Excursie Apuseni Nord 1

Excursia am desfăşurat-o între autogara din Zalău şi comuna Avram Iancu din Jud. Alba. Urmează detalierea pe zile:

30.07.2005
Iesire din Zalău pe str. Porolissum şi continuare pe şoseaua spre Moigrad până în culmea joasă din acea zonă a Munţilor Meseş. Prins un drum local spre dreapta (de fapt primul găsit). Urmat cu uşurinţă drumul pe culmea muntelui, mai întâi printre grădini, apoi prin pădure şi în urcuş mai susţinut. Trecut de releul de deasupra oraşului, apoi traversat şoseaua dintre Zalău şi Cluj şi continuat pe culmea împădurită încă 6 ore până am întâlnit prima păşune. Timpul a fost foarte călduros, a trebuit să străbat zone de mărăcini în rarişti de pădure cu grijă de a păstra culmea. Insecte nu au fost în număr supărător. Timpul total a fost de 10 ore.

31.07.2005
Având în faţă o şa foarte adâncă, ocolesc prin dreapta, cobor până jos în podiş prin păşuni în albia râului, o iau prin sat până la terminarea drumului, iar apoi urc culmile din partea cealaltă. Este zonă de păşunat cu izvoare. Un cioban tânăr cu o turmă de capre mă îndrumă să urc şi să păstrez culmea. Ajuns pe culme, o urmez şi dau peste drum forestier. Un căruţaş îmi spune că duce după un parcurs apreciabil în şoseaua asfaltată (dela Zalău la Ciucea). Părăsesc drumul pe un drumeag de păşune, care urmează culmea. Drumul, binişor conturat, ocoleşte primul vârf prin dreapta şi al doilea prin stânga. Acest drum trebuie urmat cu încredere întrucât ramificaţiile mai puţin pronunţate spre vârfuri coboară apoi vertiginos în afara masivului. Neintuind aceasta, ajung pe seară în satul Hurezu şi înnoptez deasupra lângă o livadă.

01.08.2005
La început printre parcele agricole, după mai bine de o oră peisajul devine de munte în jurul vârfului Măgura Priei. Este în continuare foarte cald, dar bate şi vântul. Zăresc în sfârşit şoseaua spre Ciucea care dă în valea Poicu. Ajung în vale coborând pe lângă un pârâiaş, găsind pruni în drum. La limita dintre judeţele Sălaj şi Cluj întâlnesc la limita unui şantier un şef de echipă care mă îndrumă să traversez valea Poicu, să trec pe lângă o cabană forestieră aflată pe partea cealaltă şi să urmez drumul forestier de tractor care se formează de acolo. Urmăresc cu uşurinţă culmea, iar drumul este foarte bun. Ignor un drum forestier mai lat, dar care traversează culmea. Ajung pe un vârf secundar marcat de un stâlp cu plăcuţe din lemn. După ce mă ghemuiesc până trece o ploaie cu trăznete, înnoptez acolo.

02.08.2005
Continui urcusul pe culmea impadurita situata la inaltime mare fata de depresiunea dinspre rasarit. Drumul de culme este destul de bine conturat pana in Varful Pietrii. (La un moment dat, se desprinde spre dreapta un drumeag in unghi ascutit, acesta trece printr-o padure foarte deasa, ajunge intr-o poiana, iar de acolo spre stanga se urca in cateva minute in Varful Pietrii). De acolo coboar sustinut dar scurt spre stanga ajungand intr-un drumeag inierbat care continua drumul pe culme. Am urmat mai departe culmea in urcus usor timp de aproximativ o ora pana pe un platou larg despadurit, in ultima parte fara drum. De acolo am coborat in unghi ascutit inapoi spre stanga, pe un drum care se profila din ce in ce mai clar, pana intr-o sa despadurita. Vremea se mentine calda, cu mult soare, fiind ceva mai racoare. Drumul de culme devine foarte clar si il urmez un timp prin padure apoi coborand in serpentine pana in zona pasunilor, unde satul Hodis se vede in fata in stanga culmii. Ajuns intr-o sa, drumul coteste la stanga spre sat, evitand o culme profilata in fata; eu il parasesc si de acolo ma desprind spre dreapta pe un drum de vale coborand la inceput mai sustinut apoi dupa ce intalnesc apa mai lejer pana in DN1 la marginea estica a satului Poieni. Urmand DN1 spre stanga (est) cale de 1-2 km, intru in satul Bologa si parasesc soseaua asfaltata pe primul pod pietonal. Ajuns la drum pe partea cealalta urmez in aceeasi directie (est) pentru cateva sute de metri pana ajung la soseaua locala asfaltata spre Rogojelu. Nu pierd ocazia de a face o baie in apa rece a Somesului, aflat dupa 4 zile de drum prin arsita. Dupa ce ma pun la cale si cu o bere Ciuc, iau in piept 10 km de sosea, altfel pitoreasca si nu foarte circulata. Ajung pe seara la ramificatia catre Cabana Vladeasa, unde campez pe malul apei.

03.08.2005
Urmez drumul bine indicat spre cabana Vladeasa, trec prin satul Valea lui Serb, mai sus gasesc multa zmeura si fragi. Pe un soare parjolitor, de la cabana, urc pe culme, urmez mai departe pe la varful si statia meteorologica Vladeasa si pe punct rosu cobor la inceput usor apoi foarte sustinut prin padure. Sunt anuntat de acasa de venirea unei vijelii, fenomen repetat in aceasta vara in mai multe zone ale tarii. Campez in apropierea unei stane cu vaci. Un cioban imi aduce lapte.

04.08.2005
Vijelia din timpul noptii mi-a culcat cortul pana la pamant, iar debitul mare de ploaie m-a udat leoarca. Dimineata au trecut ciobanii sa vada daca mai sunt pe acolo. Vizibilitatea nu este redusa dar ploua in continuare. Raman pe loc.

05.08.2005
Deaparte de a ma fi uscat, reiau drumul spre Padis. Vremea se anunta buna. Trec prin paduri dese mustind de apa, precum cele vazute in poze din zone tropicale. Ajuns intr-o poiana, ocolesc valea care mi se profileaza in fata, avand dificultati de orientare datorita marcajului deficitar. La o stana mi se confirma ca drumul este bun si cumpar branza. Ajung in curand la Gardul de Piatra si ma gandesc ca ma apropiu de zone turistice mai umblate. Auzisem pe localnici zicand ca au trecut turisti, dar eu n-am intalnit nici unul de cand am plecat. Se lasa ceata si apoi ploaia. Ma intalnesc cu biciclisti de munte (ulterior am vazut in internet ca erau intr-un raliu cu o durata mai mare de o zi) in zona primei ramificatii catre circuitul izvoarelor Somesului Cald (punct rosu). Ploaia conteneste si udat pana la piele ridic cortul mai jos langa o stana aflata la marginea padurii. In toiul noptii, pe ploaie, aud alti biciclisti care se sfatuiau, probabil incotro sa o ia, iar cainele de la stana ii latra in tot acest timp.

06.08.2005
Vremea este cetoasa, dar nu ploua. Trec de Padis, unde este ceva lume, dar toti stau pe langa cabane. Apuc spre Garda pe traseul de culme (banda albastra). Intr-o sa, un localnic a incercat sa imi ia rucsacul crezand ca este abandonat, l-a lasat imediat cand l-am strigat. Pe drumuri printre garduri, apoi pe drum auto pietruit ajung la marginea satului Scarisoara, unde campez langa casa unui satean, invitat de acesta.

07.08.2005
Dimineata este rece bine, dar se anunta o zi frumoasa. Ajung pe DN75 in Garda de Sus, in centru langa targ. Cotesc pe sosea spre dreapta si merg circa 1 km pana se face primul drum spre stanga peste Aries. Drumul este insotit de un marcaj local punct galben cale de mai multi kilometri pana intr-o localitate mai sus. Se face cald bine. Ajuns deasupra localitatii la rascruce de drumuri, parasesc valea luand drumul din stanga, care ma scoate la culme. Un localnic suit in dud ma sfatuieste sa nu ezit sa cobor in valea din partea cealalta ca sa ajung in satul Tirsa din comuna Avram Iancu, la capatul de autobuz si destinatia finala a excursiei mele. Imi da ideea de a innopta in dormitorul soferilor. Cobor pronuntat, intalnesc un lup, intreb satenii de la intrarea in sat. Ajuns in centrul satului Tirsa, constat ca este plin de tigani. Nu am avut probleme. Campez pe malul apei, chiar langa capatul de masina.

08.08.2005
Dimineata la 4 ploua tare, strang cortul parca fara regret ca ma intorc acasa. Ajuns dis de dimineata in Cimpeni, aceeasi vreme foarte ploioasa. Microbuzul este asaltat, dar soferul amabil m-a indrumat spre un loc avand in vedere ca am in fata un drum de 9 ore (pana la Bucuresti). Vremea a inceput sa se indreapte dupa ce am trecut de Alba Iulia.
Excursia a fost o binefacere pentru starea generala de sanatate (a urmat o scadere in greutate si o alta mobilitate psihica), iar momentele mai dificile legate fie de caldura de la inceput, apoi de noptile la rand cand dormeam tremurand, la care se adauga greutatea rucsacului sau cautarea drumului, toate au ramas ca amintiri care as vrea sa le infrunt si alta data.

Nu există nici un material înscris în colecţie