Diaries - Drumeţie prin Berzunţi

Drumeţie prin Berzunţi

Foto: Paul Airinei şi Titus Hen

O nouă duminică de umblat pe coclauri. Cum tocmai i-am sărbătorit sâmbătă pe Lenuş şi Dan, hotărâm să rămânem peste noapte în Bacău şi să plecăm a doua zi către o zonă aflată în afara traseelor noastre obişnuite, munţii Berzunţi şi anume pe valea Trotuşului în apropiere de Târgu Ocna.

Se strânge aproape toată trupa - 11, cu o "vechime" de cca 600 ani şi un "tonaj" impresionant:), aşa că pe la 10 ne pregătim să trecem podul peste Trotuş în dreptul localităţii Cireşoaia. În faţa noastră un deal abrupt şi stâncos care constituie prima parte a traseului. Coborâm la firul apei şi trecem pe langă rămăşiţele unui pod luat de ape la viitura de acum câţiva ani ale cărui table contorsionate ne reamintesc ce mici suntem în faţa forţelor dezlănţuite ale naturii.  Ajungem şi la funicularul - folosit atunci la trecerea apei şi care a rezistat peste ani - prilej de veselie într-o tură anterioară apoi trecem apa şi traversăm cătunul pentru a ajunge la baza dealului.

Vârful Drăcoaia

Urcăm din greu la limita dintre pădurea de pini şi abruptul stâncos pentru a avea priveliste cât mai largă, cu mici devieri către ravenele ce brăzdează abruptul pentru a admira "pădurea de argint" pe care o formează mestecenii pe celalalt versant. Pe măsură ce câştigăm înalţime orizontul se lărgeşte şi Trotuşul ramâne ca o panglică argintie, undeva departe la picioare noastre. Peste acesta, dealuri împadurite care ascund frumosul şi puţin umblatul canion de la Bogata iar la orizont sclipesc culmile acoperite de zapadă ale Tarcăului. Gabi ne dă ceva emoţii la un moment dar trece peste momentul de slăbiciune şi continuă voiniceşte. Rodica, decana de vârstă a grupului, nu are nicio treabă - e mereu în frunte. Încet, încet vârful vizibil din şosea este tot mai aproape dar pe GPS parcă nici nu ne-am mişcat! Abia am făcut vreo zecime din traseu.

Din fericire de aici panta se domoleşte şi urcuşul continuă pe o creastă împădurită, presărată din loc în loc cu stânci. Aşa mai merge! După mai bine de două ore de la plecare poposim pe vârful Drăcoaia (666m) care domină zona. E parţial împădurit şi doar spre Dofteana putem zări iar apa Trotuşului.

De aici coborâre lejeră către pajiştile care acoperă culmea în această zonă. Suntem la obărşia unei văi care coboară în satul Păcuri, a cărui nume ne reaminteşte că suntem într-o zonă în care sondele mai lucrează şi în ziua de azi.

Creasta continuă spre vf Ouşorul (695m) dar pentru noi urcuşul de încheie aici. O luăm pe curba de nivel către culmea din partea cealaltă a văii, culme pe care o vom urma în coborâre dar nu înainte de a mai uşura ceva din greutatea rucsacilor la o bine meritată pauză de masă. Soare, cer albastru, veselie... aşa cum trebuie să fie între prieteni. Unii mai dorm, unii se mai plimbă dar în cele din urmă suntem nevoiţi s-o luăm la vale. Poteca urmează o salbă de poieni unde deja au ieşit oile la păscut. Una însoţită de un ieduţ a ramas mai în urmă şi "ţipă" disperată în căutarea suratelor. Ghinionul ei, norocul nostru că am mai făcut câteva poze care să ne amintească că vine totuşi primăvara. Chiar deasupra cătunului panta se înăspreşte din nou dar numai pentru scurt timp. Am ajuns deja la primele case. Câteva raţe leşeşti se bălacesc în pârâiaşul care trece printre case şi devin pentru scurt timp vedete, lăsându-se pozate din toate unghiurile.

Şi uite-aşa a mai trecut o duminică petrecută în mijlocul prietenilor, la aer curat şi pe crestele "munţilor". Ceea ce va doresc şi vouă tuturor, indiferent de vărstă. Până la urmă nu contează cât de dificil este traseul şi cât de cunoscute/apreciate sunt locurile prin care treci. Contează să te simţi tu bine, să te poţi bucura de frumuseţile pe care natura ţi le oferă la tot pasul. Ochi sa ai şi inima deschisă!

Titus Hen

Author: Titus Hen
Uploaded by: Titus Hen
Views: 12323, Last update: Thu, Mar 26, 2009

Muntii BERZUNTI
Fără foto Dan Loghin, Mon, Mar 30, 2009, 10:58 am

Coincidenta! Dincolo de vf. Berzunti - eu pozam apusuri.

Fără foto Dan Loghin, Mon, Mar 30, 2009, 11:27 am

De asemenea, coincidenta - la propriu! - intre numele vf. Dracoaia si cota 666 m.alt. este interesanta.
La mine vf. Dracoaia apare cu 652 m alt. - probabil eronat, iar altundeva cu 685 m. alt. - probabil este o confuzie cu vf. Ousorul - cum il numiti in text. Am sa mai caut.
Ati urcat cu dl. Gabi Tutuianu? Respectele mele!

Titus Hen Titus Hen, Mon, Mar 30, 2009, 2:19 pm

Cred ca si-a bagat cineva coada:-D
Cota pe care o aveam pe harta IIC 10/2007 era de 669 si chiar ma gandeam ca seamana cu cea pe care tocmai am scris-o fara sa vreau.

Titus Hen Titus Hen, Mon, Mar 30, 2009, 2:25 pm

Cu Gabi Rosioru? Nu, nu m-am intalnit niciodata fata in fata cu el, doar am corespondat.

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Fri, Apr 3, 2009, 1:03 pm

Titus felicitari ca ai luat in seama si muntii acestia mai "prapaditi" (cum ar zice unii):-D

Titus Hen Titus Hen, Fri, Apr 3, 2009, 2:09 pm

Nici macar nu sunt asa de "prapaditi". Mi-au adus aminte de Macin:-D

Fără foto Gabi Ţuţuianu, Wed, Apr 8, 2009, 12:25 pm

Nu am urcat impreuna cu domnul care a scris articolul dar mi-ar fi facut placere. In orice caz daca vor sa continuie drumetia as putea sa le dau o mina de ajutor pentru ca stiu foarte bine acesti munti.

Titus Hen Titus Hen, Wed, Apr 8, 2009, 1:11 pm

Gabi, daca poti sa-mi dai si alte sugestii de trasee, tot asa prin locuri deschise si cu privelisti faine, ti-as ramane dator. Sau mai bine, orice crezi ca merita vazut. Pe acolo am mai fost doar in zona Canionului de la Bogata.

Fără foto Gabi Ţuţuianu, Thu, Apr 9, 2009, 2:55 pm

Daca vorbim de muntii Berzunti ar mai fi cateva locuri dar cam putine. Ma refer aici la virful, Magura (976 m) la manastirea Sf. Ilie care se afla la citiva km mai spre nord pe creasta, iar aici intilnim mai multe locuri deschise de unde se poate vedea atit valea Trotusului cit si Valea Uzului, sau la manastirea Buda care se afla in comuna Berzunti la o ora de coborit spre satul cu acelas nume.

Fără foto Gabi Ţuţuianu, Thu, Apr 9, 2009, 3:13 pm

Si inca ceva; stiai ca Dracoaia este declarata rezervatie geologica?

Titus Hen Titus Hen, Thu, Apr 9, 2009, 3:21 pm

Multumesc de detalii. Referitor la rezervatie, nu tin minte sa fi vazut vreun asemenea marcaj pe acolo.

Fără foto mihai apetrii, Thu, Apr 9, 2009, 4:59 pm

Cinste lor, cinste lor, cinste veteranilor!
:D

Fără foto dorin dragoi, Wed, Apr 22, 2009, 11:06 am

Te salut Titus si ma bucur sa te reintalnesc aici! Mi-am reamintit de primii mei pasi pe stanca facuti impreuna la poligoanele de antrenament de la Repedea-Iasi. Te salut inca o data si mi-ar placea sa ne revedem! Dorin Dragoi.

Zoltan Hascsi Zoltan Hascsi, Thu, Apr 30, 2009, 2:25 am

S-ar putea sa ma insel (Gabi, te rog sa ma corectezi). Dracoaia nu este cumva dealul al carui versant stancos dinspre Trotus isi schimba culoarea inaintea zilelor ploioase, localnicii folosindu-l de cine stie cand pe post de prognoza meteo?

Fără foto Iulian Vasilică, Sun, May 10, 2009, 5:47 pm

Locul la care te referi tu se numeste "Huitoare" si este mai la nord de Dracoaia cu vre-o 1-2 Km. Nu isi schimba culoarea, este vorba de o scobitura pe versantul dealului unde apare o dara umeda, lungimea acestei "pete" indica daca va ploua sau nu in perioada imediat urmatoare. Daca pata umeda este infima atunci ne asteptam la vreme fara precipitatii pentru o perioada lunga de timp. Mai jos si un link, poza de aproape a locului cu pricina.

Fără foto Iulian Vasilică, Sun, May 10, 2009, 5:48 pm

Am uitat linkul:
http://www.dofteana.ro/mod_scripts/show_image.php? image=/mod_images/i18.jpg

Zoltan Hascsi Zoltan Hascsi, Sat, May 16, 2009, 1:26 am

Iulian, multumesc pentru info si pentru poza.

Titus Hen Titus Hen, Sat, May 16, 2009, 10:59 am

Este interesant tot site-ul. Felicitari realizatorilor.
Auzisem de ursarii de acolo (vazusem poze la un prieten din Bacau) dar nu stiam atatea detalii.
In alta ordine de idei, am mai "recidivat" pe acolo urcand de-a lungul Paraul lui Nicolita (valea Ousorului? - asa apare pe MapSource). O alta zona frumoasa si plina de formatiuni stancoase. Putin mai sus de Ousoru am gasit o cascada destul de mare. E locul in care drumul se apropie din nou de parau, dupa de traverseaza cateva viroage abrupte. Are vreun nume?

Fără foto Iulian Vasilică, Sat, May 16, 2009, 7:12 pm

@Zoltan: cu mare placere.
@Titus: site-ul este realizat de mine - incerc prin asta sa imi aduc "recunostinta" pentru locurile in care m-am nascut si am copilarit; completarea cu informatiile de rigoare am facut-o avand participare unor dascali din comuna. Scopul final nu este neaparat unul de popularizare cat, mai ales, unul de "constientizare". Din pacate fiind ceva mai departe de "casa" imi este cumva mai greu. Referitor la intrebarea ta, deocamdata nu pot sa raspund, fiind plecat din sat de multa vreme. Cu timpul voi reusi sa completez enciclopedia comunei si poate iti voi putea oferi un raspuns corect si cat mai complet.
Legat de ursari si irozi se pot gasi ceva filme pe youtube, nu chiar foarte cuprinzatoare. De curand am luat legatura si cu persoane din comuna si exista speranta de a completa tabloul si cu filme dar si cu descrieri privind traditiile respective si altele.
Multumesc pentru atentia acordata.

Titus Hen Titus Hen, Sat, May 16, 2009, 9:44 pm

Ai dreptate Iulian, e frumos sa poti afla detalii despre istoria - si de ce nu, prezentul - locurilor in care te-ai nascut sau prin care treci.
Poate ma ajuta Gabi, daca mai trece pe aici, cu detalii privind cascada.