Gheara Dracului

Înscrisă de: Bărbuş Lucian
Gheara Dracului
Data publicării: : 3 Mai 2007, vizualizări:: 994
Localizare geografica: România, Muntii CIUCAS, Varful Ciucas
Echipament folosit: SANYO
Descriere: I se potriveste denumirea...
Bookmark and Share
Galeria Foto Alpinet
Fără foto Dan Loghin, Vineri, 4 Mai 2007, 10:20

Nu sunteti singurul care are denumiri si re-denumiri din diverse surse "actualizate". Unii au facut pasiune din asta - pornind de la ideea ca daca tot se pot pune/cumpara/da nume (inclusiv de stele) si mai pot si avea o publicatie "numai a lor"....
Ultimele exemple se gasesc in IC - ultimul numar.
Boala veche: citeva generatii inaintea noastra "turistii" au dat numele de vf. Moldoveanu - "stergind" numele anterior. Exemplu reprezentativ doar.
M-a amuzat sa realizez chiar un mic tabel cu "ce a fost"/"ce avem acum"/"tendinte comerciale de denumiri in literatura turistica".
Pe scurt - putem redenumi stincile din Ciucas cum vrem. La cite stinci au Carpatii - ajunge pentru toate fanteziile. So what?! Primii au facut-o in 1929 - 1931 - exemplul cu Goliat.
Oricind va exista cineva care va avea denumirile originale si sa poata dovedi "impostura'.
Ture frumoase.:-)

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Vineri, 4 Mai 2007, 11:13

Nu toti sunt atat de informati ca cei ce le stiu pe toate. Omul a pus si el ce denumire a auzit...

Fără foto Bărbuş Lucian, Vineri, 4 Mai 2007, 12:03

E adevarat, am pus ce denumire am auzit... Oricum ce importanta are? Tot ce conteaza e frumusetea peisajului, mai putin ce parere au cei care cred ca am furat denumiri... Puteam sa nu pun nici una, dar imi cere obligatoriu cand incarc poza... Oameni buni...treziti-va!

Fără foto Dan Loghin, Vineri, 4 Mai 2007, 12:10

Si ce va impiedica sa fiti tot atit de...informati... asa cum ati scris - sau si mai si? Eu exact asta si fac cu tabelul meu - ma informez si eu: ce mai aud de la unul, de la altul... de la dvs... Putem redenumi Goliat ca unul dintre Ginditori....foarte bine! Sau Tigaile in loc de Tzigai... si tot asa! Care-i baiul? Care-i reprosul? "In definitiv, Dane - m-a-ntrebat un prieten italian - ce te superi ca putem scrie Rromania in loc de Romania? Asa am auzit eu ca se scrie mai nou!". Care-i baiul?

Cristian Flueraru Cristian FlueraruAdministrator Alpinet , Vineri, 4 Mai 2007, 12:10

/dan: poate ca ar fi utile mai multe detalii despre "actualizarile" la care faci referire. imi dau seama ca nu este timp suficient pentru un material exhaustiv, dar macar la poza de fata, din moment ce tot ti-ai luat timpul pentru a scrie comentariul de mai sus.

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Vineri, 4 Mai 2007, 13:35

Daca tot suntem indiscreti in "critici", am putea fi mai indiscreti si in privinta informatiilor. Daca tot criticam deformarea toponimelor, macar sa le afisam pe cele corecte... nu!?

Eu mai sus am vazut doar o pleoarie pentru critica...

PS: Nu toti umbla cu "tabelul" dupa ei prin munti. Doar cativa avem ca profesie/educatie, goana dupa toponime...

Fără foto Dan Loghin, Vineri, 4 Mai 2007, 14:38

Nu umblu cu tabelul prin munti - multumesc de atentionare si subtila critica de nuanta comuni...tara. Daca tot va exprimati la persoana I plural.
Cit priveste profesi(une) a mea - sunteti departe! Nu ma ocup de ceva gen dl. Pruteanu. Nu imi cistig piinea din asta. Despre educatie - cu ce va deranjeaza educatia mea? Nu m-am exprimat cum trebuie si v-a deranjat ceva anume la ce am spus/scris?
In privinta discretiei - mie unul imi pareti subtil. Nu inteleg.
In privinta informatiilor - sunt publice. Asta daca nu cumva dati un alt inteles cuvintului in sine. N-am habar.
In privinta pledoariei (pentru critica) - banuiesc ca la asta v-ati gindit cind ati pus problema profesiei/educatiei. Nu am o astfel de profesie si nici educatie in sensul acesta.
In privinta actualizarilor - am dat chiar si exemplul cuvenit.
Repet intrebarea: de fapt ce imi reprosati?:-? Ca si cum ar fi mare pacat ca ma intereseaza care este numele corect al unui munte, sau formatiune...
De fapt, are dreptate autorul pozei - peisajul e minunat oricum. Si fara nume - mai mult sau mai putin corecte. Atunci de ce mai inventam alte nume - daca tot e indiferent?!:-?

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Vineri, 4 Mai 2007, 15:42

Eu voiam sa subliniez nu autorul e vinovat de toponim... si nu este prima fotografie de care vorbesc. Urmaresc cu atentie si interes orice informatie/corectare adusa... dar tonul pe care sunt aduse aceste informatii/corectari, lasa de inteles ca este criticat autorul fotografiei. Dau exemplu (ca acum imi vine in minte), fotografia lui Alex Badea cu defileul Oltului. Raspunsul pe care l-a primit Alex din partea lui Dan Loghin si al Alinei (nu mai sunt sigur daca si ea a scris) a fost unul de superioritate si cu un pic de rautate in ton...

Nu asta ne trebuie intre noi, iubitori de munti...

Se vorbeste mereu de "sursele mele / hartile mele", dar nu se specifica care sunt acestea. Sunt pareri diferite in ce priveste toponimele, chiar si intre cei ce se ocupa in special de asta... de ce ar fi o sursa mai indreptatita decat alta... si daca sursa e tinuta secreta, cum pot eu sa-i dau dreptate!?

Voiam doar sa subliniez ca daca tot ne laudam cu surse/harti/carti cu care sa "dam peste nas" celui ce greseste, macar sa jucam cu cartile pe masa, sa putem compara.

Cand vorbeam de profesie ma refeream ca un ghid montan trebuie sa fie mereu interesat de toponime, in mod deosebit. Cand vorbeam de educatie ma refeream ca un student la Geografie trebuie sa fie mereu interesat de toponime, in mod deosebit. N-am vrut sa se inteleaga ca vorbesc de altfel de educatie... sunt sigur ca nu m-am exprimat corect si s-a inteles altceva!

Deci... dincolo de categoria de oameni interesati direct prin profesie/studiu... mai sunt pasionati si atat... dincolo de ei, este marea majoritate a celor ce merg pe munte, fara sa tina prea mult seama de toponime... si pentru care Tiglai, Tigai sau alt toponim pentru acele formatiuni... este tot una... dincolo de toponim e frumusetea peisajului.

Nu cred ca suntem in masura sa fim justitiari cu cei ce posteaza fotografiile...

Fără foto Dan Loghin, Sâmbătă, 5 Mai 2007, 12:40

Ma rog! - tonul "superior" poate proveni si din "scurtimea" pe care doresc sa o dau textului.
In privinta justitiarului - de asemenea sunteti subtil: probabil va referiti la faptul ca o alta parere decit cea general acceptata inseamna ca "da cu bita-n balta" si/sau "face pe desteptu'". In cazul de fata mentorul meu de munte "m-a facut destept". Nu l-am simtit niciodata justitiar.
Sunteti prins in contextul politic de acum - "cine nu-i cu noi e impotriva noastra!'?. Eu nu. Fac referire aici la tot felul de indemnuri la vot lansate.
Ce pareri si ce sentimente nutriti pentru cel/cei care nu e/sunt de acord cu dvs. (eventual la plural) - am inteles deja, dar va privesc.
Au mai fost dispute de acest gen pe Alpinet.

Parerea mea: fiecare isi alcatuieste propria colectie de harti, informatii, date, toponime etc. Pasiuni si interese, oportunitati si alte cele. La care (colectie) tine si in care, de obicei, are cea mai mare incredere proprie.
In particular, pentru mine toponimele chiar joaca un rol in profesie: trebuie sa le inscriu cit mai exact pe hartile/imaginile/albumele/modelele matematice pe care le alcatuiesc. Care compun o parte din ceea ce fac eu "ca sa-mi cistig piinea".
"Secrete"? In afara de nuanta belicoasa de tip "ia.... sa vedem cu ce te tot lauzi atita!", mai sunt si alte restrictii. Profesionale. Rareori editoriale. Pe care eu le iau in seama.
Si - va marturisesc cu tot respectul - nu sunteti omul caruia i-as arata "datele" mele.

Si mai e ceva. Pe care probabil nu il voi mai aminti: In general comentariile mele - inclusiv cel cu "gheara..." (desigur!), nu sunt decit rareori pentru "critica" (,) "corectie" si alte cele. Si rareori vizeaza autorul. Ele sunt/urmeaza sa fie referinte bibliografice pentru cei care au, in mod special, de vazut si de citit ce scriu. Eu fac un fel de "preselectie" pentru cei care citesc - si care au extrem de bunul simt sa nu intre in polemica. Pe criterii care nu va privesc.
Deci - un fel de semnalare a valorii datei/fotografiei (nu., da., da!, da!!, da!!!, oho! etc. etc.).
Pe scurt comentariile mele NU sunt apa la moara pentru polemici.
"Secretul" este ca, de fapt, nu vi se adreseaza. Nici comentariile, nici textul in sine nici macar polemica. Sunt "borne" de referinta pentru cine trebuie sa le citeasca. Ca pe niste "extrase", "citate", "uite ceva valoros!'. Si, uneori, trebuie sa le traduca sensul si, mai ales, "meaning"-ul. Si care nu au legatura cu informatiile - in sensul pe care tot il doriti sa fie si cu subtilitatea-va pe care o tot amintesc.
Singura apreciere personala pe care mi-o "permit" este nota pe care o acord cind si cind - ca toata lumea, tin sa precizez ca sa nu fie vorba de "superioritate". De aceea notez rar si numai excelente. Cu o singura exceptie.
In privinta dlui Alex Badea si a Alinei (una dintre foarte putinele persoane careia ma adresez cu prenume - atit timp cit imi permite asta) - am aflat astfel ca locatia se refera la locul de unde fotografiezi. Daca aveti rabdare gasiti dvs. exceptiile de la aceasta regula. Chiar in pozele autorului.
Pur si simplu semnalam cui a citit si citeste ce scriu ca nu trebuia sa se uite decit la imaginea ca atare. Restul e "parere proprie".
Iar eu scriu numai pentru a fi citit textul sau imaginea respectiva. Nici vorba de superioaritate. Este doar un dialog. Nu cu dvs.

(Tot) Am o intrebare personala pentru dvs. - daca veti fi dorind sa raspundeti De fapt de ce ati sarit asa?! Ce anume doriti sau ce anume reprosati? Cu sau fara voia autorului - sau a cui i-a spus ce i-a spus - formatiunea respectiva are un nume. Ca i s-a dat altul - din cine stie ce motive... - asta e mai putin important acum. Ceea ce nu stim - chiar trebuie sa inventam? Va intreb iarasi.
Ba e dovada tocmai de "superioritate" faptul ca daca tot habar n-avem despre ce e vorba - mai bine dam numele nostru sau cum vrem noi sa se numeasca sau cum ne place noua. Obervati persoana I plural ca sa va imit.
Eu unul nu mi-am permis niciodata asa ceva. Nici macar ca "sa fac pe desteptu'". Nu mi-am scris niciodata numele pe vreun perete - chiar de monument istoric. Sunt "educat".
Daca tot aveti atita doza de malitiozitate - pot sa vin sa "conferentiez" despre astfel de lucruri la Facultatea de Geografie pe care o tot (ne) numiti. Apropo, chiar fac asta in "timpul liber" (rar!) si pentru proiecte foarte pragmatice - cum am mai spus. Desigur pentru un spor de "remuneratie". Chiar am facut parte foarte recent dintr-o astfel de echipa de studenti.
In plus, cum sugerati ca imi "urmariti" comentariile - ceea ce este "denigrant" in fapt pentru personalitatea dvs. pentru ca sugerati ca alta treaba n-aveti decit sa imi dati "replica" - atunci puteti lua o hotarire "in cunostinta de cauza".
Daca aveti o mai mare apropiere de persoanele care pot lua decizii pe acest site, atunci: De ce nu ma interziceti? Daca tot vreti sa ramineti numai cu comentariile dvs.
Aveti doza de subtilitate de a ma ataca personal - chiar in cele de mai sus - iar nu textul respectiv - si a va "victimiza". In definitiv m-ati atacat pe mine nu faptul ca "(formatiunea) nu se numeste asa". V-a enervat faptul ca (mai) stie cineva ca este doar o inventie "auzita"?

Sunt putini ani de cind ma tot intreb cind imi va veni rindul - la interzicere. Daca tot cititi/urmariti atunci vedeti cum au fost "eliminati" (si) altii.
Notati ca nu fac parte din nici un "cerc de prieteni" sau alte cele. Deci va poate fi mai simplu.
Atunci veti fi ceea ce tot sugerati si tot vreti sa fiti probabil: "justitiar".

Umblu pe munte. Deloc putin. Dar nu ma tot laud cu asta.
Oricum am sa caut sa va evit cind va mai vad.
Va urez ture suficiente.

PS. Nici macar nu mi-am postat "fatza", dar'mi'te sa o mai si schimb des. De amuzament.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Sâmbătă, 5 Mai 2007, 14:50

Eu, Daniela, sunt o persoană ca umblu pe munte cu ‘tabelul’ după mine. Nu, nu este un tabel în excel, cu ‘unul’ care include hărţi, schiţe şi notiţe păstrate, preluate şi deloc adaptate, ale preotului arheolog C-tin Mătase (1878-1971) şi ale Dr. Ghe. Iacomi (1914-1991). Alte ghiduri montane nu cunosc. Şi nici puncte de reper.
Într-o scurtă discuţie cu Cristi F., aseară, îi spuneam că se poate observa în galeria proprie şi modestă, că în majoritatea fotografiilor nu este trecut nici un punct de reper după locaţie. Valabil şi pentru m-ţii Haşmas. Asta nu înseamnă că nush eu pe unde mi-am călcat piciorul or’ mâna – după caz, ci pentru că ele nu există în listă. Da, se pot adăuga după un mail către admini. Dar consider că eu nu am niciun drept să o fac, nu sunt autorizată.
Nu întotdeauna frumuseţea peisajului este pe primul loc. Exemplu: turele de noapte.
Uneori am fost întrebată – tot de unii membri alpinet – "Şi la ce-ţi foloseşte dacă ştii cum se numeşte bolovanul/piatra/stânca aia…;?" Dar am întâlnit şi un membru interesat şi împreună cu care mi-am propus o tură pe urmele celor două personalităţi ale acestei zone, o tură de "identificare a pietrelor". Denumirile pe care le ştiu, le folosesc şi le citez au aceste surse.
Dar sunt unele pe care le-am preluat... pe cale orală. "Tronurile Zeilor" – cel mai bun exemplu!!! Am plecat, în căutarea lor, a Tronurilor, căci nu le văzusem pe nicio hartă/schiţă, dar mult auzisem de ele… Şi m-am întors dezamăgită şi tristă căci nu le găsisem... Şi ulterior am aflat că această denumire este botezată de curând, de câţiva ani, de Raul…

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Sâmbătă, 5 Mai 2007, 15:14

Se pare ca orgoliul d-voastra nu lasa sa se inteleaga in fapt subtilitatea mesajului meu... Faptul ca sunteti atat de bun in ceea ce faceti, si nu ezitati niciodata sa "subliniati" asta, intr-un mod mai mult sau mai putin evident (si chiar apreciez cunostintele d-voastra), nu justifica "nasul pe sus" cu care tratati colegii de pe Alpinet, care in unele situatii gresesc toponimele (dintr-un motiv mai mult sau mai putin dependent de ei). Vorbiti de surse, despre care ne lasati sa intelegem ca doar d-voastra beneficiati de ele, iar noi, muritorii de rand nu avam habar cu ce se mananca, dar le tineti secrete. Cu ce ma puteti convinge ca sunt mai bune!? Daca deontologia profesionala nu va permite sa vorbiti deschis, concis si fara jumatati de informatii, macar nu le mai pomeniti.

Nu sunt nici eu de acord cu toponimele gresite, dar cu cat sunt mai multe surse si pareri, cu atat poti ajunge la cel mai bun. Nu doar o sursa este cea corecta... V-am dat exemplu cu acele toponime din Muntii Meses, ca sa vedeti ca si sursele d-voastra nu pot convinge.

Am sarit in sus pentru ca m-a deranjat tonul de superioritate... si pentru ca nu era prima fotografie la care-l observasem. Nu va urmaresc in special. Urmaresc in general orice fotografie se posteaza pe Alpinet...

Este alegerea fiecaruia dintre noi, daca vrea sa ramana in anonimat sa nu, "nepostandu-si fatza" sau postand-o. Si consider ca orice informatie o pot oferi in mod gratuit pe acest site, poate fi de folos altora, asa cum mi-au fost si mie de folos ale altora. Nu simt nevoia de a fi platit pentru a fi fair-play. Pana la urma asta si scopul Alpinet, de a oferi informatii montane celor ce au ca pasiune muntii... si nu pentru a vinde muntii.

Cu acelasi respect deosebit, pe care l-am avut de la inceput, pt. dumneavoastra... chiar daca tonul replicilor pe care le dati, nu mi se pare cel mai fair... va salut si inchei aici aceasta "polemica".

Fără foto Dan Loghin, Vineri, 11 Mai 2007, 17:34

Nu vind munti - nu ma ocup de proiecte imobiliare de nici un fel. Sunteti complet pe dinafara in ceea ce ma priveste - ceea ce mi se pare bine! Sau doar atit doriti sa pricepeti. Sau sa ma "jigniti".
Repet, pe de alta parte, ce nu binevoiti sa intelegeti: sursele sunt publice. De aceea nici macar nu preiau textul respectiv, in multe cazuri. Depinde de dvs. daca doriti sa ajungeti la ele. Sau sa le ignorati sau nu. Aveti acelasi acces ca si mine.
Pe scurt, ceea ce am vrut sa spun este: nu inseamna ca daca nu stiti numele cuiva/a ceva inseamna ca nu are (deja) nume pus de altii.
Mie mi se pare culmea a ceea ce ati afirmat despre mine tocmai ca poti sa pui un nume - public desigur - numai pentru ca il ignori pe cel deja pus. De altii. De dinainte.
In privinta Muntilor Meses - dau dovada de impertinenta daca nu sunt (complet) de acord cu denumirile pe care le faceti cunoscute - motivatia fiind ca acolo ati copilarit? Pot avea prieteni din zona - pe care i-am intrebat inclusiv la fata locului -si care nu sunt de acord cu (toate) "datele si informatiile" dvs.? Cu ce va deranjeaza? Cu ce ma deranjeaza ca nu sunteti de acord cu ce spun? Cu nimic.
Ture inedite!

Galeria Foto Alpinet
Autentifica-te sau inregistreaza-te pentru a inscrie comentarii
©Proiectul Alpinet 1999 - 2024