Moş Martini asurziţi - Luni, 15 Aug 2005, 9:46, vizitată de 5859 ori

Iunie 2005. Emilia Marinescu, de la revista Oferte Speciale, ne invită, pe Mircea Vlădulescu şi pe mine, să facem o tură la munte.

Alegem să intrăm pe Valea Brătia, începând din localitatea Cândeşti, de pe şoseaua 73C, Câmpulung - Curtea de Argeş. De la asfalt, indicator, 5 km până în satul Brătia (se mai merg pe asfalt 1, 3 km). După 7 km de la şosea, la o ramificaţie cu pod, se urmează drumul din dreapta, pe Valea Brătia. După 20, 4 km de la şoseaua 73C, drumul forestier trece prin râu, de-a lungul lui, pe vreo 70 metri.

După 21, 2 km de la şosea sosim la fostul canton forestier Capra (până unde ajungea, acum mulţi ani, o linie ferată forestieră), folosit în prezent de oieri; în faţa lui, bornă pe care scrie kilometrul zero. Până aici, nici un semn triunghi albastru pe vale (vezi ghidul Munţii Iezer, din colecţia Munţii Noştri, numărul 33, 1984).

De la cantonul Capra, drumul forestier mai duce încă 4, 7 km în amontele văii (până la 1200 m altitudine); de la capătul lui urcăm 45 grade spre stânga şi la 1630 m altitudine ieşim în golul alpin, sub Plaiul Păpăului, de unde avem privelişte largă spre Munţii Păpău şi Portăreasa.

Imediat în aval de cantonul Capra (900 m altitudine) se trece apa spre afluentul Capra, de pe stânga Brătiei. Acolo, la baza piciorului de munte dintre Brătia şi Capra, apare marcajul triunghi albastru şi poteca ce urcă spre Colţii Caprei.

Noi ne propusesem să parcurgem Valea Capra. Dar, aveam să nu mergem mai mult de 1 km pe ea, ajungând doar la primii pereţi de calcar. După vreo 500 metri de la intrarea pe vale, pe care se scurgea un debit puternic, zgomotos, reverberat de versanţi, într-o poieniţă de pe firul cam strâns între pereţi, ne apropiem la vreo 20 de metri de un pui de urs, negru la culoare, care se juca prin iarbă. Noi îl vedem primii, el nu ne simte. Vorbim puţin mai tare, hotărându-ne să ne întoarcem, să nu supărăm ursoaica, pe care o bănuim prin preajmă. Atunci ne aude şi ursuleţul. Se ridică în două picioare, să vadă mai bine. Şi, nemulţumit, o ia la goană pe versantul abrupt, cu poteca turistică. Privit din spate, pare greoi în mişcări, dar viteza lui de ascensiune este de fapt remarcabilă.

Aşteptăm să vedem ce zice ursoaica, dar nu se aude nici un zgomot din direcţia ei; poate o fi mormăit ceva, dar zgomotul apei este prea puternic ca să fi ajuns bodogăneala la noi. Continuăm să mergem în amonte.

Sunt înainte, valea se îngustează, apar primii pereţi de calcar, depărtaţi la firul apei doar la vreo 6-7 metri. Dau un cot şi pe o prispă de torent, la vreo 7-8 metri deasupra râului, un ditamai ursul, maroniu deschis, culege floare cu floare. Nu mă aude, este şi un repeziş aici. Nu stau prea mult, 2-3 secunde, mă gândesc că nu e bine să mă vadă, să se simtă surprins. La alte întâlniri cu urşi eram faţă în faţă şi ne-am ocolit politicos, deşi odată m-am aflat la mai puţin de un metru de o ditamai namila negră, ridicată în două picioare.

Mă întorc, nu vorbesc, dar fac semne sugestive şi colegii înţeleg că o luăm la vale, pe tăcute. La vreo 20 de metri de aici le explic motivul şi hotărâm să abandonăm, acum, parcurgerea văii. Trebuie să venim cu ceva instrumente de făcut zgomot, pentru ca urşii să ne simtă prezenţa şi să se depărteze convenabil, fără a se simţi luaţi prin surprindere.

Ică Giurgiu

Masivul IEZER-PAPUSA - Valea Larga
Masivul IEZER-PAPUSA

Un articol: [N-am găsit]

Ref. Salvamont Batrina-Stina Plaiul Lui Patru-Bordeiul Mieilor Din Izv. Batrina-Valea Izvorul Mare-Ref. Salvamont Batrina

Ştirile sunt preluate ca atare de la sursele menţionate.