Alpinet Hărți Montane Ghid Turistic Cluburi Montane Invitație în Carpați Salvamont Starea zăpezii
Comunitate

Caută

Evenimente

Vă recomandăm
Maraton Piatra Craiului 2011




Parteneri
Zitec - software outsourcing romania

Emisiunea Sport Extrem la Radio București


Alpinet on TwitterAlpinet on Facebook
Bookmark and Share

Stop DN 66A - Marți, 20 Iul 2010, 11:18, vizitată de 1881 ori


In perioada 21 iulie-1 august 2010, mai multe organziatii de protectia mediului vor organiza la Campusel o tabara de rezistenta, ca forma de protest impotriva asfalatrii DN 66A care ar urma sa faca legatura dintre Petrosani si Herculane prin mijlocul ultimului Peisaj Forestier Intact din zona de clima temperata a Europei.

 


Toti cei care doresc sa fie solidari cu actiunea sunt asteptati la Campusel in perioada mai sus mentionata pe propriile costuri!

 


pentru mai multe detalii contactati ecologistii la adresa de e-mail: office@agentgreen.ro

 


Daniel Humelnicu


Legături cu Ghidul Montan:
Muntii RETEZAT - Casa De Vanatoare Campusel  
Comentarii
De Adrian Rosca, înscris Miercuri, 2 Feb 2011, 20:17
Totusi, exista intr-adevar probleme, indeosebi in zona cheilor Ogasului Sec unde se intentioneaza a se construi un viaduct de coasta si sa se execute derocari masive. Acolo fiind zona de protectie integrala (vezi http://www.domogled-cerna.ro/zonare.jpg), legal nu se poate construi nimic.
Din punctul meu de vedere ar exista o varianta prin executarea unui tunel ca sa ocoleasca zona de rezervatie, chiar daca costurile sunt mai mari. Altfel, proiectul va ramane blocat pentru multa vreme.
De Alin Petruț, înscris Luni, 31 Ian 2011, 12:24
Ecologiștii de la Agent Green doresc să se facă un studiu de impact al DN 66A de cel puțin 3 ani. Cu alte cuvinte, cel puțin 3 ani se va bloca orice încercare de finalizare a drumului, iar niște "specialiști" vor lua bani cu ghiotura ca să ajungă la concluzia care le convine lor. Ecologiștii care protestează probabil că nu au vrut să vadă faptul că, imediat după ce se termină porțiunea asfaltată dinspre Câmpu lui Neag, pe partea stângă a drumului (forestier?) s-au tăiat suprafețe mari de pădure, iar la câteva sute de metri mai departe, în partea dreaptă este un indicator "proprietate privată". DN 66A se realizează pe traseul unui vechi drum forestier. Scopul unui drum forestier este (din câte știu) transportul masei lemnoase exploatate în apropierea acestuia. Ce caută un drum forestier prin mijlocul unei rezervații naturale, "una din ultimele zone virgine din Europa"? Există rezervații naturale și zone protejate și în alte părți ale lumii, care sunt vizitate de mulți oameni (eventual cu o taxă de acces), dar se asigură supravegherea și paza acelor zone. Eu cred că acțiunile așa-zișilor ecologiști, care văd efectele negative ale drumului, dar nu văd defrișările, au ca scop reducerea afluxului de turiști (pentru a nu se vedea defrișările și exploatarea ilegală a lemnului făcută de... știu ei cine) sau șantajarea firmelor care au câștigat licitația pentru modernizarea drumului. Este curios cum la noi în țară apar din senin în multe locuri specii pe cale de dispariție sau situri arheologice numai în zonele unde trebuie să se construiască ceva.
De Adrian Rosca, înscris Vineri, 22 Oct 2010, 9:51
Din ciclul "ursii mormaie, caravana trece":

http://www.mt.ro/transparenta/2010/HG%20Pades.pdf
De Ioan Ștețca, înscris Marți, 31 Aug 2010, 15:34
Da, este adevărat că în vestul Europei au asemenea drumuri, multe din ele construite cu multe decenii, chiar secole în urmă, când în acei munți nu mai exista picior de urs sau lup. Mulți dintre europeni sunt conștienți de ceea ce au pierdut și nu ar mai repeta asemenea greșeli.
Conceptul de "Peisaj forestier intact" a apărut ca rezulta al unui studiu realizat de experți în domeniul ecosistemelor naturale la cererea organizației Greenpeace. Am fost de față la prima întâlnire dintre reprezentanții acestei organizații și ministrul mediului din acea vreme, Attila Korodi, ca si expert (am lucrat 5 ani la un proiect asemănător desfășurat de către ICAS cu sprijinul Academiei Olandeze: PINMATRA project: “Inventory and Strategy for Sustainable Management and Protection of Virgin Forests in Romania”;).
Chiar dacă în zonă s-au facut intervenții, iar suprafata pădurilor virgine (conform criteriilor noastre) nu este atât de extinsă, pădurile din zonă se află într-o stare mult mai apropiată de starea lor naturală decât orice rezervație de acest fel din Europa occidentală.
Asfaltarea acestui drum ar produce efecte nocive asupra întregului ecosistemului forestier care se vor amplifica si se vor vedea foarte usor peste 15-20 de ani.
Ca și o analogie, imaginațivă un perete introdus în mijlocul unui mușuroi de furnici, care ar separa în două ecosisteme distincte mușuroiul nostru inițial.
Mă îndoiesc profund că în proiectul acestui drum (dacă or fi auzit proiectanții lui de așa ceva) s-au prevăzut pe suprafețe extinse pasarele pentru trecerea animalelor (și acestea cu efecte atenuatoare parțiale).
În altă ordine de ideii, în țara noastră sunt suficiente zone montane superbe în care există drumuri deja asfaltate și care sunt de mult în circuitul turistic fiind mult mai antropizate. Drumuri care necesită reparații urgente, să nu mai vorbim de lipsa autostrăzilor. Aceste fonduri fiind mult mai de folos acolo.
Având în vedere situațiile de pe Transfăgărășan și Transalpină este foarte clar că marea masă a turiștilor români nu se duc acolo pentru natura curată, ei nici macar nu o percep, a se vedea munții de gunoaie pe care îi lasă în urmă. Iar cei care caută și apreciază natura, nu au nevoie de drumuri asfaltate și poteci pietruite până în inima fiecărei zone de acest fel.
Miza este oricum alta, orice drum de acest fel atrage după el, cabane, stațiuni, dezvoltarea altor și altor înlesniri pentru turistul comod. Astfel de zone există cu duiumul în Alpi, și nu vom putea niciodată să concurăm cu ele, folosind același tip de dezvoltare.
Dezvoltarea durabilă pentru zona respectivă este într-o cu totul și cu totul altă direcție.
De Bogdan Vințan, înscris Marți, 31 Aug 2010, 12:20
In Europa civilizata sunt o gramada de drumuri asfaltate, chiar autostrazi care traverseaza muntii sau trec pe langa zonele protejate. Nu soseaua in sine distruge peisajul ci lipsa de educatie a oamenilor care din pacate in Romania este foarte raspandita.
De Adrian Rosca, înscris Vineri, 23 Iul 2010, 13:17
Cf. Servuspress Hunedoara: "Douăzeci de ecologiști din cadrul organizațiilor Agent Green, WWF, Carpatina Ardeleană și Milvus au blocat, ieri dimineață, în mod simbolic, DN 66A Uricani-Băile Herculane, în zona Câmpușel, solicitând stoparea lucrărilor de investiții la cel de-al treilea tronson al acestui drum, deoarece acestea ar afecta natura și ar distruge „ultimul peisaj forestier intact din zona de climă temperată a Europei”.
Potrivit unui comunicat al Agent Green, ecologiștii solicită ministrului Mediului, Laszlo Borbely, să oprească „definitiv” construcția drumului pe criterii „strict științifice”. Reprezentanții Agent Green susțin că alte zeci de organizații și sute de voluntari sunt așteptați să se solidarizeze cu acțiunea în următoarele zile.
Costume de urs, borne Și bannere
Ecologiștii au adoptat o formă inedită de protest, instalând, la Câmpușel, o tabără de rezistență împotriva continuării lucrărilor la DN 66A (Drumul lui Băsescu). „În acest loc unde se termină asfaltul și începe natura, voluntari îmbrăcați în costume de urs brun susțin un zid pe care scrie „Domnule Borbely, DN 66A - Capăt de drum” și cer ministrului să oprească definitiv construcția drumului pe criterii strict științifice. În timp ce o ursoaică lovită de o mașină zace moartă într-o baltă de sânge, un urs supărat arată un banner pe care scrie „Stop DN 66A - Aici e casa mea!”. Deasupra drumului pe un banner de 10 metri scrie „Salvați Retezat- ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de climă temperată a Europei”. În acest loc, la km 47+600m a fost montată borna kilometrică pe care scrie „Câmpușel, Peisaj Forestier Intact 1 km” și este desenat simbolul pentru drum înfundat. Alți voluntari îmbrăcați în costume de urs s-au cățărat în copacii care stau în calea construcției drumului și s-au legat de aceștia”, se mai precizează în comunicatul Agent Green.
Luptă ecologistă
Controversele legate de construcția DN 66A durează de mai bine de patru ani. Militanții Agent Green susțin că tronsonul doi al DN 66A a fost construit ilegal, fără acordul Agenției de Protecția Mediului Hunedoara și fără avizul Administrației Parcului Național Retezat. De asemenea, organizația ecologistă a dat în judecată Administrația Parcului Național Domogled după ce aceasta a dat avizul pentru continuarea construcției pe tronsonul al treilea al DN 66A. „Blocăm DN 66A pentru a-l convinge pe domnul Borbely, ministru al Mediului, că trebuie să susțină, de urgență, oprirea definitivă a construcției. Nu sunt bani de autostrăzi, drumurile naționale sunt pline de gropi, țara se afundă în sărăcie, dar se găsesc bani pentru asfaltarea unui parc național. Este o acțiune ipocrită a celor interesați de DN 66A care distruge natura, obiectul muncii pentru comunitățile locale din zonă. Suntem pregătiți să stăm aici până când ministrul va opri definitiv construcția. Primăria orașului Uricani nu a autorizat protestul, deși demersurile legale au fost făcute de către organizație încă de la începutul lunii. Chiar azi (n.r. ieri) am primit un nou refuz pe care îl interpretăm ca o încălcare a drepturilor omului de a-și exprima liber opinia”, a declarat președintele Agent Green, Gabriel Păun.
Ecologiștii au solicitat Agenției Naționale de Protecția Mediului să nu elibereze avizul necesar construcției și au invitat autoritățile statului la o discuție în care să fie reprezentate ministerele Mediului, Transporturilor, Turismului, Agenția Națională de Protecția Mediului și Președinția.
„Nu sunt bani de autostrăzi, drumurile naționale sunt pline de gropi, țara se afundă în sărăcie, dar se găsesc bani pentru asfaltarea unui parc național. Stăm aici până când ministrul va opri definitiv construcția” Gabriel Păun, președinte Agent Green."

Daca vedeti printre ei un urs enorm si fioros, stiti cine ar putea fi

:-D

Numai ca vor avea cam mult de stat pe acolo...
De Adrian Rosca, înscris Miercuri, 21 Iul 2010, 15:03
Nu cred ca ecologistii vor sa ascunda ceva. De fapt este dreptul lor sa nu fie de acord cu un proiect care la urma urmei are impact asupra mediului, direct sau indirect.
Dar e si dreptul nostru sa nu fim de acord cu ei. Cu argumente!
De george sandu, înscris Miercuri, 21 Iul 2010, 12:27
Articolul asta e aberant!!!! Zona aia e defrisata masiv... mergi la Cerna sat pe drum si nu poti sa respiri de praful ridicat de camioanele de carat lemne... macar sa puna asfalt sa poti respira pe drum! "Ultimului Peisaj Forestier Intact" cred ca cineva vrea sa ascunda de fapt cat de mult se taie padurea in zona respectiva... sa fie liniste! Altfel nu pot sa-mi explic de unde atata dezinformare din partea organizatilor ecologiste.
De Adrian Rosca, înscris Marți, 20 Iul 2010, 22:01
@Serban: teoretic ar fi cine: Administratiile Parcurilor Nationale Retezat si Domogled-Valea Cernei. Iar legi si normative de reglementare exista, dar nu are cine sa le aplice.
Oricum, observatiile tale (corecte si pertinente) tin de gradul de educatie al romanilor si nu de construirea drumului in sine. Si oriunde ar ajunge romanul, fie ca e calare pe Mobra, ATV, SUV, Dacie sau altceva, tot aia face, caci nu stie altceva.

Vorba lui Baselu':

Dati-mi un Consiliu! (pe cand era primar).
Si i-au dat Consiliu.
Dati-mi un Parlament! (pe cand era presedinte)
Si i-au dat un parlament!
Dati-mi o Coalitie!
Si i-au dat o coalitie.
Dati-mi un Guvern!
Si i-au dat un guvern.
Cand avea de toate, a mai cerut: Dati-mi un popor!

Hmm, asta e ceva mai greu!
De Adrian Rosca, înscris Marți, 20 Iul 2010, 21:48
Nu, chiar nu inteleg. De fapt, ce inteleg eu din faza cu 'ultimul peisaj forestier intact de la sud de cercul polar din Europa' este un simplu slogan.

Deoarece chiar am batut zona respectiva in ultimii ani, as vrea sa o luam nitzel metodic, portiune de drum cu portiune:

1. Portiunea dintre capatul actual al asfaltului si pasul Jiu-Cerna:
daca ne uitam pe Google Earth vedem defrisari pe ambii versanti, cu extindere in special spre Oslea si platoul La Suliti. De altfel drumul strabate chiar o astfel de zona defrisata si replantata, vezi: http://www.panoramio.com/photo/11544215 In plus zona nu este protejata, deoarece limita PNR o ia in sus pe valea Soarbele iar limita PNDVC se afla sus pe culmea ce desparte bazinele hidrografice ale Jiului si Cernei.

2. Portiunea dintre Pasul Jiu-Cerna si Valea Cernei: zona de padure virgina neatinsa de om? Think again: http://picasaweb.google.ro/adrian.rosca.us/CheileRatii#5379000732185015618 De altfel, chair langa drum sunt zone replantate, vezi: http://picasaweb.google.ro/adrian.rosca.us/CheileRatii#5379000742371355778

3. Zona superioara a Vaii Cernei pana la coada lacului Iovanu (Cernisoara): nici vorba de natura salbatica, pe vale fiind destule vile si vilisoare: http://picasaweb.google.ro/adrian.rosca.us/CheileRatii#5379000824548823058 sau http://www.panoramio.com/photo/24075095. Sa mai pomenim constructiile de aparare din gabioane de piatra care se intind pe o lunga portiune a Cernisoarei si de corectare a torentilor (unele chiar impresionante): http://www.panoramio.com/photo/24075045
In plus, in zona sunt o multime de exploatari forestiere active, in fiecare zi coborand o multime de camioane incarcate pana la refuz cu lemne pe drumul forestier catre Valea Mare si Closani.

4. Zona lacului de acumulare Valea lui Iovan: drum de contur al lacului de acumulare. Nothing to say, deoarece peisajul este modificat definitiv de constructia barajului si a acumularii cu functie energetica.

5. Ultima portiune: barajul lacului de acumulare Iovanul-Cerna Sat-intersectia cu drumul national 67D: drumul a fost folosit in timpul construirii barajului, are o latime aproape suficienta pentru a fi transformat in DN si a mai fost asfaltat in trecut. Daca tinem cont si de asezarea numita Cerna Sat, impactul asupra mediului produs de constructia acestei portiuni de drum este aproape nesemnificativ. Mai puneti si parchetele de exploatare forestiera si camioanele de lemne omniprezente si aveti o imagine completa.

Evident, rationamentul de mai sus e valabil in cazul in care traseul viitorului DN va coincide cu cel al actualului drum forestier. Si ca o concluzie, portiunea intr-adevar intacta era pana in Campusel si Cheile Scocul Jiului. Asa ca raul a fost deja facut.
De Șerban Sîmbotelecan, înscris Marți, 20 Iul 2010, 21:15
Dezvoltarea durabila a ce? A turismului(auto)? Inca un loc ca si Transalpina unde deja am observat efectele asfaltului acum aproape doua saptamani (o sosea care nici nu este finalizata). Adica un loc unde romanul sa se poata invarti cu masina, ca de iesit din masina mai departe la 100 metri de asftal nu prea am vazut ca ieseau pe picioarele proprii... Eventual cu masina, direct pe iarba! Sa nu mai zic ca am vazut pana si un pampers aruncat acolo. Cine ne asigura ca sunt protejate aceste zone dupa ce s-a turnat asfaltul?
De cezar jipa, înscris Marți, 20 Iul 2010, 20:20
daca o fi bine sau nu cu asfaltatul, sincer...as zice ca e bine.sa ma explic, ieri urmaream turul frantei in care era vorba de o ruta super in pirinei, organizatorii o vroiau inclusa in tur, conditia pusa autoritatilor locale a fost sa asfalteze acel drum forestier.discutam cu baiatul meu spunindu-i cite drumuri forestiere splendide avem, care trec muntii dintr-o parte intr-alta, ce bune ar fi ptr.a fi incluse in turul romaniei.la noi problema este alta, aici sunt de acord cu protestatarii, gradul de necivilizatie de care suferim noi, odata deschisa o ruta ptr.automobilisti, sa te ti gratare, focuri aiurea facute, gunoaie cit cuprinde.ma uitam la peisajele din pirinei sau alpi din le tour, sute de rulote, zeci de mii de spectatori, nu am vazut cel mai mic gunoi lasat de astia, asa ne arata eurosportul, gindeam, daca erau romani, trebuia sa vina prigoana cu 1000 de rosal-uri sa curete zona...pina la urma e o chestie de educatie elementara si mai putin de...mediu.
De Aurel Sălășan, înscris Marți, 20 Iul 2010, 18:40
Chiar nu intelegeti ce inseamna ca avem ultimul peisaj forestier la sud de cercul polar din Europa? Nu doar ca este ultimul, dar acesta adaposteste fauna rara din Europa.
De Adrian Rosca, înscris Marți, 20 Iul 2010, 17:48
BVG, adica bere, votca, gin. Hac!:-)

Eu de cand am ramas cu masina blocata pe bucata de drum forestier de deasupra cheilor Ogasului Sec de nu puteam sa dau nici inainte nici inapoi, votez asfaltul!
De Daniel Humelnicu Administrator Alpinet, înscris Marți, 20 Iul 2010, 17:11
Cate unpic din toate:-) si daca ramane vreme se bea si o bere:-P
De Adrian Rosca, înscris Marți, 20 Iul 2010, 16:17
Ce-o fi aia tabara de rezistenta?
Ceva in genul ce facea Toma Arnutoiu din Nucsoara, adica rezistenta armata? Sau va legati cu lanturi de copaci?
Eventual puteti da foc la ceva in semn de protest.
Succesuri va doresc!
De Andrei Berghes, înscris Marți, 20 Iul 2010, 14:24
Nici nu stiti de cate ori am stat la autostop pe aceasta ruta si nu m-a luat nimeni... pentru ca artera este moarta la ora actuala. Nu voi participa la actiune si nici nu o voi sustine! Protectia mediului nu trebuie sa fie impotriva dezvoltarii durabile, ci alaturi de aceasta!
Comentarii pentru această știre
Autentifica-te sau inregistreaza-te pentru a inscrie comentarii

Știrile sunt preluate ca atare de la sursele menționate.
Nu ne asumăm nici o responsabilitate pentru forma și conținutul lor.