Mountain guide - Portile de Piatra

Portile de Piatra

In memoriam GELU ARGHIRIADE

PORTILE DE PIATRA ALE POSTAVARULUI

Despre Portile de Piatra ale Postavarului, singura referinta am gasit-o in ghidul turistic MUNTII POSTAVARU -autori Dan Balteanu si Nicolae Baicatan (1980), din colectia Muntii Nostri:

"in fata noastra se deschide impresionantul spectacol al stancilor care alcatuiesc

Portile de Piatra ale Postavarului, strabatute de cursul firav al paraului Groapa de Aur"  (este vorba de panorama vazuta de la Groapa de Aur)

Abia, dupa anul 2002, am facut cateva drumetii in acesta zona atat de putin cercetata, starnit si de numele de "PORTI"

Intrarea in traseul care duce la Porti, se face pe drumul care se ramifica din soseaua Rasnov -Paraul Rece  si trece pe langa Cabana Cheia. Dupa 1, 2 km, lasam in dreapta drumul spre Cheile Rasnovului, iar dupa 3 km de la sosea se ajunge la o bariera. Aici este un bun loc de parcare pentru cei motorizati. Daca in urma cu numai 4-5 ani acest loc era pustiu, fiind pazit de jandarmi  pe vremea  cand aici se faceau filmarile la "Cold Mountain", acum aici, rasare o ministatiune, un restaurant fiind deja in functiune! Continuam drumul de-a lungul Vaii Poienii si dupa cca 20 minute ne gasim la confluenta cu Valea   Groapa de Aur care curge din dreapta.  Aici gasim un tabel indicator cu indicatiile:

-         spre Poiana Brasov  prin Valea Cheisoara- banda albastra  (inainte)

-         spre Poiana Brasov prin Groapa de Aur - punct rosu (la dreapta)

Vechiul traseu prin Groapa de Aur pleca chiar din culmea dintre cele doua ape, un vechi marcaj izolat se mai zareste de la tabela  Acum noul traseu (cu nimic mai bun ca cel vechi) este deviat la dreapta  pe drumul din Valea Groapa de Aur. Este interesant ca acest drum "care nu duce nicaeri"  mai pastreaza din loc in loc traverse cu care a fost pardosit, semn ca in trecut acest drum a fost folosit pentru carute

Dupa 500m de la tabel, traseul G.d. A paraseste valea, coteste  pe versantul din stanga, destul de inclinat, mergand prin tufisuri si o plantatie proaspat inpadurita, poteca fiind neclara si terenul pietros-nisipos cam nesigur. Nu am inteles ratiunea modificarii traseului. Traseul nostru spre Porti continua pe vale, drumul dispare si intram intr-o zona salbatica, neumblata, intunecoasa cu arbori seculari  Mai inaintam un pic si dupa cca 45 minute de la tabel  ajungem in fata unui perete stancos. Banuiesc ca am ajuns la Porti, pentru ca in aceasta salbaticiune nimic nu este clar! Intalnim cateva puncte rosii desi traseul GdA a ramas in urma, unele anulate, altele nu, semn ca pe aici au trecut "baietii cu galeti si bidinele" si au avut si ei probleme Poteca trece peste uscaturi si trebuie as fiu atent unde pun mana din cauza cuiburilor de viespi. Singura harta pe care am gasit-o este la lucrarea mentionata din care am reprodus o mica parte Nici acesta harta (1980) nici cea tiparita separat in 1988 nu aduc clarificari asupra Portilor

Inainte de a urca pe langa perete, in drepta se zareste o poteca (notata cu "a" pe harta) bine conturata pe care gasim un nou marcaj -punct rosu- anulat prin X, si   care ocoleste pe la Sud Portile, dar padurea deasa impiedica vizualizarea stancilor In cca 30 minute intersectam poteca care pleaca din Valea Cheii (la cca 300 m de la iesirea din Cheile Rasnovului)  Pe aceasta poteca, destul de clara, se poate ajunge in 3 ore pe traseul  "banda galbena" la mijlocul distantei intre cabanele Postavaru si Cristianul Mare, trecand printr-o poiana  intinsa cu urzici (atentie la echipament, pentru a nu avea amintiri neplacute). Desi mergem pe langa stanci, acestea nu se vad iar coborirea la ele este dificila din cauza pantei si a padurii. Poteca urca pe o buna parte pe versantul din dreapta a Vai Seci care se varsa in Valea GdA. Pe partea opusa a vaii vedem abruptul pe unde trece traseul punct rosu.  Ne imaginam ca aceste stanci inchid Valea Seaca, de unde si denumirea de Porti.

Revenind la traseul nostru, poteca continua pe langa perete si dupa putin timp ajungem la o spartura sub forma unui culoar ingust -cca 3 metri -marginit de pereti verticali(notat cu "b" pe harta). La intrare este o mica saritoare, dupa care se urca pe o portiune intunecata, putin inclinata dar alunecoasa din cauza frunzelor cazute. Suntem  intr-o "tara a nimanui " iar in peretii laterali  se zaresc  grote care ar putea adaposti niscaiva "locuitori". Nu este foarte placut, mai ales cand esti singur! Si totusi, pe un perete lateral se vede un contur desenat semn ca pe aici au trecut si altii! Dupa 200 m culoarul,  face o curba la stanga si se vede "luminita de la capatul tunelului" Peretii se indeparteaza, locurile se lumineaza si devin mai prietenoase. Mai merg inca 500 m, zona devine ierboasa nu am iesit din canion. Hotaresc sa ma intorc si nici nu sunt sigur daca am trecut prin Porti!

De la intrarea in culoar,  poteca mai continua pe langa stanci, dar decid sa  revin altadata pentru a desteleni zona.  Pe harta este indicata o poteca nemarcata (notata "c") care serpueste pe langa paraul P d A, care trece amonte de Porti, si continua in  Valea Seaca si se termina in poteca care pleaca din Valea Cheitei. Dar privind de sus -dela G d A  nu se zareste posibilitatea unei treceri prin Porti. La fel din poteca ce urca la Cabana Postavarul nu am gasit o coborire in Valea Seaca. Dar daca exista acesta trecera ne gandim ca exista posibilitatea de a parcurge un traseu interesant: Cabana Cheia- Valea Poienii-Valea Groapa de Aur - Portile de Piatra  (cu  variantele "b" si "c") - Valea Seaca - Cabana Postavaru sau Cristianul Mare

Cu toate greselile inerente, pe care mi le asum (aprecieri de distante, de timpi etc.) sper ca relatarea mea sa starneasca interesul pentru o zona atat de necunoscuta dintr- un masiv atat de umblat

Dorin Gherman

Clubul Floarea de Colt Bucuresti

Author: Dorin Gherman
Uploaded by: Dorin Gherman
Views: 10811, Last update: Wed, Oct 31, 2007

Muntii POSTAVARU
Fără foto Sorin Demetrescu, Thu, Sep 8, 2011, 11:14 am

Am mers de cîteva ori pe pîrîul Groapa de Aur cu gîndul să ajung la aven, să văd ce e pe acolo şi apoi s-o iau spre Poiana Braşov; după ce se iese din vale, la stînga se mai văd vreo două semne punct roşu şi gata. Eu potecă nu am băgat de seamă prin pădure (la 10.07.2004). De curiozitate am luat-o şi dinspre Poiana Braşov; am ajuns pînă la Groapa de Aur, mă şi bucuram că peste vreo oră beau o bere la Cabana Cheia. Dar cum să treci de buza avenului? O fi fost vreodată vreun cablu, lanţ, etc.? Altfel nici pisica nu poate trece! Am încercat să ocolesc prin dreapta (deşi semnul era la stînga) dar mi s-a părut greu de traversat pe acolo aşa că m-am întors - desigur enervat.
Am mers şi eu odată pe pîrîu în sus, vreo 30 min; să fiu sincer nu am observat ceva deosebit. Odată - surpriză - am dat de un grup de militari la instrucţie-antrenament. Am întrebat cîteva persoane întîlnite (puteau fi ţărani unii dar şi nişte oameni de la Salvamont care se antrenau) dar nu am primit niciodată vreo indicaţie competentă. Iar hărţile nu ajută, dintre cele noi unele sunt chiar ridicole.