Cea mai veche...

Înscrisă de: Livius Almajan
Cea mai veche...
Data publicării: : 18 Sep 2008, vizualizări:: 6059
Localizare geografica: România, Muntii POIANA RUSCA
Echipament folosit: D300
Descriere: Densuş - Cea mai veche biserica din tara(sec XIII)
Bookmark and Share
Galeria Foto Alpinet
Fără foto Dan Loghin, Vineri, 19 Sep 2008, 10:39

Well. Este cu totul dubitabil.
Poate ca si biserica ortodoxa, poate ca si biserica in care inca sunt oficiate slujbe (ortodoxe). Poate pe aceste criterii sa fie "cea mai veche".
Ca si biserica ortodoxa poate fi luata in considerare bisericuta din complexul de la Basarabi/Murfatlar - secolul X. Poate ca aceea.... dar nu se oficiaza nimic acolo.
Unii spun ca biserica - inca in picioare - din Halmeag ar fi de pe la... 1060. Oricum.... nu este ortodoxa.
Nici cea de la Cisnadioara nu este chiar tinerica, ba era vioaie inca de pe la inceputurile sec. XIII.
Parerea mea!:-)

florin călbază florin călbază, Vineri, 19 Sep 2008, 11:26

Faina poza!:-D

Lucian Jurca Lucian Jurca, Vineri, 19 Sep 2008, 13:13

Oricum aceasta este biserica ce include cea mai veche "manopera", dovedita printr-o parte din materialul de constructie folosit, adus de peste deal de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa si deci prelucrat cu inca un mileniu inainte.:-)

Jeno Csupor Jeno Csupor, Vineri, 19 Sep 2008, 14:34

Foarte frumoasa si bisercia si peisajul si poza.

Gloria-Ioana Demidov Gloria-Ioana Demidov, Vineri, 19 Sep 2008, 17:39

Nuante celtice!

Livius Almajan Livius Almajan, Vineri, 19 Sep 2008, 22:24

De acord cu tine Dane.

marius schmidt marius schmidt, Sâmbătă, 20 Sep 2008, 11:52

Ooohoo!..........densus frumoasa poza! si zici ca ai revenit cu noi poze?

Alexandru Hârju Alexandru Hârju, Sâmbătă, 20 Sep 2008, 21:12

oricum... o biserica faina si o poza pe masura

Bella Ana Bella Ana, Duminică, 21 Sep 2008, 11:41

Crucea de piatra da o nota de echilibru si eleganta...

Fără foto Andrei Berghes, Duminică, 21 Sep 2008, 16:59

Superba compozitie! Stiu ca va fascineaza recordurile, dar hai sa uitam totusi cifrele si sa ne gandim la valoarea tarii noastre:) daca e s-o luam asa, la geografie in liceu se invata ca primele 3 varfuri din Romania ca altitudine sunt: Moldoveanu, Negoiu, Parangu Mare. Nimic mai gresit, dar asta e materialul oficial, nu primeste comentarii. La fel si cu vechimea monumentelor din tara noastra... de altfel cat la suta din ele sunt clasificate si incluse in circuite turistice?:-?

Fără foto GHEORGHIU PAUL, Duminică, 21 Sep 2008, 17:07

Exista indicatii ca biserica a fost construita pe fundatia unui vechi templu pagan datand de la inceputul secolului al 2-lea. Cladirea propriuzisa nu are un caracter ortodox crestin, deci nu poate fi asociata cu religia crestinilor ortodocsi. Unii istorici afirma ca a fost un mausoleu dedicat generalului roman Longinus. Parte din zidarie e datata in secolul al X-lea, picturile crestine sunt datate in secolul al XV-lea. Aspectul celtic e evident iar adevarata ei istorie ramane invaluita in mister.

Fără foto Catinca Iancovescu, Duminică, 21 Sep 2008, 23:32

Biserica din Densus este într-adevar cea mai veche biserica ortodoxa din Europa în care s-a oficiat fara întrerupere, din sec. III (edificiu de lemn pe amplasamentul celor 4 pilieri centrali)- nici inundatii, pârjoale, navaliri barbare: pentru cine are ochi sa vada, locul e evident binecuvântat.
Alaturi de bisericile din Sântamarie Orlea, Strei-Sângiorz si Gurasada, e considerata a fi printre primele edificii de arhitectura româneasca; bisericile sasesti, fortificate, apartin altei familii. Aici, aparenta celtica e pur întâmplatoare, constructia fiind ca si volumetrie, proportii, masivitate...., în linia romanicului armenian.
Internetul are o mare utilitate pentru informatia primara; când umblam la fineturi, sursele documentare verificate sunt de preferat. Institutul Ion Mincu are o documentatie solida la capitolul asta si... mult mai sigura. Roma dixit!

Iulius Carebia Iulius Carebia, Luni, 22 Sep 2008, 0:00

S-a mai discutat candva pe Alpinet despre biserica din Densus: http://alpinet.org/main/foto/showfoto_ro_item_50048_position__display_comm.html
Nu pot spune decat ca faci o treaba extraordinara cu pozele din zona! Dai-nainte Jimmy!:-)

Fără foto Dan Loghin, Luni, 22 Sep 2008, 8:47

Dna Iancovescu respectul meu.

Cu tot respectul, nu vad insa ce dovezi am avea ca s-a oficiat acolo fara intrerupere din secolul III!
Documentatia IA Ion Mincu se refera, banui eu!, la altceva in cazul de fata. Nu contest de fel soliditatea documentatiei - Doamne fereste! - mai ales ca am avut cindva "acces restrictionat" acolo, insa sunt realmente interesat cum pot niste dovezi arheologice sa arate continuitatea oficierii slujbelor! Foarte serios!

Imi pare cu greutate sa admit ca putem vorbi in acele secole de inceput si de "romaneasca" si de "ortodoxa". Dara asta este o chestiune de limbaj doar.

Sunt de acord cu romanicul armean. Zona lacului Sevan are niste exemple cu totul utile.

In privinta inundatiilor, pirjolurilor (pirjoale!?!) si a navalirilor barbare - nu puneti suflet! Mi se pare destul de dificil sa aiba Densus parte de inundatii, mai ales in zona bisericii. Mie mi se pare cu totul interesant ca a scapat de tunurile post-1785.

In privinta Internetului, nu am nicio opinie. Probabil ca aveti dreptate. Mie unuia imi place mai mult sa citesc. Carti. Vechi.

Intr-adevar, locul este binecuvintat!

Bella Ana Bella Ana, Luni, 22 Sep 2008, 13:20

Inca o poza care ma trimite in vacanta la Hateg:-P. Sunt multe de vazut prin imprejurimi... asemenea imagini sunt garantia unei vacante de vis in Romania. Avem o tara frumoasa cu ambasadori adevarati:-P.

Fără foto Catinca Iancovescu, Luni, 22 Sep 2008, 15:09

Cu acelasi respect, o lectura mai atenta a textului ar fi evitat erorile de interpretare, nimeni nu vorbeste de ortodoxie în sec. III, iar documentele unei institutii tehnico- artistice-... nu se refera la istoria religiilor.... Retrag 3 cuvinte: pilieri (pilastri), armenian (armean) si chiftelutele de mai sus (pârjoliri) - mea culpa, lipsa de practica, gasesc ca ma descurc totusi onorabil.
Sf. Parinti din sec. III-IV cosiderau ca si calitate majora "dreapta socotinta" care evita extremismele de tot felul, si care nu ne-ar strica de loc.
În rest mentin tot: în materie de arhitectura româneasca, cine cuteaza sa ma contrazica are nevoie de argumente grele:-)!
Si ca sa nu lungim polemica, multumesc Livius pentru fotografie, e frumoasa si ziditoare (pardon constructiva:-).

Fără foto Dan Loghin, Luni, 22 Sep 2008, 15:19

Aveti respectul meu! Foarte serios!

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Luni, 22 Sep 2008, 15:33

Hehe, ce mi-as dori sa tin si eu asa ceva in mana. Faina fotografie, Liviu.

Serban Leoca Serban Leoca, Luni, 22 Sep 2008, 15:59

Domnule Loghin,
L-am auzit pe istoricul Marius Porumb afirmand (la Ramet, comentand cazul manastirii de acolo) ca generalul Bukow (cel la care cred ca faceti aluzie cu "tunurile post-1785") nu a distrus niciodata nicio biserica, nici romaneasca si nici ortodoxa. El a distrus manastirile, tragand cu tunul in constructiile care inconjurau biserica si lasand biserica neatinsa. Din biserica de manastire aceasta devenea biserica de sat si continua sa fie folosita ca atare - adica in ea se slujea mai departe.
Nu stiu niciun exemplu care sa il infirme. Si cum Marius Porumb e o autoritate in materie, imi vine sa cred ca asa stau lucrurile. Doar ca atunci nu e nicio mirare ca biserica din Densus, asemeni oricarei alteia, a scapat de tunurile acelea.

Fără foto Dan Loghin, Luni, 22 Sep 2008, 16:14

Doar eu m-am mirat. Sau ca sa fiu mai exact - doar eu unul m-am mirat! Si ramin asa - fara sa lungim polemica.
In privinta expresiei post-1785 vizam atitudinea fata de ortodoxism in general si aveam in vedere o anume perioada.
Era in contextul "continuitatii oficierii slujbelor". Nu-l vizam in mod direct pe general, vizam, deci, doar o anume atitudine existenta in perioada POST 1785.
Si ca sa nu o luati pe o panta religioasa - sunt ortodox.
Nu contest autoritatea istoricului pomenit. De unde si pina unde v-a venit ideea?!... Mi-a placut insa fraza:
"o lectura mai atenta a textului ar fi evitat erorile de interpretare".

Serban Leoca Serban Leoca, Luni, 22 Sep 2008, 16:44

Nu intentionam sa isc o polemica. Il invocam pe istoricul pomenit doar ca sursa (in cazul de fata orala, non-livresca) a unei afirmatii care nu imi apartine. Iar ideea ca ii contestati autoritatea nu mi-a venit.
Mi-a placut si mie fraza doamnei Iancovescu.

Galeria Foto Alpinet
Autentifica-te sau inregistreaza-te pentru a inscrie comentarii
Comentarii înscrise de Livius Almajan
[1-20] [21-40] [41-60]<  61-80 din 997
  > [81-100] [101-120] [121-140] >>
FotografieComentariuData
lumea norilor
Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet
Imi doresc poze din astea in top. Cat mai multe...
25 Sep
Naşte lumină şi umbră în adâncurile Călţunului şi în inimile noastre...
Ştefan Mirăuţă
Nu in inima mea. Nu e poza de top Stefan.
25 Sep
Canionul Vikos Aoos
Emi CristeaAdministrator Alpinet
Ce canioane au grecii...
25 Sep
Frozen moment
Tatár Attila
Ai obtinut Attila...
25 Sep
Lights
Narcis Lutica
Ma las de pozat in pesteri... Nu e poza de top adminii!!!
25 Sep
Goog morning Făgăraş!
Adrian Stoica
Mult zgomot pentru nimic...
25 Sep
Sub Gheara de Dinozaur
Gergely Iosif
Nu mai sunt multi speologi pe Alpinet:)
25 Sep
la revedere top
mihai-ian nedelcu
Adevarul e ca nu mai prea e mare lucru de vazut pe aici. Si ma refer artistic, asa cum ar trebui sa arate un top foto. Am sa ma alatur tie Mihai. Si eu am postat pentru prima oara pe acest site si am iubit de fiecare data clipa cand ma logam aici. Cam toti cei care cunosteau fotografie s-au carat de aici. Conturile mai exista, dar poze nu mai vin. Pacat. A fost un site care parea sa scrie istorie...si care sunt convins ca a bucurat multe suflete.
24 Sep
-
Livius Almajan
Valentin...sunt banatean, dar indragostit trup si suflet de podisul mehedintean.
30 Aug
Aletschhorn 4195m
Livius Almajan
Poate suna dur, dar nici ca-mi pasa. Asemenea specimene ca Borza(sunt sigur ca nici nu-l cheama asa) duc Alpinetul de rapa. Nu e de mirare ca se distanteaza tot mai multi oameni intr-adevar talentati de acest site...
9 Iul
Neaţa, Câlcescu!
Şerban Sîmbotelecan
Cata indulgenta de la Sorin Borza sa-ti dea "ok". Pe mine m-a taxat urat de tot:), iar adminii probabil zic ca e dreptul omului:-D, iar daca ma uit in tolba "artistului"Borza e clar ca are talent...ca multi altii pe Alpinet.
7 Iul
Jungfrau 4158m
Livius Almajan
M-ati prins dom' profesor:).
27 Iun
Plutind...
IOANA CLONŢA
...sau asta.
23 Iun
Prin apă...
IOANA CLONŢA
De exemplu asta...
23 Iun
Pe urma comorii
IOANA CLONŢA
Scenariul e neinspirat Ioana. Ai poze fara tarnacop...mult mai bune.
23 Iun
Simfonia Apei
IOANA CLONŢA
Intr-adevar e mare apa.
21 Iun
Blaueisspitze
Caterina Mreneş
Paeca ai avut mai putina zapada ca anul trecut, sau ma insel?
21 Iun
7 AM
Caterina Mreneş
O vad acum si aici. E superba poza. Data viitoare ma iei si pe mine...chiar daca dorm in cort:).
21 Iun
Geanţuri
Adrian Popovici
Deosebita lumina.
21 Iun
tot eu. un an mai tarziu.
Caterina Mreneş
Mai echipata:)
16 Iun
Comentarii înscrise de Livius Almajan
[1-20] [21-40] [41-60]<  61-80 din 997
  > [81-100] [101-120] [121-140] >>
©Proiectul Alpinet 1999 - 2024