Posted by: Ioan BĂŽndeanu in Făgăraş - Accidente , d'ale lui Ionel

Data:22 iulie 2004
Titlu: acccident pe Albota
Text:

Sunt Dan Moisa de la Clubul Montan Apuseni (fost Feroviarul) Cluj-Napoca şi doresc să dau câteva date despre ceea ce s-a întâmplat joi 15 august pe Muchia Albotei. Am ajuns până la 2100 m unde am urcat în creastă urmând să depăşim un vârf mai proeminent, în faţă se zărea o şa suspendată între 2 piscuri, cred că era Şaua Înaltă. Cred că ne aflam pe Vârful lui Toader.

Nu! Nu eraţi în Vf. lui Toader! Ceaţa era o scuză să nu ştiţi atunci, dar apoi, discutând şi coborând cu noi, studiind acasă schiţa din cartea lui Beleaua, puteai să te lămureşti că accidentul a fost pe Sgăucu Mare. M-am convins şi în duminica de după accident, studiind, fotografiind Muchia Albotei de pe Custura Buteanului, pe care am urcat-o pe o vreme excelentă cu Marlene, Gec şi Cotzo "la liber", dar cu Oana şi Dora legate cu coarda, de mine. Am recunoscut contrafortul vestic al Sgăucului, pe sub care am ocolit ca să ajung la voi pe o cale mai ocolită, dar mai repede şi să-i chem apoi pe ceilalţi. Andrei Beleaua scrie la pag. 189: "...impresionant prin sălbăticia lui. Vârful său - 2150 m - ieşit puţin din linia crestei spre est, trimite spre Valea Arpaşu un contrafort puternic ce mărgineşte Căldăruşa pe latura nordică". Pe schiţa de la pag. 186 a cărţii Pe custuri făgărăşene sunt figurate contrafortul şi Căldăruşa, iar mai jos, cu linie întreruptă, e figurat vâlcelul pe care îţi "zburase" rucsacul şi pe care am coborât toţi. Ţi s-a găsit şi rucsacul pe acel vâlcel, mai jos. Încă o dovadă: când Liviu vorbea cu pilotul elicopterului, i-am spus să-i dea ca reper confluenţa celor două pâraie cascadate foarte vizibile (ieşisem din ceaţă) şi că îi vom aştepta în poieniţa ce o ochisem mai jos de acea confluenţă. Se vede pe schiţă. Cu ceva mai la vale e refugiul de vânătoare. Din cauza ceţii nu ştiai că eşti pe Sgăuc, dar cum de ai greşit aşa de mult? Până la Toaderu mai e mult! Şi, de fapt, Liviu spunea că ai spus nu de Toaderu ci de Vf. lui Gavrilă, nici asta nu era adevărat. V-aţi învârtit oarecum în cerc, aşa mi-ai spus şi ai explicat confuzia V. Arpăşel - V. Arpaşului - tocmai că acel vârf Sgăuc nu era pe creastă şi voi aţi crezut că acel contrafort e continuarea Muchiei. Înţeleg. Şi noi - coborând pe Muchia Albotei spre voi o păţeam la câte o "ramificaţie". Eu eram mereu primul şi coborând de pe un turn vedeam că nu urmeaza un altul, mă întorceam. Când în faţă apărea din ceaţă alt ţanc/ vârf - continuam şi-i spuneam lui Alex să-i aştepte şi să-i dirijeze pe cei care veneau asiguraţi în corzi.

Alţi alpineţi m-au întrebat pe personală despre Albota. Le-am răspuns la toţi că mai ales din cauza rucsacilor mari şi dacă îi prinde ploaia e nevoie de COARDĂ! (dar nu numai din cauzele astea!) Dan nu m-a întrebat nimic, deşi suntem ambii clujeni şi ştia că am fost pe acolo. S-a bazat pe spusele unui amic al lui, care a parcurs-o fără coarda. Acela ori e mai bun alpinist ca mine, ori e mai nebun! E posibil de făcut şi chiar de terminat cu bine Albota fără coardă. Multe sunt posibile pe munte, dar neindicate. Să vă redau un pasaj din ce mi-a scris recent Alin Tănase:

"Am coborât la Capra şi am mers să vedem proaspătul monument al tinerilor orădeni răpiţi de avalanşa din 2002 (concitadini de-ai mei, căci sunt din Oradea). În fine am urcat mai departe, la un moment dat am auzit zgomot de pietre căzute din Creasta Arpăşelului şi mă gândeam c-o fi vreo capră. Am ajuns şi pe Buteanu, pe vânt şi fără să vedem nimic, iar pe când coboram am auzit la un moment dat un zgomot de carabe care zornăiau, apoi am văzut cum apare din ceaţă o siluetă şi apoi tot mai clar un alpinist cu hamul pe el şi coarda pe umăr. Era clar: venea de pe Arpăşel şi parcă nu-mi venea să cred, pentru că vremea din ziua respectivă nu te îmbia să mergi pe Arpăşel, mai ales că şi plouase şi chiar dăduse cu gheaţă. Tot aşteptam să mai apară şi un al doilea, însă zadarnic. Am fost curioşi să-l cunoaştem, să-l întrebăm cum a fost şi cum de s-a avântat singur. Băiatul era din R... îl chema I... şi îmi părea cunoscut la faţă, apoi mi-am dat seama că-l văzusem la Bârcaciu. Am lăsat doar iniţialele; poate acel alpinist solitar nu doreşte să-i fie divulgate datele personale. Asta era marţi."

Se pot multe - cu risc mai mic sau mai mare şi se pot unele sau chiar multe din ele sfârşi cu bine! Mai ştiu o tură de iarnă a lui Dan, Oli şi Claudia sfârşită cu bine, dar care se putea sfârşi foarte rău. Dar să ne amintim că Lionel Terray spunea: "Să rişti, dar cu măsură!" Eu nu acuz, dar afirm că Dan, cu acele bagaje, cu acele fete, pe acea vreme... nu trebuia să abordeze traseul fără coardă, bazat doar pe "amicul". Sgăucu Mare e doar primul vârf din Albota Sălbatică! Acolo începeau dificultăţile, pentru care ar fi trebuit să aveţi coardă pentru asigurare (iarba şi stânca erau ude, bagaje mari, experienţa unora cam redusă) şi pentru depăşirea (mici rapeluri, coborârea rucsacilor) în unele zone.

Am aşteptat sosirea salvamontului, care s-a produs peste 24 ore, de parcă am fi fost în capătul lumii.

Eşti nedrept Dane! Ni s-a spus că sunteţi în V. Arpăşelului, aşa ai crezut şi anunţat chiar tu. Acolo v-am căutat şi am strigat până n-am mai avut voce. Dar dacă eraţi dincolo de creastă, era clar că nu ne-aţi auzit: distanţa, creasta dintre noi, vântul, păraiele umflate. Când ne mai depărtam, nu ne mai auzeam nici între noi. Dacă aţi fi ştiut, poate putea urca unul dintre voi până în creastă şi atunci era mai simplu pentru a doua zi. Eram la maximum 100 m de creastă, Claudia şi Cristi ne spuseseră că sunteţi aproape de vale, nu de creastă (aşa au înţeles), ceea ce eu am spus că nu e posibil! Dacă am fi ştiut că sunteţi doar pe Sgăuc şi nu mai sus, şi în prima zi (joi) şi în a 2-a (vineri) am fi abordat ca şi cale de acces spre voi coborârea în, apoi pe V. Arpăşel, urcarea pe Vârteje şi apoi pe Albota Domoală (pe poteca ce e paralelă cu creasta), spre voi. Era mult mai uşor, mai puţin riscant, nu ar fi trebuit înaintat în corzi pe Creasta Vârtopel şi apoi aval pe Albota Sălbatică. Chiar dacă cei de joi, care strigam după voi din Căldăruţa Coruga şi Găvanul şi apoi din V. Arpăşel am fi ajuns la voi, asta ar fi fost seara, poate deja pe întuneric şi tot ar mai fi trebuit să staţi/ să stăm o noapte acolo. Dar ştiind de la voi că aveţi cam tot ce era necesar, noi trebuia să vă reperăm şi să vă coborâm, nu să vă aducem corturi, saci, alimente, calmante, căci le aveaţi. Iar vineri - pe traseul pe care am venit spre voi, nu se putea înainta mai repede fără a mări riscul. Te vei convinge când vei face Albota, dacă îţi vei imagina că e ceaţă şi iarba, stânca ude! Nici salvamontiştii (mai ales medicii şi aspiranţii echipei respective) nu sunt scutiţi de o eventuală alunecare, de ruperea unei glii. Eu sper că măcar acum fraza ta: "sosirea salvamontului, care s-a produs peste 24 ore, de parcă am fi fost în capătul lumii" o regreţi. Cu urări de însănătoşire grabnică şi deplină Claudiei, cu urări de ture fără evenimente neplăcute ţie Dane şi tuturor celor care iubesc muntele.

Author: Dinu Mititeanu
Views: 6659, Last update: Mon, Sep 26, 2005

Virgil Iordache Virgil Iordache, Sat, Feb 10, 2007, 10:15 am

Daca e vreme buna eu zic ca nu e nevoie, vara, de coarda pe Albota, ci mai degraba de o cordelina de 20 de m pentru tras rucsacul, cand urci pe custura Prelucilor si pe Turnul Vartopel, la retragere. Nu e chiar asa de criminala creasta, am fost singur fara probleme. Coarda ingreuneaza inutil rucsacul. Dar coarda poate fi necesara daca e vreme rea, si mai ales daca ai oameni mai putin atletici si experimentati in echipa, sau rucsaci mari. Numai ca atunci iti trebuie si cateva pitoane si un ciocan, deci cari de-ti vine rau doar ca sa arati altora un traseu la care nu ar avea acces altfel.