Diaries - Vizita la “Gradina botanica”

Vizita la “Gradina botanica” - Spre Higes

20-21.06.2009

Numai intamplarea a facut ca sa alegem Highesul Ascutit sau Poaina Mare (1502m) ca tinta a plimbarii noastre duminicale. Dar am fost norocosi. Nu ne asteptam sa gasim o asemenea bogatie de flori, mai ales ca anul a fost destul de secetos.

Highes 20-21.06.2009 203_1

Harta

Am mers cu masinile pe drumul arhicunoscut care trece prin Telec, pe langa Pestera Tosorog si continua spre Tulghes. Pe harta figureaza ca drum judetean dar e vai de mama lui. Si in plus cam de sub Highes are o bucata pe care m-as mira s-o treaca cu usurinta chiar si o masina de teren. Oricum noi nu am mai ajuns pana acolo tura asta. Cu putin mai sus de pestera, pe dreapta, se deschide valea Stanii. In lungul acesteia am mai strabatut tot motorizat inca vreo cativa kilometri pana la confluenta cu paraul care coboara de la izvorul cu apa minerala. Locul este bine cunoscut de localnici care vin sa se aprovizioneze cu bidoane, canistre si toate cele. Din pacate acest lucru se vede si din mormanele de PET-uri aruncate in preajma lui.:(

Dupa aprovizionarea cu apa, lasam masinile la confluenta si putin mai sus se desprinde un drum de caruta catre dreapta care duce catre o stana. Inca 100 m in lungul lui si gasim un loc numai bun de pus corturile. Papa si la somn.

Highes_20_21.06.2009_013

A doua zi ne sculam devreme, ca sa mai salvam cat se poate din mersul prin soare in miezul zilei. Nici nu plecam bine si auzim sunet de corn, urmat de ceva ce seamana cu impuscaturi. Ne gandim intai c-o fi vreo vanatoare dar din fericire e doar semnalul de scoatere la pasune a vitelor. Cornul era corn intr-adevar, dar “impuscaturile” erau de la un harapnic:)

Highes_20_21.06.2009_029

Trecem pe stana si apoi urmam un fir de vale ce trece pe sub un mic perete (Piatra Aripii – dupa spusele celor de la stana). In curand iesim la gol si incepe feeria.
Gradina botaniaca e putin spus, asa probabil arata Gradinile Raiului pentru muntzomani!:)
Orhidee, campanule, deditei, gentiene pitice, bulbuci si multe, multe alte frumuseti. Toate dublate de imaginea Ceahlaului in dreapta si a plaiurilor inierbate care duc catre Highes. Nu degeaba si se mai spune si Poiana Mare.
Drumul nostru strabate o culme care se pierde la poalele Highesului intr-un fel de caldare.

Highes_20_21.06.2009_074

Highes_20_21.06.2009_077

Fetele prefera sa ramana la plaja, langa un mic adapost de vara care mai ofera si ceva umbra in caz de ai simti nevoia, asa ca doar eu si Paul o luam la deal pentru ultima suta de metri.

Highes_20_21.06.2009_171

Urcusul spre culmea principala cam scoate untul din noi dar se merita. Nici nu stii unde sa calci ca sa nu strivesti vreo floare! Avem noroc si dam si peste un "voinic" sau mai bine spus, peste floarea rara care-i poarta numele. Chiar sub varf, dar pe celalat versant, o noua surpriza. O oaza de irisi a scapat ca prin minune de arsita soarelui si ne incanta privirile.

Highes_20_21.06.2009_152

Varful e marcat cu o mica borna topo si este marginit de versanti abrupti care formeaza o creasta ingusta, cu alura alpina. Fiind bine delimitat de culmile din jur, de aici ai o vedere panoramica spre cele patru zari: din Ceahlau, peste Bistritei si chiar mai departe spre Calimani, pana in Piatra Vitosh si apoi roata peste Hasmas si Tarcau.

Highes_20_21.06.2009_121

Ceahlaul

Highes_20_21.06.2009_157

Piatra Vitosh

Highes_20_21.06.2009_174

Coboram pe o alta creasta, destul de inclinata, direct catre firul vaii. Avem noroc si gasim un mic izvor din care ne astamparam setea. Apoi ne regrupam si tot la vale peste plaiuri pline de flori, catre mica reduta stancoasa care face o nota distincta fata de verdele din jur.  In apropierea ei, alta surpriza: crini mari si frumosi de zici ca esti in gradina bunici!!

Highes_20_21.06.2009_204

Highes_20_21.06.2009_246

Poposim de pranz la umbra mult asteptata a unor copaci. Briza care adie din vale ne indeamna la o pauza mai lunga. Si asa, nu ne grabim. Ca sa nu stam chiar cu mainile in san, dam ocol stancii. Versanti abrupti pe toate partile, inalti de 15-25m. Un soim care ne tot cearta din inalturi. Probabil isi are cuibul, undeva prin stancariile astea. Gasim pe o latura o zona mai accesibila ce ne permite sa ne cocotzam pana pe micul platou de pe varf. Din pacate e acoperit de un desis greu de strabatut dar ne croim cumva loc pana in marginea apruptului, loc din care se vede frumos mai ales spre Highes.

Reveniti la umbra, mai stam putin sa ne racorim dar in cele din urma, cu parere de rau, o luam catre vale. Lenus si Paul ne conduc catre o mica cascada, pe care o descoperisera intamplator la o balaureala anterioara. Aceasta este chiar in capatul drumului forestier pe care am lasat masinile. Coborarea catre ea, destul de abrupta in partea finala, ne poarta iar pasii numai peste pajisti inflorate. Ne lua ramas bun de la Ceahlau, care se mai lasa admirat pentru o ultima data peste o sa si apoi direct in jos, catre confluenta perfect vizibila undeva sub noi.

Highes_20_21.06.2009_256

De aici nu mai e nimic demn de povestit, decat faptul ca ajunsi in apropierea masinilor descopar ca nu mai am borseta cu acte si chei! Asa ca trap saltat la deal, mai ceva ca la Echo Challenge, pana la ultimul popas. Noroc ca o gasesc aici, ca altfel ne si vedeam (eu si cu Paul, care ma secondase) luand la “bani marunti” drumul spre cascada, cu sanse aproape nule de a o mai gasi, fiindca poteca clara nu prea exista, asa ca am luat-o fiecare pe unde ni s-a parut mai nimerit.

Revenim grabiti la tabara de baza. Aici fetele, ca sa nu se plictisesca, stransesera deja corturile, asa ca tot ce mai avem de facut este sa o luam catre masini. Ca sa incheiem ziua perfect, de pe versantul opus cobora, manata tot de “impuscaturi” de harapnic, turma intalnita de dimineata.

Si la final, pe pagina urmatoare, cateva imagini care sa va simtiti si voi, macar pentru cateva clipe, ca intr-o gradina botanica.:)

Author: Titus Hen

A trail
Valea Fierului-Poiana Alba

Fără foto Catinca Iancovescu, Sun, Jul 5, 2009, 6:33 pm

Exceptional loc, ca si faptul ca - dupa descriere - o zona relativ restrânsa adaposteste specii de plante complet diferite ca areal (de mlastina- bumbacarita, de altitudine/umed - bulbucii, de primavara - irisii si gentiana, de fâneata alpina - Senecio, de liziera padurii - Geranium si Digitalis, si câte altele...). Fericitilor, ati vazut crinul galben înflorit, eu doar în carti! Încântator totul.

Titus Hen Titus Hen, Sun, Jul 5, 2009, 8:01 pm

Si noi am fost mirati de bogatia si diversitatea florei de acolo. Mai fusesem si in alti ani dar atata frumusete nu am mai intalnit. Anul asta am fost norocosi! O saptamana mai tarziu admiram alta gradina, la fel de frumoasa si diversa, de data asta prin partile Damucului.