Comunitate

Caută

Evenimente
Vă recomandăm
Marathon Piatra Craiului



Marathon 7500



Bike marathon 4 Mountains



Cazare Predeal

cazare


Cazare, Pensiuni, Hoteluri

Parteneri
Zitec - software outsourcing romania

Ştirile Radio Cluj


Alpinet on TwitterAlpinet on Facebook
Bookmark and Share
Postat de: Comisia de Tineret a Clubului Alpin Roman in Articole , Comisia de Tineret CAR - Prima pagină

Educatie ecologica?

Ecologia este defapt o stiinta care se ocupa cu studiul interactiunii dintre vietuitoare si mediul lor de viata. Datorita faptului ca omul este singurul "animal" care-si polueaza in mod deliberat, constient mediul, termenul de ecologie a luat o tenta spre protectia mediului. Se vorbea despre educatie ecologica. Educatia inseamna formarea unor mentalitati si modelarea acestora dupa niste matrite care sa promoveze valorile societatii si a importantei protectiei mediului. Ori, cel mai greu in societate deschisa este sa schimbi mentalitatea. Au trecut 15 ani de la revolutia care a decimat regimul comunist si inca in mentalitatea romanilor raman cicatrizate si permanente conceptii comuniste. Astfel educatia ecologica/civica e un proces care se desfasoara in timp, astfel ca timpul este unul dintre cei mai buni profesori, bineinteles combinat cu diferite forme ale invatarii si modelarii. Insa educatia morala nu consta numai in face sa se nasca idei drepte, largi si omenesti; ea nu consta numai in a face sa se nasca, prin cuvinte potrivite, sentimente laudabile. Nici ideile, nici sentimentele nu sunt de ajuns; trebuie sa urmeze actiunea. Omul invata mai repede din propriile greseli decat din cele ale semenilor, insa cand e vorba de "reparat", de suportat consecintele greselilor altora lucrurile se inverseaza. Astfel actiunile de igienizare organizate cu copii elevi le insufla acestora un fel de dispretuire fata de cei care au provocat mizeria pe care o aduna si implicit o dispretuire fata de atitudinea pe care au avut-o acestia fata de mediul inconjurator. Ei "suporta" defapt pedeapsa reparatorie care ar trebui aplicata celor care au provocat mizeria, astfel ca e clar ca nu o sa aiba o astfel de atitudine fata de mediu. Copil caruia ii ramane imprimata aceasta deprindere si atitudine o va transpune, in masura caracterului sau si in anturajul sau, daca se face aprecierea necesara. A educa inseamna a-i face pe copii sa-si insuseasca prin experienta un sistem de valori care sa le dea posbilitatea sa se integreze in mod inteligent si in mod moral intr-o lume in rapida prefacere. Actiunile practice, de ecologizare si igienizare isi au rostul lor atata timp cat reusesc sa insufle aceasta mentalitate si atitudine atat fata de mediu cat si fata de cei care nu-i respecta curatenia. Daca se vrea o educatie ecologica in Romania, tintele sunt copii prescolari si scolari, pentru ca trebuie educata intreaga generatie, pe drept cuvant, un papagal batran nu invata sa vorbeasca, asa cum pomul cand e mic se-ndreapta. Deprinderea cea mai desavarsita este acea care incepe a se forma in anii tineri.

Consider necesara abordarea in cadrul orelor de educatie civica si consiliere (dirigentie) probleme de mediu, dar nu fugitiv si in treacat ci cu cea mai mare seriozitate. Alta masura ar fi introducerea materiei de educatie ecologica, pare o idee buna luata drept o gluma proasta. Asa cum, odata cu intrarea in UE, ar trebui introdusa in ciclul gimnazial materia Cultura Europeana pana cand stereotipul europenitatii si integritatii uniunii si continentului o sa devina chiar deranjant, pana cand fiecare dintre noi se va simti european in aceasi masura in care fiecare cetatean al celor 40 de state din SUA se simte american, asa educatia ecologica ar trebui introdusa ca materie obligatorie de la inceputul modelarii caracterului si deprinderilor. A educa inseamna a porni de la ceea ce este, cu scopul de a conduce spre ceea ce e mai bine. Trebuie sa recunoastem, sa vedem ca este o problema, ca sub aspectul ecologic moral suntem dezastruosi si o sa incepem sa o remediem. Educatia bine facuta poate intotdeauna sa scoata din suflet, oricare ar fi el, partea folositoare pe care o contine. Daca se gaseste modul in care aceasta parte sa domine partea nefolositoare, pe semne daunatoare, se afla si cheia problemei noastre.

Amplasarea unor tomberoane/ gropi de gunoaie la iesire din masiv a inceput in Parcurile Nationale, si normal ca trebuie sa-i dai alternativa aruncarii pe munti a turistului de duminica, pentru ca refuz sa cred ca alpinistii/cataratorii lasa mizerii in urma lor. Si atunci in masura in care exista si alternativa (ca doar nu si-ar cara "saracii" gunoiul "in spate") ar fi "binevenite" niste masuri sanctionatorii de tip administrativ (amenzi), ar atinge romanul exact unde-l doare mai mult, in buzunar. In zona de administrare a parcurilor nationale e mai usor, stiut fiind ca e de datoria administratiei sa transporte gunoaiele, in zonele care nu sunt parcuri nationale, deja lucrurile se complica ori pentru ca administratia locala nu a primit de la buget destui bani care sa fie indeajuns si pentru transportul gunoaielor ori nu sunt destule persoane, destula initiativa si grija. Alt adevar e ca si romanul, constrans in regimul comunist, a izbucnit in democratie, crezand ca aceasta inseamna ca poti sa faci ce vrei, cand vrei, poti sa arunci gunoaiele unde vrei, cat vrei, ca doar e democratie, fiecare face ce vrea si cu cine vrea si mai ales unde vrea. De acea comportamente "deviante" in relatia cu mediu sunt prezente in special la oamenii maturi dar nu in mod exclusiv bineinteles.

Autor: Feri Teglas
Vizualizări: 8462, Ultima actualizare: Miercuri, 8 Sep 2004


Comentariu
Fără foto Cristian Negoita, Duminică, 12 Sep 2004, 12:38

Feri,
Cred ca situatia este deocamdata fara iesire. Sa incerc sa explic.
Daca se pun tomberoane le fura altii (sau chiar localnicii) sau nu le folosesc turistii.
Daca se instituie noi amenzi si noi "organe de control" acestea in 50% din cazuri vor face abuzuri si vor vrea spaga pe niste chestii inchipuite. (seara, un padurar sau ce este el, beat care vine si te amendeaza "d'aia" - ce faci daca tu ai dreptate, te certi cu el in alea 10 zile de concediu?). Sunt de acord ca daca cei care aplica legile sunt oameni integri si legile POT fi aplicate, totul este OK.
Ma ingrozesc ca mentalitatea asta de a crea niste legi care sa nu poata fi aplicate si in urma carora cetateanul sa fie vinovat tot timpul de ceva, se va extinde si asupra muntelui si atunci adio turism.
Singura solutie este sa se "exagereze" la scoala cu educatia ecologica, in fond mai important este ca mediul in care traim sa fie sanatos decat sa invatam multe alte notiuni teoretice despre altceva care nu ne va folodi niciodata.
In incheiere am sa-ti trimit pe mail o poza di Algonquin Park, Ontario, Canada in care poti sa vezi ce nivel de amenzi au ei. Eu am vazut conditiile de acolo, programa scolara referitoare la mediu si educatia lor. Asemenea amenzi sunt justificate numai in aceste conditii.
cu respect.

Sebastian Lucaci Sebastian Lucaci, Luni, 13 Sep 2004, 22:44

Cel mai important lucru consider eu, educatia ar trebui inceputa din fasa in familie apoi mergand mai departe in gradinita si scoala. Poate totusi pentru cei care sunt" pierduti" pentru societate si cu a caror gunoaie sau ragete ne intalnim deseori in natura, dupa cum avem noroc, ar trebui impuse niste masuri, legi etc. pentru ai face sa inteleaga pe toti "ca sa primesti ceva in schimb trebuie sa daruiesti mai intai tu" desi ma ingrozeste si pe mine ideea ca diferite organe de control sa strice definitiv ceea ce practic ne-a mai ramas bucuria de a iesi in natura.
Cu respect

Fără foto irina marinescu, Marţi, 14 Sep 2004, 21:38

educatia trebuie pornita de la varste cat mai mici, sunt de acord, dar e un proces care se desfasoara pe parcursul intregii vieti, generat si sustinut de valorile societatii.nu vreau sa fiu carcotasa, dar societatea romaneasca are putina consideratie pt ecologie-ca teorie si cu atat mai putin ca practik.amplasarea unor tomberoane sau sanctionarile ar fi ineficiente, daca nu ar avea ca suport o mentalitate si o administrare eficienta-k dovada cosurile d gunoi din gari compartimentate diferit...
in practik nu ma pot declara o ecologista, dar intentiile mele nu-si pot afla o finalizare-am intrebat de un centru de colectare a hartiei si nimeni nu a stiut sa-mi raspunda(poate ai vreo idee despre unul), nu stiu cum pot arunk bateriile folosite in mod ecologic si toate astea pt k nu exista interesul de a oferi o infrastructura in raport cu niste norme care, in primul rand, sunt ale bunului simt.
dar, in definitiv sunt doar vorbe.putem organiza proiecte ecologice, desi nu inseamna mult pe termen lung, dar pentru efecte vizibile si durabile trebuie o mediatizare ampla asupra impactului indiferentei si lipsei de respect fata de natura pt k nu pot sa cred k cine arunk gunoaie in oras nu va face la fel si la munte.
salutari! irina m.

Fără foto Diana Hoanca, Joi, 28 Oct 2004, 21:42

Din pacate, asa este la scoala nu se face educatie ecologica!!!! De acolo ar trebui inceput totul, poate chiar mai repede...de la gradinita, copiii trebuie invatati sa iubeasca natura.
:-D

Fără foto Diana Hoanca, Joi, 28 Oct 2004, 21:45

Din pacate, asa este, la scoala nu se face educatie ecologica!!!! De acolo ar trebui inceput totul, poate chiar mai repede...de la gradinita, copiii trebuie invatati sa iubeasca natura.
:-D

Comentarii pentru acest articol
Autentifica-te sau inregistreaza-te pentru a inscrie comentarii