Jurnale - Blidul Uriasilor

Blidul Uriasilor

1 -            A fost ca o incursiune intr-un tarim neplacut.      Da, am descoperit intrat in vale ca e mai interesant decit ma asteptam, mi-am extins ideea la vederea peretelui Briului, a Pintenului si a briielor ce pleaca spre est, mai ales jos, dar senzatia neplacuta ii mare...            N-am avut de lucru in Albisoare si-am reochit copaia din nordul Albei, deasupra Verdetii, ce imi revelase de mult o posibilitate spre Blidul Uriasilor. Eu nu m-am omorit niciodata cu dorul de valea asta. Una pentru ca am fost subiectiv, era ca o femeie.. de altii, un loc de unde nu puteam ridica pretentii. Fusesera altii inaintea mea, alpinistii peretilor, apoi aceia care descrisesera valea in Muntii Carpati... Pe de alta parte, mi se parea o vaioaga limitata ca maluri, poate si ca perspectiva (chiar e, doar dragostea mea pentru albisoare a facut interesanta vederea... [toată pagina]
2 -           Pe cea caldura, ne vom umple de seminte de la una planta sau alta. Firul se duce relativ domol la vale, dar nu i-am vazut urme din Alba, chit ca are ceva debit, la ploi, ca unul care - voi descoperi - aduna si o copaie spre Circuri ce cade in unghi drept peste el, prelungindu-i neasteptat existenta.      Traversam initial aici in scoc, pe partea opusa suindu-l. Mai ne tragem de jnepeni, cu destula oroare. Este clar si ca deseori ne refugiem la umbra. Mugur mai ales simte nevoie de odihna, a dormit mai putin, insomniac de caldura noctura a Capitalei. Catre cap scoc, de acum inierbat, descopar continuarea ei spre Circuri de care vorbeam, si pe unde am senzatia ca merge varianta Moldovan. Adica ce facusem eu la 1989, fara sa stiu, vorba lui nea Nae despre Umeri, ca a purta un nume....      Cu un ochi si la Albisoare, unde trag poze la... [toată pagina]
3 -           Bon. A se reveni. Sintem in scoc Blid. Noi, fete mari, nestiutori de ce urmeaza efectiv. Ieftini bonomi, vorba unui Camil Petrescu (despre T. Luminararu), nu catadixim sa rasfoim MC din rucsac Mugur. La o adica, ne lamuream nimic... Vom aborda pe aici trei saritori. Una se ocoleste, prin dreapta. Alta prezinta un bolovan, parca are niste ferestre. A doua ofera o dreapta urita, dar pe stinga vreo 2-3 uluce. Mugur pleaca pe cel din mijloc. Iesirea, la regulamentarii 8-10 metri mai sus, e destul de cucurigu, motiv pentru care vin prin horn din stinga si incerc o asigurare. Nu e mare lucru, dupa cite voi vedea ca secund, dar ma dau leu doar in asta postura... Un cui nu ar strica deloc la iesirea finala pe sub un bolovan, fie si cu bune prize de iarba (parca e freza generatiei beat...) deasupra.           Optimismul intact, pina aici. Din... [toată pagina]
4 -           Este nivelul la care vine din dreapta un briu in buna parte de piatra. Vine de la un colt despartit de perete. Nu am stiinta locului, asa ca pendulez in a cataloga acel colt drept Pintenul Vaii Albe sau altul. Ii adevarat ca mai este unul in amonte, spre aceeasi zona a Circurilor (al treilea, banuiesc aici), dar nu stiu de ce ma duce mintea spre iesirea lui Baticu din 1946. Imi place grozav acel briu, cu o platforma cu bolovani undeva la jumatatea versantului ii spun al Briului (adica pica de sub Cel Mare), insa relmente nu e momentul unor asemenea explorari, aici si acum. Vine si Mugur, si el locomotiva pe o vreme cind din fericire au aparut nori (talvegul era insa fericit in umbra, cel putin inainte dupa-amiezii). Apoi o iau in explorare la stinga. Sintem nevoiti aici la un coboris atent, cu ceva dedesubt, dar ajungem, cu bine in... [toată pagina]
5 -           Asta ca posibilitate rationala ca ceva nu ar merge de avans... Si chiar nu merge. Orice gind cum ar fi in amonte treaba (caci ai si asta in calcule, permanent) nu va mai face doi bani (trec peste faptul ca fetele erau naspa in continuare - ori barim asa paru ochiului meu dezumflat in timp -, iar in amonte saritori urmau grupa mare!) in momentul in care am realizat nemernicia locului. Intre timp, valea bifurcase, un perete cam nepracticabil si de ceva metri multi (zeci?) despartindu-ma de locul unde gravitatia mi-ar fi permis fie si numai teoretic sa-l trag pe Mugur. Ca-n filmele cu ghinionisti...     Se pare ca am mers fara tricou pe aici, nu mai tin minte, Mugur spunind ulterior ca mi-a trimis pe sfoara aici nu numai camasa pentru Dulfer, dar si tricoul... E un piton, ceva de acum trei decenii, cu o bucla de cordelina tot de atunci (cuie am... [toată pagina]
6 -          Ce sa mai spun de ora cam avansata! Mugur, tata, 'ai la vale! Mai am forta sa pozez din peretele Albisoarelor, in sine nu prea aspectuos, amanuntele se pierd din unghiul asta, dar etern si de oriunde drag lui tetea! Cu mirarea si oftica lui "Cum dracu s-or fi descurcat aia??!" luam la vale... De notat aici saritoarea ocolita la urcus prin inalturi de jnepeni. Aceeasi senzatie aici, a minunilor nesfirsite dedesubt. Iar ezit, iar imi declar frica. A o recunoaste din timp te fereste, se pare, de cedari neasteptate, cind e lumea mai draga, a panicii...      Am recunoscut-o, un motoras interior s-a pus la reumplut cu presiune pneul, apoi am luat-o la vale. Parca la bolovan cu bucla am facut aici... Necazuri avem si la una din cele trei de mai jos Aici e un piton cu inel, dar nu-mi placu. Mugur are oroare de bucle,... [toată pagina]
7 -     Cu atentie, merse treaba. Dar nu m-as inghesui sa revin... Mai e de precizat, pe ast segment, ca, la capul rampei relativ aerisite pe unde iesi din Blid, dai intr-un aglomeris de jnepeni. Sanatos. Pentru ei. Mugur a luat-o in sus, printr-un tunel de 2-3 zade, unde era sa-si chearda un bat de trekking. Nu mai gasea insa semne de continuare a drumului.           Am mirosit eu o alta cale, la jumatatea aglomerarii de tiritoare, dar absolut aiurea, dupa urmele pe trunchiuri, nu ca s-ar fi dat plantele cu pricina vreun gram in laturi, in urma traficului fie si de capre. Parca ultima e ceva mai comoda. Ambele duc pe un summum, onorabil, dincolo de care e coborirea aia subtirica. Pe platforma de la capatul urcusului initial din Valea Alba (in cazul nostru coboris...) m-am pregatit de rapel (stiam de altadata, la patrundere de... [toată pagina]
Completare -     (Completare. Peste o saptamina, iesit prin Hornul Coamei, am luat-o pe Briul Mare al Costilei spre sud...:)     La Pietris. Vad ca sint jnepeni, de ce spunea nea Nae ca nu mai erau, pe la 1980?... Cum o fi stat el aici, dupa Furci... Si iar invocatie, cam superficiala, ce-i drept... Masa. Dar si un mers pe creasta, spre o momiie. Flori de colt stiam eu ca-s multe pe aici, dar numarul afecteaza calitatea, sint amarite, a sta daca nu o fi de la vint... La capul crestei rezonabile vezi ca in aval e o pilnie larga, cea cercetata probabil de Trandafir inaintea Furcilor... E mare si pitita... Hidrografic tine de Valea Costilei, Creasta C-G venind de undeva dinspre nord...     Pilnia Vaii Costilei e magnifica. Nu mai stiu daca scria Baticu, dar la marginea nordica a amfiteatrului e o iesire simpla, pe fete, apoi urmeaza Hornul mare, Hornul Coltului si... [toată pagina]