Posted by: aurel popescu in Geo-Alpinet , de-ale lui aurel popescu

13 august 2006, ora 11. Intram pe drumul pastoral de pe coastele nordice ale Muntelui Vanturis din Bucegi, drum desprins din drumul auto care urca de la Moroeni pana la Costila. Intentia noastra: sa coboram la Cascadele Vanturisului (cascada de sus). In portiunea finala, drumul coteste stanga, in coborare, si se opreste langa o casa (stana), de unde am putea ajunge usor la firul de apa al Vaii Dorului. Speranta ne este brusc ofilita de latraturile cainilor de la stana. Aparuti de pe langa casa, urca voiniceste panta, hamaind insistent, in timp ce un nene iese din casa si se uita la ei si la noi. Degeaba ii facem cu mana, nu-si cheama cainii, care se apropie amenintatori. De frica, facem cale intoarsa. Dar nici asa nu scapam de emotii. Doi dulai ne insotesc, ce-i drept, tacuti, la vreo 20-30 de metri in urma, pana iesim in drumul auto principal.

Intamplarea nu e singulara. Am mai patit asta, ne-am intors din drum si altadata, tot de frica unor caini ciobanesti. In general, cand stapanul e prin preajma, ii cheama la el si-i linisteste. Ceea ce de data asta nu a fost cazul. S-a ajuns la situatia paradoxala ca turistul se teme mai mult de cainii de la stane si gospodarii, decat de animalele salbatice. Consecinta fireasca este ca se va umbla pe munte ori in grupuri foarte mari (nu este intotdeauna posibil), ori numai acolo unde nu ajung turmele. Cu timpul, turismul montan se va limita la cateva zone restranse.

Nimeni nu-i pretinde ciobanului sa mearga cu cainii la dresaj. Dar este problema stapanului unui caine sa-l invete sa nu atace oameni pasnici! Intamplarea de mai sus nu a avut loc noaptea, ci in miezul zilei. Cei vizati de atacul cainilor nu au intrat in curtea nimanui, nu au depasit vreo imprejmuire a unei proprietati, nu au manifestat agresivitate. Ba mai mult, in apropiere nu se aflau ovine, bovine sau alte animale domestice care sa aiba nevoie de protectie.

O alta intalnire, de data asta cu caini de gospodarie, am avut-o aproape de Cheile Rasnoavei, pe drumul de pe Valea Poienii. Aflati pe drum la o ora matinala, dintr-o curte au iesit si au inceput sa ne dea roata doi caini, in timp ce altii ne latrau mai de departe. Au iesit, intr-un tarziu, doi tipi somnorosi, iar cel care parea a fi stapanul cainilor ne-a spua ca "isi fac datoria". Linistindu-se la aparitia stapanului, cainii au devenit prietenosi, iar unul dintre ei s-a tinut dupa noi pana la Brasov. Surprinzator este ca unui asemenea detinator de caini de paza i se pare ca "datoria" se intinde si dincolo de limitele proprietatii, inclusiv pe un drum public si in consecinta nu ia masuri de a nu permite cainilor sa iasa din curte.

Numarul mare de caini ciobanesti si agresivitatea lor isi au cauza principala in amenintarea reprezentata de lupi, ursi, dar si hoti. Romania este probabil singura tara europeana in care ursii vin sa ia cina in oras. Ne mandrim cu numarul ridicat de animale salbatice, dar nu luam masuri eficiente pentru ca ele sa nu ramana un pericol pentru stane si gospodarii.

Numeroase organizatii hotarate sa protejeze speciile de mult exterminate (sau reduse la o populatie simbolice de cateva exemplare) in alte tari europene, vor sa contribuie la conservarea acestor specii in tari ca Romania. Poate ar fi bine sa le daruim cateva mii de lupi si ursi cu care sa inceapa popularea padurilor din propriile tari si sa aplice acasa tot ce ne invata pe noi.

E responsabilitatea proprietarului sa-si pazeasca tot ce-i apartine sa nu permita propriilor caini agresarea persoanelor care nu-i ameninta proprietatea.

Author: aurel popescu
Views: 19835, Last update: Thu, Aug 17, 2006

Cătălin Olteanu Cătălin OlteanuAdministrator Alpinet , Thu, Aug 17, 2006, 2:03 am

Caini de stana exista in multe locuri, si de multe mii ani. E adevarat ca pot fi deranjanti, dar a afirma ca sunt "Groparii turismului montan" e putin exagerat. Pot fi multe alte cauze pentru care turismul montan n-o duce prea bine (desi numarul de oameni care merge pe munte a crescut constant), dar nu cainii sunt importanti.

Fără foto daniel toader, Thu, Aug 17, 2006, 11:29 am

In ultima vreme s-au mai potolit pentru ca s-a recurs la masuri de forta (in crai l-au muscat pe unu si a venit a 2 zi si i-a impuscat pe toti:D din zona plaiul foii), in bucegi am impresia ca se lasa cu amenzi puternice si retrageri de autorizatii de pasunat pt ciobani:D pt ca am trecut prin mai multe zone recunoscute (tiganesti, malaiesti, valea ialomitei) si taceau malc nimic nici un miorlait!!

Fără foto nicu Iancu, Thu, Aug 17, 2006, 11:10 pm

Nu au nici o vina.. doar ciobanii care nu-i cheama inapoi. Avand in vedere ca nici ei nu sunt niste Einsteini nu ai ce sa le ceri prea mult. Aplica solutia cu spray cu chili si piper(gasesti in magazinele cu echipamente de securitate) Dupa un jet in bot o taie oricat ar fi cainele de mare. Vrajeli de alea sonore cu ultrasunete si hauhauri de astea mie nu mi-au mers. Si pentru cazuri extreme incearca sa ai la tine si o bata sanatoasa de corn(e buna si la urcat) sau o toporisca cu coada mai lunga. Nu spun acum sa faci macel (o muchie de topor sau o bata in bot la un caine nu strica insa). Personal folosesc varianta spray + bata. Pana acum a functionat.
P. S. Nu uita ca tu esti in varful lantului trofic:-x. Pace, flori si veselie...

Ioan Şteţca Ioan Şteţca, Fri, Aug 18, 2006, 10:02 am

Cam exagerat articolul asta, sunt perfect de acord cu Catalin, mai ales ultima parte cu ursii, lupii... Afla draga domnule ca noi avem urisi si lupi inca prin paduri chiar datorita acestor caini! In tarile unde nu se folosesc acesti caini, s-a aplicat solutia simpla pentru siguranta turmelor...s-au exterminat toate carnivorele! Poate nu stii cati bani si cata munca investesc acum cei din UE pentru repopularea cu carnivore! Acestea sunt informatii verificate stiintific, nu poveste la gura cortului!
In al doilea rand, caini simnt frica si sunt incitati de aceasta(corpul elimina niste feromoni specifici in aceste cazuri), asa ca cu cat va este mai frica si va manifestati in acest fel, ei vor fi cu atat mai agresivi!
Asa ca ori va educati frica, ori va cumparati acel spray...cu bata s-ar putea sa dati gres, si atuncea lucrurile o sa stea mai urat!:-D

Fără foto Răzvan Robu, Fri, Aug 18, 2006, 1:31 pm

Poate mult spus "groparii.." dar contribuie la o imagine de ansamblu mai ales pt. anumite zone, recte M-tii Rodnei, unde turistii din Cehia si Polonia cunosc problema. Pana la urma face parte din aventura..., eu am utilizat de doua ori sprayul in zona refugiului Curatel. Am avut o discutie aprinsa si cu un cioban (mai degraba un monolog rastit) care privea nestingherit scena. Nu stiu cat de "scientific" sta treaba cu feromoni, frica si alte elemente psiho-chimice, eu personal am reusit sa-mi stapanesc emotiile si sa-mi pastrez calmul (desi eram atacat de 4-5 caini ciobanesti - cu constitutie atletica -:-D), dar fara rezultate care sa nu fi fortat utilizarea sprayului. Raman la parerea ca marea problema sunt oamenii - ciobani sau turisti - cei dantai in special cei tineri care nu stiu cat de autentici pastori sunt iar cei din urma prin impresia lasata de utilizarea necorespunzatoare a unor adaposturi din/sau stane. Sunt destui cei care lasa mizerie in stane in perioda de primavara si astfel se creeaza.........stiti si voi ce...

Fără foto Adrian Rosca, Fri, Aug 18, 2006, 6:46 pm

Eu ii sugerez autorului sa-si trimita articolul la ziar, ca i-ar fi publicat imediat: "GROPARII TURISMULUI MONTAN!". Va amintiti poate de: "BOMBA CU APA DIN RETEZAT". Seamana cu pic nu? Amandoua exagerari grosolane.

Nu cred ca autorul a fost inconjurat si atacat ca mine de 18 caini agresivi (numarati dupa ce s-a calmat situatia) langa o stana de sub vf Clifele sau sa fi avut zeci de intalniri cu cainii in cele mai diferite ipostaze in cam toti muntii tarii. Si cu toate astea continui sa merg la munte! Totul este sa stii cum sa reactionezi, dar asta e poate alta discutie...

Fără foto aurel popescu, Sat, Aug 19, 2006, 7:28 am

Intamplarea din articol nu este o „poveste la usa cortului” si nici o „exagerare grosolana”, este un fapt real, am si considerat necesar sa precizez momentul si locul. Nu am intentia sa ma jur pe diferite rude si glob ocular ca asa este, am spus si atat. Este un fapt fericit ca montaniarzi cu experienta, cum este cazul celor care au binevoit sa trimita comentarii la articol, reusesc sa iasa din asemenea situatii cu calm si curaj. Totusi, exista persoane pentru care o intalnire cu un grup de 5-6 caini agresivi nu este pur si simplu „deranjanta” si nimic mai mult. Sigur, domnul Olteanu are dreptate, titlul poate fi considerat putin exagerat de catre cineva care rezolva astfel de probleme fara probleme.

Pe de alta parte, imi vine greu sa cred ca romanul si-a luat caini de paza la stana, ca sa impiedice exterminarea animelelor salbatice. Nu cred nici ca intr-o tara ca Marea Britanie, de exemplu, nu exista ursi in libertate din cauza ca se face economie de caine. Mai degraba as zice ca romanul, prin firea lui tolerant, nu si-a propus niciodata sa omoare lupi si ursi pe capete, ci doar sa-si apere putina avere. Din acest motiv, a preferat sa aiba un caine de paza in plus, mai ales ca nici de hoti nu ducem lipsa.

Raman la parerea ca este extrem de facil sa dai lectii de cum se pune GPS in urechea lupului, atunci cand ai 10 lupi in toata tara.

Este perfect adevarat ca vina nu o poarta cainii, ci stapanii lor, care ar trebui sa-i invete ce au de facut si sa-i supravegheze. Citind comentariile, ma gandesc ca lucrurile nu sunt nici chiar atat de simple cum par a fi. Pentru a face fata cainilor de la stane, drumetii se pregatesc cu sprayuri de la magazinele cu echipamente de securitate, cu alte „hauhauri” (frumos spus!), ori isi iau bate si nu exclud nici varianta cu toporisca.

Invidiez sincer pe oricine este capabil sa-si educe frica. In ce ma priveste, includ frica la capitolul sentimente si sentimentele nu pot inca sa le educ. Tot ce reusesc, cu mai mult sau mai putin succes, este, cum spune si Razvan, „sa-mi stapanesc emotiile si sa-mi pastrez calmul”. Cand am facut cale intoarsa, nu ne-am „manifestat” in vreun fel anume, ci pur si simplu am plecat la fel cum am venit.

Iulian Cozma Iulian CozmaAdministrator Alpinet , Sun, Aug 20, 2006, 10:50 am

Eu zic sa te abtii sa faci asemenea comentarii!!!
Sau sa mergi mai mult pe munte si o sa vezi ca nu e asa!

Fără foto nicu Iancu, Sun, Aug 20, 2006, 11:31 pm

Lasa cainii, ce faci daca dai nas in nas cu ursul(nu subnutritii de la gunoaiele di Brasov...........ala sanatos invatat la stane, made in Carpati..)??? Ca ma indoiesc ca sunt multi cei care fac pe mortu` cum scrie la manual. Sau se pun in fata lui cu rucsacul deasupra capului ca cica ala vede ceva mai inalt si o tuleste........ Groparii turismului cred ca sunt mai degraba animalele cu 2 picioare............dar asta e o alta poveste...mult mai lunga....

Fără foto Adrian Rosca, Mon, Aug 21, 2006, 3:24 pm

Stati un pic! Eu am comentat titlul articolului si nu experienta (reala) traita de d-l Popescu.
Daca comparam titlul (GROPARII...) cu continutul: "...cainii, care se apropie amenintatori. De frica, facem cale intoarsa. Dar nici asa nu scapam de emotii. Doi dulai ne insotesc, ce-i drept, tacuti, la vreo 20-30 de metri in urma" sau "...au inceput sa ne dea roata doi caini, in timp ce altii ne latrau mai de departe.... Linistindu-se la aparitia stapanului, cainii au devenit prietenosi, iar unul dintre ei s-a tinut dupa noi pana la Brasov", vedem o distanta ca de la cer la pamant. Deci pana la urma cainii nu v-au facut absolut nimic.
Cu mersul la munte, fiecare face cum vrea sau cum poate. Daca cineva considera cainii o problema prea mare, poate sa nu (mai) mearga pe munte. Depinde de sensibilitatea fiecaruia.
Eu pot sa va relatez o intamplare absolut adevarata pe care am trait-o la varsta de 12 ani:
Mergeam impreuna cu parintii si cu fratele meu pe traseul dinspre Timisul de Sus catre Cheile Rasnoavei, traseu foarte usor. La un moment dat, in plina padure, ne intalnim cu o turma de oi insotita de haita corespunzatoare de caini, poate sa fi fost 5-6-7. Bineinteles ca ciobanii nu se vedeau, fiind varati cine stie pe unde, asa ca nu a avut cine sa opreasca cainii. Va rog sa notati ca a fost prima noastra intalnire cu cainii de stana, asa ca habar nu am avut cum sa reactionam. Au venit latrand si in fuga, in primul lor asalt, cum de altfel aveam de multe ori sa vad in decursul timpului, au depasit pe cei doi aflati in fata, adica tata si cu fratele meu, unul m-a sters unul din picioare cu coltii, dar s-a razganndit si s-au nepustit cu totii pe ultimul din grup, adica pe mama. Rezultatul: o luna de spitalizare in spitalul judetean din Bv, vaccin antirabic si antitetanos cu nemiluita, tesuturile moi de pe una din pulpe distruse si semn lasat pentru toata viata (adica o gaura in pulpa prin care se vede muschiul), transplant de piele, etc. Unde mai pui ca a trebuit sa-i punem garou pana la drumul national ca pierdea o groaza de sange. Datorita faptului ca ciobanul avea o ruda prin judeteana de partid n-am putut sa-i facem nimic, asa ca totul a devenit doar o poveste veche.
Ideea generala este urmatoarea: cainii nu sunt de vina ci ciobanii, ei comportandu-se dupa cum au fost invatati. De obicei, tratamentul aplicat cainilor de catre ciobani este unul care urmareste sa le dezvolte agresivitatea pentru a aface fata zic ei ursilor, lupilor si altor lighioane. Sa nu uitam ca intr-o lupta dreapta cainele chiar daca e ditamai namila nu are nici o sansa in fata lupului, care nu se da in laturi sa-l ucida. Imi amintesc o stana pe langa pasul Oituz-Izvor unde ciobanul ne povestea ca lupii i-au omorat cei mai buni caini. Nu mai vorbesc de urs, si nu e vorba de ursuletii care vin sa haleasca ceva din gunoaiele din Racadau. Vorbesc de ursii batrani, dedulciti la carne.
Ce am observat eu: cainii de stana dau un atac initial, care incepe frontal si sfarseste prin invaluire, ei incercandu-te sa te ia pe la spate prin locurile moi (pulpe, fund, etc). Daca reusesti sa le barezi acest prim atac, de obicei cu pietre sau bate aruncate catre ei si apoi sa te aperi cu bata, ai foarte multe sanse sa le faci fata. Ideea e sa raspunzi cu fermitate si sa nu ii lasi in avantaj tactic. De aceea e bine cand vezi o stana sau turma la un munte distanta sa te dotezi din plin mai ales cu pietre (min 6-8 bucati), care sunt mai eficiente decat batele. Apoi trebuie sa stai in grup compact, chiar spate in spate daca este cazul. Cainii reactioneaza atunci cand vad pietre zburand catre ei, deoarece in general ciobanii ii "educa" in acelasi mod. Am auzit la unii cum ca trebuie sa stai in fund cand vin cainii si sa le vorbesti prietenos. La mine n-a mers! Am patit-o odata acu' vreo 15-16 ani cand am procedat asa, dar desi cainii nu ne-au atacat, stateau langa noi la un metru si cand faceam cate o miscare maraiau si sareau gata sa muste. Si asa a fost pana a venit ciobanul. Dar in 50% din cazuri ciobanul nu vine sau sta si priveste scena si rade batjocoritor asa ca trebuie sa te descurci singur.

Fără foto jan-adrian barsan, Mon, Aug 21, 2006, 8:45 pm

am patit-o cu cainii la fel in bucegi si in crai.e clar ca trebuie sa ai un spray cu tine chiar si pt.cioban, care nu intelege ca nu-ti place sa fii muscat de potaile lui.cit despre ursii din racadau(aia subnutriti) intr-o noapte am vazut unul care statea in picioare linga zid si se sprijinea cu labele din fata pe el ca la circiuma.eu zic sa va sutiti repede de pe linga ei mai ales daca v-au vazut.:-D

Cătălin Viorel Frenţ Cătălin Viorel Frenţ, Thu, Aug 24, 2006, 8:38 pm

Ehei, mare invidie pacilea! exagerari cat cuprinde, unde mai pui ca ciobanii, sarmanii cu duhul (a se citi antiEinstein) numai la turisti nu le stau gandul, cel putin pe "Bulevardul Bucegi", unde ar trebui angajat la fiecare stana cate un om de paza al cainilor pentru protectia turistilor. Basca, ca poti da peste un "nebun" cu "permis de impuscat" care pe langa caini, te poate omora si pe tine.
Pacat ca se gandeste asa!
Am intalnit si eu caini ciobanesti IMENSI, si pot spune ca prima oara cand am vazut unul m-a luat frica pe dinainte, dar pana la urma am stapanit-o! Mdeh, sunt crescut la tara si acolo am invata multe! Am invatat ca nu trebuie sa devin isteric si sa provoc un animal cu sprayuri, bete, pietre. Am invatat ca pot manca cu mana si ca nu trebuie sa car si farfurii si linguri si furculite, am invatat ca nu trebuie sa ma spal pe maini cu sapun de fiecare data cand ma rezem de o piatra.
Recomand tuturor "turistilor" care nu au un minim de cunostinte in ale mersului pe munte sa mearga la mare (acolo nu sunt caini ciobanesti sunt altfel de "caini":-D).
Oameni buni, degeaba exista Alpinet daca nu cititi articolele, ba mai mult compuneti unele extreme, exagerate. Rasfoind invataturile celor mai de seama alpinetzi veti gasi raspunsul la cat de usor poti sa trece de niste caini de stana fara sa faci cale intoarsa si fara sa ii provoci cu diverse unelte.:-?

Fără foto Adrian Rosca, Fri, Aug 25, 2006, 2:24 pm

E bine ca exista unii care trec de cainii de stana cu ajutorul psihanalizei.:-P Din pacate trebuie s-o spun, majoritatea cainilor (de stana) pe care i-am intalnit erau agresivi sau foarte agresivi. Si e de notat cainii imensi nu sunt agresivi deoarece ei fac parte de obicei parte dintr-o rasa mai putin agresiva si aci vorbesc de ciobanescul mioritic. Dar majoritatea cainilor pe munte sunt fie ciobanesti carpatini sau corcituri si cu astia am avut aproape intotdeauna probleme. Exista si exceptii bineinteles, ca de exemplu cainii care i-am intalnit in we trecut in Crovul Mare, care nici macar pis n-au zis. Dar in Mehedinti nu prea sunt probleme cu ursii si lupii si atunci e de inteles treaba asta. Cineva a zis de provocare, dar pentru ca nu stii niciodata cum se comporta respectivii caini, cand vezi o stana sau o turma e bine sa te dotezi cu munitie 'just in case'. Daca totul e ok si cainii nu pun probleme, poti sa te debarasezi discret de ea in doi timpi si trei miscari. Ideea e ca nu trebuie sa fii nebun si sa ataci tu primul fara nici o justificare.
Fireste ca fiecare are sensibilitatile lui si traieste altfel momentele mai dificile sau critice. Nimeni nu s-a nascut cu rucsacul in spinare si fiecare a facut candva primul sau traseu la munte. Asa ca nu cred ca trebuie sa ne dam 'destepti' in fata celor ce au mai putina experienta si sa-i 'sfatuim' sa mearga la mare sau la gratare in loc sa mearga pe munte. Mai bine sa le impartasim cate ceva din experienta noastra, fiindca si noi am fost ajutati la un moment dat poate cu mai mult decat un sfat de catre altii cu mult mai multa experienta decat noi.

Fără foto Sorin Demetrescu, Mon, Sep 11, 2006, 9:11 pm

Dacă mergi singur metodele paşnice sunt inutile. Chiar cu un ciomag faci faţă numai la 2-3 cîini. Să scoţi pocnitori, să le aprinzi, să iei din rucksack ceva cu ultrasunete-n-ai timp. Dar te atacă din toate părţile şi cînd oile sunt aproape nici ciobanii nu îi mai stîpînesc. Sunt înfometaţi şi înrăiţi. Cîteva exemple: Munţii Baiului, Munţii Ciucaş, Munţii Bucegi. Spre Valea Stînii (Ciucaş) doar rupînd un ciomag pe un cîine (erau vro 10) am scăpat. La sfîrşit ciobanul cel tînăr m-a întrebat ce caut acolo (era drum marcat!) iar cel bătrîn părea intrigat că nu fumez ca să-i dau şi lui (erau de la stîna din Zănoaga). Am zeci de amintiri de astea deşi mie îmi plac animalele. S. Demetrescu

Fără foto doru marin, Thu, Nov 9, 2006, 2:01 am

domnilor viteji care infruntati triburi de caini şi care credeti ca stiti cum "se pune problema", va rog sa imi spuneti ce trebuie sa fac eu cand pe poteca ce trece pe langa stana trebuie sa merg cu copilul meu care vreau sa invete muntele, nu sa faca gratare pe marginea santului? sau poate ca nu aveti idee ce inseamna responsabilitatea de acest fel, asa ca va intreb altfel: in cazul in care va alearga un urs si va indreptati spre o stana, la cine se vor repezi prima data cainii? asi folosi fara ezitare orice arma pentru ca sunt convins ca s-au distrus habitate prin suprapopulari cu animale. inclusiv bipede de tip "cioban". care nu mai are nici o legatura cu Miorita.
si inca ceva: nu e vorba de gropari ci de ucigasi.

Ioan Şteţca Ioan Şteţca, Thu, Nov 9, 2006, 9:59 am

bine domle' atucea luati-va o mitraliera si trageti in tot ce misca, in ursul din spate, in cainii din fata, in ciobanii soiosii, in domnii viteji! dupa aceea aseptizati totul si asfaltati poteca!

dupa cum am mai spus, caini au fost de cand lumea in muntii astia, si io am fost mic si am fost dus pe munte si nu m-au mancat cainii, ursii si alte lighioane, si nici nu am folosit tot arsenalul NATO. am mai crescut, si am dus si pe altii pe munte si am scapat si atuncea, poate is io norocos!

si sa va o spun pe cea dreapta, de ce credeti ca sunteti mai indreptatiti sa o va "bucurati" de munte decat acei ciobani!
io unul zic ca este loc pentru toata lumea, atata vreme cat exista bunul simnt si placerea adevarata de a urca acesti munti!

Fără foto doru marin, Tue, Nov 14, 2006, 11:32 pm

domnule Şteţca, presupun că ar trebui să vă răspund că ar fi mai bine să îi luaţi dumneavoastră acasă şi să îi creşteţi. şi pe ciobani, şi pe câini, şi pe animala sălbatică. eu văd locrurile altfel pentru că nu sunt atât de radical. urşii sunt foarte numeroşi, ciobanii şi-au mărit zonele de păşunat, citiţi într-o carte de specialitate cam cât spaţiu îi trebuie unui urs, înmulţiţi cu numărul lor şi apoi măsuraţi pe hartă. o să constataţi că din cauza unor iresponsabili care au repopulat munţii noştri fără o bază ştiinţifică, nu mai e loc. câinii nu mai sunt dresaţi să se dea la urşi şi lupi, ci la orice mişcă. de remarcat că tot oamenii sunt de vină. iar din specia asta faceţi parte şi dvs., nu?
iar dacă exagerăm un pic putem spune că nu ar mai trebui să luăm medicamente pentru că vor fi afectaţi viruşii, iar despre alcool nici vorbă, pentru că se ştie că ucide microbii... nu vreau să jignesc pe nimeni aşa că mă opresc aici.
toate cele bune!

Ioan Şteţca Ioan Şteţca, Wed, Nov 15, 2006, 9:21 am

Domnule Marin, nimeni nu a repopulat muntii nostrii, sau alte parti ale tarii cu ursi, frumoase legende dar din pacate neadevarate! De asemena efectivul turmelor de oi a scazut foarte mult in ultimul timp (din motive pur economice). S-au inmultit in schimb foarte mult turisti needucati, braconierii, constructiile ilegale, defrisarile, toate acestea au scazut habitatul natural al animalelor (nu numai al ursului), de aceea prezenta lui este mai pregnanta. E interesant cum ati reusit sa intoarceti problema pe dos, e foarte usor de dat vina pe natura, localnici...fara a face cel mai mic efort pentru educarea noastra. Intrebati orice om cu experienta adevarata de munte si vedeti cati dintre ei au probleme cu asa zisii gropari, si cati cu cei adevarati, daca li se poate spune asa. Eu citesc multe carti de specialitate, asa ca va multumesc pentru indrumari. Consider muntele casa mea, asa ca ciobanii, cainii, ursii si celelalte salbaticiuni, care va deranjeaza, sunt bine-multumesc la mine acasa!:-)

Fără foto D.N A, Wed, Nov 15, 2006, 9:38 am

cred ca atat cainele de la stana cat si ursul din padure isi au locul lor. Eu trait in comun de zeci de an, nu vad sensul la discutiile de aici. Cat despre ciobani, adevraul este ca sunt periculosi, au ajuns ciobani din pricina faptului ca multi din ei s-au refugiat in munti, asta dupa ce au scapat de inchisori si una alta.
Imi aduc aminte cum in Lotrului am fost agresat, ca apoi sa aud de la membrii unui club din zona ca tot in Lotrului o turista din CZ a fost violata si sotul acesteia batut.
Oile, de-asemenea ar trebui resctrictionate in zonele de rezervatie, nu au ce cauta acolo.

Fără foto D.N A, Wed, Nov 15, 2006, 9:41 am

cat despre ursi, zona brasovului, trebie luate masuri, cat se mai poate.

Cătălin Viorel Frenţ Cătălin Viorel Frenţ, Wed, Nov 15, 2006, 11:26 am

Pacat, mare pacat ca nu inteleg unii oameni de munte ce ar trebui sa faca in preajma unui caine de stana.
Drept sa va spun niciodata nu mi-a placut sa merg pe munti ce au renumele de "bulevarde", desi si pe acolo am intalnit caini cuminti. Mergeti in Parang, Godeanu, Cernei si Mehedinti si veti intalni caini care au grija de stana, dar daca nu provocati or sa va lase in pace. La fel si ciobanii, peste tot pe unde am mers ciobanii au fost cumsecade, in aceste zone.
Va rog nu mai faceti expuneri gratuite GENERALIZATE! "Groapa" este doar acolo unde asa trebuie sa fie.

Fără foto Adrian Rosca, Wed, Nov 15, 2006, 2:38 pm

Catre d-nul Marin:
Aici nu e vorba de vitejie, ci de un raspuns adecvat provocat de o anumita situatie, asta ca sa poti sa scapi cu fata curata fara sa provoci probleme la randul tau. A doua la mana: chestia ca te alearga ursul e pura poezie, pentru ca respectivul animal e mult mai rapid decat orice om si te poate ajunge in doi timpi si trei miscari, daca vrea.
Nr. trei: ce varsta are copilul Dvs? As putea sa va dau niste idei, pentru ca si eu il iau cu fiul meu de patru ani pe trasee montane.

Ioan Kiszel Ioan Kiszel, Wed, Nov 15, 2006, 4:52 pm

Cui i-e frica sa nu intre in padure.
Cainii fac trierea persoanelor dupa acest criteriu.
Cainii sunt animale inteligente se pricep la treaba lor si nu la treaba altuia. La om se mai intampla sa se priceapa la treaba altuia - de exemplu Doru Marin stie ce ar trebui sa faca Ioan Stetca. Mie cel mai mult imi e frica de ploaie. Ar fi bine sa se opreasca ploaia pe timpul turei.:-D

Fără foto Adrian Rosca, Wed, Nov 15, 2006, 9:18 pm

Pentru Ioan Kiszel: de ce ti-e frica nu scapi!:-P Ture cat mai insorite.

Problema nu trebuie minimizata, dar nu trebuie nici facut din tantar armasar.