Statiunea Moneasa - Statiunea Moneasa

Statiunea Moneasa-Varful Cretu-Statiunea Moneasa

Traseu în circuit, marcaj punct albastru, lungime 12 km, timp 4 - 5 ore, diferenţa de nivel cca. 330 m.

Marcajul, coboară din centrul staţiunii, până la Popasul Turistic. Traversează şoseaua şi podul peste pârâul Monesei, coteşte la stânga şi continuă chiar pe malul apei, în amonte cca. 50 m pâna la Izvorul "Mundi". De aici urcă susţinut pe o potecă slab conturată, în serpentine, până ce iese în creasta dealului Zelea Neagră în dreptul unui indicator. Coteşte la stânga, în urcuş mult mai domol, urmând linia sinuoasă a crestei cu direcţia est, pe un drum de care. lci colo se deschid privirii frumoase belvederi asupra bazinului Văilor Fânurile. După cca. 2 ore şi jumătate ajungem sub Vârful Creţu (615 m/alt.). Până aici ne-a însoţit şi marcajul banda galbenă (tr. Moneasa - Vf. Creţu - Platoul Vaşcău), ce continuă înainte spre creasta principală. Punctul albastru, coteşte la stânga coborând încet, traversează o poiană şi cu ajutorul serpentinelor coboară în Valea Lungă. Traversează pârâul, coteşte la stânga pe drumul forestier pe care-l urmăreşte în aval, alături de marcajul cruce albastră (tr. BĂIŢA - VAŞCĂU - CAMP - CAMP - MOTI - MONEASA) ce vine din Platoul Vaşcău. Lasă în urmă pe partea dreaptă cantonul silvic Valea Lungă, apoi se întâlneşte şi cu marcajul triunghi albastru ce coboară odată cu Valea Boroaia (tr. Moneasa - Valea Boroaia - Creasta Principală). Toate cele trei marcaje coboară în continuare pe drumul forestier, alături de pârâul Moneasa. Lasă în urmă pe dreapta, drumul ce urcă la cariera de marmură, apoi o cabana şi peretele de calcar” Piatra cu Lapte”. Continuând drumul, trecem pe lângă complexul turistic Dallas (pe stânga), intrăm în cartierul Schmeltz, apoi în staţiune, până la locul de unde am plecat închizând circuitul. Traseul se poate face şi în sens invers, tot în 4-5 ore.