Postat de: cătălin pobega in de-ale lui cătălin pobega

Normal0falsefalsefalseMicrosoftInternetExplorer4

2 saptamani prin Alpi: vf Eiger 3970 m (via Mittelegi ridge), Mont Blanc 4810 m (via 3 Monts traverse), Matterhorn 4478 m (via Zmutt ridge).

1.Vf Eiger (3970m), via Mittelegi ridge.

In perioada 31 aug- 01 sept 2009, impreuna cu coechipiera mea Silvia Murgescu, am urcat vf Eiger pe ruta Mittelegi ridge si am coborat pe rutaWest Ridge (West Flank).

Conform site-ului summitpost.org, cotatiile de dificultate pt Mittelegi ridge, respectiv West Ridge sunt urmatoarele: Mittelegi ridge:D (G5) with IV & fixed ropes, 4 to 8 hours from Mittellegi Hut.West flank:AD (G4) with III-, 1650m. 6 hours in ascent, 3 to 4hours indescent.

Pt info vezi: http://www.summitpost.org/mountain/rock/150228/eiger.html

Traseu:

Exista doua rute pt Mittelegi ridge, una mai lunga cu plecare din statia de tren Eigergletscher(2320m)- Ostegg Hutt(2317m)-Mittelegi Hutt (3350m) -vf Eiger (3970m), si una mai scurta cu plecare din statia de tren Eismeer (3160m)-Mittelegi Hutt(3350m)-vf Eiger (3970m).

Oservatie: pentru ruta mai lunga (via Ostegg Hutt), sunt necesare teoretic 3 zile. Vezi ruta lunga aici: http://www.summitpost.org/view_object.php? object_id=32752

Noi am abordat a doua varianta (ruta scurta), avand la dispozitie doar 2 zile de vreme buna conform prognozei meteo pt zona Grindelwald. (site bun de meteo: www.meteoblue.com)

Vezi ruta abordata de noi (cu mentiunea ca de la Eismeer Station pana la Mittelegi Hut, am urmat linia superioara din foto):

traseu

Descriere:

Prima zi: Din statia de tren Eismeer (3160m), exista contact direct vizual cu punctul intermediar unde trebuie sa ajungem (Mittelegi hut-3350m). Ne echipam cu hamul, coltarii si pioletul si ne legam in coarda pentru traversarea ghetarului Fiescher. Mergem concomitent la o distanta de 6 m intre noi. Din statie coboram usor 50 m, apoi sarim o mica crevasa. In continuare traversam diagonal stanga timp de 15 min in urcare usoara pana la punctul de intrare in perete, marcat de spituri. Aici renuntam la coltari si ne pregatim pentru pasul cel mai dificil din traseu, care nu este echipat cu corzi fixe. Urmeaza o catarare pe granit solid la bocanci, 1.5 lungimi de coarda amenajate cu spituri f bune la distanta de 1.5 m si ancora pt regrupare. (Au fost suficiente cele 6 expresuri pe care le-am avut cu noi). Apoi panta se imblanzeste insa terenul este foarte friabil, nu mai exista asigurari si se merge concomitent pe praguri de stanca in urcare usoara diagonal stanga. Exista din nou contact vizual cu refugiul Mittelegi. Urmeaza un rapel echipat cu ancora si apoi din nou se poate merge cocomitent. In 3-4 h de la plecarea din statia Eismeer, se ajunge la ref Mittelegi Hut, unde se poate dormi peste noapte pt 35 CHF (rezervarea prin telefon e obligatorie!!!) avand o capacitate de 40 paturi. (Atentie!!! Nu exista sursa de apa si nici zapada nu a fost in jurul refugiului ca sa o putem topi, asa ca noi am carat primus-ul degeaba. A trebuit sa cumparam ceai, 1 litru costa 7 CHF. Se poate cumpara si apa fierbinte, cola sau bere. De asemenea se poate comanda si mancare dimineata si seara, pt cei cu bani, exista o tanti acolo la refugiu care gateste.)

A doua zi: Legati in coarda, plecam la 5.30 am de la Mittelegi Hut la lumina frontalei. In fata noastra mai sunt 3 echipe de ghizi (ei au prioritate, asa cum am fost informati), iar in urma noastra sunt alte 10-12 echipe.

Ruta este clara, tine creasta si de obicei urmeaza linia mai putin friabila a acesteia. Exista asigurari suficiente in forma de corzi fixe (odgoane pe care asiguram cu prusice), ancore si spituri. In general mergem concomitent, asfel incat parcurgem cei 1620 m diferenta de nivel in 3 h, si la ora 8.35 suntem pe varful Eiger. Am fost depasiti de o singura echipa de ghizi, lasand pe celelalte mult in urma. Estimam sa facem creasta intre 4 si 8 h, dar am reusit in 3 h. Conditiile de vreme au fost excelente, stanca uscata.

Retragerea se poate face pe creasta sudica, sau pe flancul vestic (foarte friabila, pericol de pietre atunci cand sunt mai multe echipe). Noi am coborat pe flancul vestic (west ridge).

Se tine creasta matematic in descatarare, cu doua portiuni de rapel (exista ancore). De la jumatate, se face stanga si apoi iarasi dreapta, drumul fiind marcat cu momai. In 6.5 h am ajuns la baza peretelui, in statia Eigergletscher, coborand asfel 2650m diferenta de nivel.

Logistica:

Tren din statia Grindelwald pana in statia Kleine Scheidegg, iar de aici se schimba trenul spre statia Eigergletscher (2320m) - loc unde am pus cortul pe iarba si am lasat in el echipamentul pe care nu l-am luat cu noi pe Mittelegi. In statia de tren exista apa curenta, restaurant si toaleta.

Atentie!!! Nu va lasati mancare in cort, in zona sunt marmote. Noi nu am stiut, asa ca marmotele ne-au lasat fara mancare si ne-au gaurit cortul L

Pt aclimatizare inainte de Eiger, e indicat sa se urce vfMonch (4099m) pe SW ridge si Jungfrau (4158m). Asta am citit intr-un program facut de ghizi pt cei care vor sa urce pe Eiger in 5 zile, noi insa nu am avut timpul necesar.

Echipament folosit pe Mittelegi ridge:

Casca, ham, rucsac 30l, coltari (pt traversare ghetzar Fiescher), coarda 40m, un piolet, 6 expresuri lungi pe care le puteam folosi inclusiv ca anouri, 2 prusice pt asigurare pe corzi fixe. Frienduri, nuci sau cuie de gheatza nu au fost necesare. Iar betele telescopice, mai mult ne-au incurcat.

Galeria foto din traseu:

-va urma (cu un alt articol despre Mont Blanc si Matterhorn)-

Autor: cătălin pobega
Vizualizări: 8770, Ultima actualizare: Luni, 21 Sep 2009

cătălin pobega cătălin pobega, Duminică, 20 Sep 2009, 22:10

Voiam sa multumesc in special lui Andras din Arad, care impreuna cu Jolt a facut Mittelegi ridge ca si incalzire pt Eieger North Face si care mi-a furmizat la telefon info pretioase despre traseu :-P

Si am uitat sa spun ca si coechipiera mea Silvia, a descris (intr-un mod mult mai personal si in detaliu) tura noastra pe Mittelegi. Cine vrea sa citeasca RT-ul ei, aici:

Fără foto cezar jipa, Miercuri, 23 Sep 2009, 9:29

multam cata de precizari, am vazut pozele si inainte dar mai ales dupa ce ai pus comentarii.sugestie:desparte pozele de pe eiger cu cele din franta, sunt la gramada, banuiesc ca vei face un album separat cu franta si chamonix ptr.o descarcare mai usoara, cele de pe eiger le-am luat.

Alin Ciprian Ciulă Alin Ciprian Ciulă, Miercuri, 23 Sep 2009, 11:41

Mi-ai facut pofta!
Eu credeam ca ai intrebat toti ghizii intalniti in tren si pe traseu, cu fraze scurte si precise:-)
Esti spaima ghizilor, ce mai!

cătălin pobega cătălin pobega, Miercuri, 23 Sep 2009, 12:11

pai silvia are dreptate in ce spune pe blog, am stat pe capul ghizilor tot timpul ca o capusa cu intrebari. Alfel nu stii ce sa iei cu tine pe traseu si te trezesti ca mergi cu echipament insuficient sau prea mult. Travel light and fast.
Apoi incercam sa ii copiem in manevre de coarda pt ca am vazut ca se miscau f repede. Ce nu mi-a placut e ca pe traseu atat la urcare cat si la coborare (vorbesc aici si de montblanc) au o atitudine de genul: "nu te las sa ma depasesti nici daca ma rogi frumos, iar tu trebuie sa ma lasi sa trec pt ca eu sunt ghid cu client si ma grabesc." ma rog, sunt la ei acasa si ma gandesc ca au vazut multi turisti blegi pe acolo.

Alin Ciprian Ciulă Alin Ciprian Ciulă, Miercuri, 23 Sep 2009, 13:06

dar banuiesc ca tot i-ati depasit:) atunci cand se putea, bineinteles...

cătălin pobega cătălin pobega, Miercuri, 23 Sep 2009, 13:14

da, pe Mont Blanc am depasit ca s-a putut si multi mergeau incet. daca nu vrei sa mergi in formatie de trenulet cu vagoane, alegi o ruta mai tare gen Peuterey pe Mont Blanc si Zmutt pe Matterhorn. And you are all alone :-D