Mountain guide - Muntele Mare - Baisoara

Muntele Mare - Baisoara - Trasee Marcate - 1B

1B.      GHEŢARUL DE LA SCĂRIŞOARA - ŞAUA URSOAIA - PETREASA - APA CUMPĂNITĂ - STEAUA - BALOMIREASA - CĂPĂŢÂNA - SMIDELE  - MUNTELE MARE - ŞESUL CALD  -STAŢIUNEA BĂIŞOARA

Marcaj: bandă roşie       Durata: 17-20 ore

Pentru detalii a se vedea şi traseul 1 A.

De la peştera Gheţarul de la Scărişoara avem de mers 12 km pe un drum carosabil (recomandat însă numai vehiculelor "de teren", şi, desigur, bicicletelor de munte!), până în şaua Ursoaia. După cătunul Gheţar urmează o porţiune de pădure, apoi trecem prin cătunele Ocoale şi Stânişoara. La casele Rânjeşti se desprinde spre stânga marcajul bandă albastră, ce duce prin Călineasa spre Padiş. Peste 300 m se ramifică la dreapta drumul carosabil ce coboară prin Cheile Ordâncuşii spre Gârda de Sus. Urcăm prin pădure şi ieşim la casele Zăpodie. Trecem peste Vf.Clujului (1399 m) şi coborâm în marea poiană Mărşoaia. Urmează o succesiune de poieni şi porţiuni de pădure şi ieşim în şaua Ursoaia, unde intersectăm drumul nemodernizat ce vine de pe Someş, din Poiana Horea, şi coboară la dreapta spre Albac.

Continuăm pe culme, intrând în masivul Gilău-Muntele Mare. În 15 minute ajungem în poiana Stăuin, la colibele locuitorilor din Mătişeşti, unde intersectăm un drum ce vine din stânga, dinspre V.Apa Caldă, şi coboară spre dreapta, în Mătişeşti. Urmează o succesiune de trei poieni (Oşorhei), după care ieşim în păşunea Dealului Coachii. Acesta rămâne în stânga şi , trecând pe la un izvor, ieşim într-o şa cu o gospodărie. În stânga, dincolo de valea Petreasa, se înalţă vârful Stur (1479 m). Ocolim tot prin dreapta un alt vârf al Dealului Coachii. Atenţie!! La un izvor mai mlăştinos trebuie să părăsim drumul bun, ce duce spre cătunul Petreasa, şi să urcăm în stânga, pe lângă un şanţ adânc, înierbat (fost drum, demult abandonat).

Trecem printre brazi rari şi ieşim din nou în culme, într-o mică şa, unde vine din stânga-spate drumul ce trecea peste vârf, pe la colibe. Trecem pe lângă trei colibe şi intrăm în pădure, unde panta se accentuează. Când ieşim din nou la loc deschis ocolim prin dreapta platul vârf Petreasa (1564 m) şi ajungem în şaua omonimă, la o mare intersecţie de drumuri. Noi nu urcăm în faţă, pe culme, ci continuăm la faţă-dreapta, coborând lin pe un drum înierbat. Ajungem la colibele Şesul Buzii, de unde intrăm în pădure, pe malul unui pârâu. Ieşim în şaua Apa Cumpănită.

Aici avem surpriza să vedem că pârâul, curgând pe vale, ajunge în culmea principală (!) şi se bifurcă: o parte curge spre dreapta, spre Arieş, restul spre stânga, pe V.Broscaru, spre bazinul Someşului. Lăsăm în stânga drumul ce coboară pe V.Broscaru şi, după ce trecem de o căbănuţă silvică, părăsim drumul principal, ce coboară în dreapta, şi ţinem faţă-stânga, pe un drumeag înierbat. Ocolim pe curbă de nivel muntele Citera, al cărui vârf rămâne în stânga. Diverse drumuri coboară în dreapta, spre cătunele Aradei.

Ieşiţi într-o şa (colibe pe stânga) intrăm în faţă, în pădure, urcând 15 minute până la o altă păşune, pe lângă gardul căreia cotim dreapta. Trecem pe la un izvor. Când ieşim dintre garduri părăsim drumul şi urcăm faţă-stânga, pe o potecă înierbată, puţin vizibilă, până în larga şa dintre vf.Toaderu şi vf.Lămăşoaia. Aici traversăm un drum de care şi coborâm în faţă, pe un drum înierbat, printr-o plantaţie. Drumul ţine dreapta, devine orizontal la intrarea în pădurea bătrână şi ne scoate, după încă 15 minute, în poiana La Garduri, unde întâlnim un drum bun ce vine din dreapta, pe curbă de nivel. Trecem pe la colibe (mai multe drumuri se ramifică atât în stânga, cât şi în dreapta), rămânând pe culme. Intrăm din nou în pădure, urcând pe drumul lat de tractor peste Vf.Costeasa şi coborând la Steaua, unde începe masivul Muntele Mare.

Din această şa (1380 m), unde sunt două cantoane silvice, un drum nemodernizat coboară la dreapta, spre Arieş, pe V.Bistra; un altul o ia faţă-stânga, spre izvorul Someşului Rece, iar un drum auto forestier coboară spre stânga, pe V.Răcătăului, spre Dobruş. Noi urcăm pe culme înainte, timp de o oră, prin pădure, lăsând succesiv două drumuri în stânga, ieşind din pădure la colibele La Nedei. În faţă, dicolo de V.Brădeana, se află nămaşul Fundoaia. Noi cotim dreapta (sud) şi mergem paralel cu valea, apoi facem un arc de cerc spre stânga în jurul izvoarelor Brădenii şi intrăm în pădure.

Lăsăm o ramificaţie spre dreapta, spre colibele Runcu, apoi ajungem la colibele Picioragu. De aici urcăm pe un culoar prin pădure spre sud-est, ieşind în imensul gol al Balomiresei. Aici urmează o zonă cu probleme de orientare, deoarece părăsim drumul, ce merge înainte, spre colibele Ştirăniţe, şi luăm direcţia sud-est, în coborâre oblic stânga, dar părăsim drumeagul acesta, ce coboară în stânga, la Zboru, şi continuăm arcul de cerc, spre sud-est, până prindem un drum venind din dreapta-spate, dinspre punctul culminant al Balomiresei (1632 m).

Intrăm în pădure, pe Drumul Clujului, trecând prin poiana La Tină (suntem în zona rezervaţiei Molhaşurile Căpăţânii). După 45 de minute ieşim din nou din pădure, în marea poiană Căpăţâna. Chiar la ieşirea din pădure traversăm un pârâu, venind din stânga, dinspre Vf.Căpăţâna (1599 m). Este chiar izvorul văii Bistricioara, pe care un drum coboară la dreapta. Drumul ne duce, pe curbă de nivel, pe la colibele Căpăţâna, apoi mai trecem un pârâu şi urcăm, intrând în pădure.

După un timp vine din dreapta-spate un drum dinspre Poiana Bistrei. Intrăm în prelunga poiană Muntele Mic, de unde mai multe drumuri intră la dreapta spre colibele Bucişeni. De pe platou coborâm apoi uşor dreapta, în poiana Smidele. Spre stânga se ramifică marcajul bandă galbenă, ce duce pe la Bogdanu şi V.Irişoara în Măguri-Răcătău. În dreapta, sub noi, sunt nămaşele Smida Costineştilor şiSmida Şuveieştilor.

Mai multe drumuri urcă spre stânga, pe platou. Noi rămânem relativ pe curbă de nivel şi intrăm în pădure, ieşind apoi în păşunea Munceloasele, unde ţinem stânga şi urcăm, pe drumul înierbat, până la drumul de tractor ce vine de la Bogdanu. Continuăm pe el spre dreapta, dar după 300 m îl părăsim şi intrăm spre dreapta-faţă pe o potecă, pe care traversăm pârâul Şpirului şi reîntâlnim, după mai mult timp, drumul de tractor, pe care vine, din stânga-spate, marcajul cruce galbenă. Mai departe ocolim prin stânga vârful Prislop şi coborâm în şaua Prislop (1621 m), unde vedem în dreapta colibele bistrenilor.

Intersectăm un drum de tractor  ce urcă din stânga, din V.Ierii, şi coboară în dreapta, pe la colibe, în Valea Mare, şi începem urcuşul. Într-o şa, la o cabană pastorală, drumul se trifurcă. Noi ţinem varianta din stânga, dar după al şaptelea podeţ părăsim drumul şi o luăm înainte-stânga, prin păşune. Poteca devine mai clară şi orizontală. Ocolim vârful Muntele Mare, aflat în dreapta noastră. Traversăm o obârşie mai adâncă de vale, numită Groapa Nămetului. De aici mai avem 3 ore de mers până în staţiunea Băişoara.

Ajungem la drumul auto ce vine din dreapta, de pe vârf. Coborâm pe el, întâlnind la o serpentină marcajul cruce roşie, ce vine din dreapta, de la Lupşa. Coborâm (scurtând o serpentină a drumului) în larga şa La Poduri. Trecem un pârâu şi urcăm vizavi, apoi drumul coteşte stânga şi devine orizontal, intrând în pădure. Vârful Pietrele Mărunte (1735 m) rămâne în dreapta. Coborâm în şaua Şesul Cald, înainte de care marcajul cruce roşi e se desparte, coborând spre faţă-dreapta.

Lăsăm în stânga noastră colibele Şesul Cald, apoi drumul ce duce la Buhuia, şi intrăm pe versantul dinspre V.Vadului al muntelui Buscat (1676 m), ce rămâne în stânga. Prin pădure, drumul ne duce până în şaua La Plopiş, de unde marcajul părăseşte drumul (ce coteşte uşor dreapta) şi continuă înainte, pe o potecă. Intrăm în pădure, apoi traversăm pârtia de schi şi culoarul teleschiului şi ieşim în staţiunea Băişoara.

Author: Radu Mititean, Arnold Kadar
Uploaded by: Ionuţ Nechita
Views: 50927, Last update: Sun, May 26, 2002

Muntii MUNTELE MARE

A photo [Not found]

An article [Not found]

A trail
Cabana Muntele Filii-Varful Huzii-Varful Ierii-Ruinele Cetatii Lita-Catunul Plopi-Varful Testies-Cabana Somesul Rece

Fără foto Adrian Rosca, Mon, May 27, 2002, 1:50 pm

Cum am putea obtine cartea (in Bucuresti) si cit costa?

Ionuţ Nechita Ionuţ NechitaAdministrator Alpinet , Thu, May 30, 2002, 3:02 am

Nu stiu daca a fost publicata; incearca sa contactezi direct autorii, la office@ccn.ro