Climbing and Escalade - Muchia Mare - Masivul Retezat

Muchia Mare - Masivul Retezat

Intrucat am cautat pe net informatii referitoare la traseul „Muchia Mare” din masivul Retezat si fie nu am gasit fie am gasit descrieri incomplete, iar in ceea ce priveste partea finala a traseului circula tot felul de povesti si de versiuni, am incercat sa fac mai jos o prezentare cat mai detaliata a sa, in masura in care ma ajuta amintirile, dupa parcurgerea lui in 07.11.2010.

Traseul a fost parcurs cap schimbat impreuna cu Alin Stana, folosind o coarda de 50m, in 3h30min, 6 lungimi de coarda. Prezinta numeroase schimbari de directie si ca urmare impune in multe locuri folosirea unor bucle lungi. Nu vreau sa apreciez dificultatea traseului (dat ca 4B) insa ea creste catre final. Ca aproape orice traseu alpin (acesta fiind si pe granit), are zone friabile si multe stanci care se misca. Unele asigurari din traseu pot sa nu faca fata in cazul unei caderi, desi in general este bine si suficient asigurat. Nu sunt necesare asigurari mobile dar pot ajuta uneori.

Din poteca turistica am trecut de Coltii Pelegii (venind dinspre nord) si am coborat pe al doilea valcel, imediat inainte de locul in care poteca incepe urcarea catre varful Peleaga. Se poate cobora si pe primul, insa al doilea este mai larg si mai putin abrupt. O alta varianta de apropiere este prin Valea Rea, de pe traseul turistic dintre Papusa si Peleaga sau dinspre saua Pietricele.

Prima lungime propriuzisa incepe din partea cea mai de jos a muchiei si nu prezinta asigurari (cel putin eu nu am gasit). Se urca, tinand creasta, o zona de iarba si bolovani destul de friabila, se poate asigura la tancuri si mobile. Lungimea se termina la un piton batut pe partea stanga (sudica) a unei placi.

Prima lungime parcursa: din valcelul pe care am coborat, la 20-30 de metri mai sus de partea inferioara a muchiei se poate intra in traseu urcand lejer aproximativ 5-10 m pe un fel de valcel ascendent catre o strunga. Ajungem direct in regrupare, unde gasim pitonul batut pe placa orientata spre sud (Peleaga), exact deasupra noastra. Se poate dubla cu mobile. Din regrupare se urca fie pe deasupra placii, fie prin stanga acesteia. Ma departe incepe un horn in care gasim pitoane, initial putin inclinat apoi aproape vertical. Se urca in ramonaj, dupa care hornul se deschide si devine iarasi mai putin inclinat. Se poate merge prin horn sau pe marginea din dreapta, pe buza crestei. Sunt cateva pitoane de asigurare. In final ajungem intr-o zona plata, inaintea unui perete, unde se regrupeaza.

A doua lungime: din regrupare se urmeaza directia crestei spre baza peretelui. Dupa cativa metri acesta urca spre o portiune usor surplombata. Aici se gasesc mai multe pitoane, batute atat in partea stanga cat si centrala si chiar in dreapta. Linia urmata de noi a fost cea din mijloc. Deasupra surplombei sunt doua pitoane legate cu o cordelina alba foarte veche. In continuare urcam din cui in cui si trecem de un piton batut deasupra unei mici trepte, in care este o caraba de otel cu filet. Tinem linia pitoanelor vertical inca vreo 10m pana la o treapta de piatra mare, un fel de canapea pe care stam in regrupare. Asiguram in doua cuie aflate deasupra acesteia (sunt doua cuie din traseu, destul de departate, trebuie legate doua anouri lungi pentru a regrupa sau se pot folosi mobile).

A treia lungime: se urmareste linia pitoanelor, urcand cativa metri catre o zona din care creasta devine orizontala. Se pot folosi anouri pentru asigurare. Traversam orizontal o placa inclinata, pe partea dreapta, tinandu-ne de muchie ca de o balustrada si mergand la aderenta. Mai departe coboram usor si gasim pe partea stanga a crestei mai multe pitoane grupate si cordeline. Aici este un psibil loc de retragere care ne scoate in valcelul pe unde am coborat la baza traseului. In continuare urcam catre un tanc ascutit cu o fisura pe mijloc unde gasim un piton cu un inel mare. Urcam pe fisura pana in vrful tancului, unde se poate pune un anou. Se continua orizontal prin partea stanga, iar in final ajungem intr-o zona plata, la baza unui perete. Regrupam la tancuri.

A patra lungime: trebuie urcat peretele din fata pe partea lui sudica, de-a lungul unei fisuri, pe linia pitoanelor. Prima parte este foarte usor surplombata. La un moment dat sunt doua pitoane alaturate, cel din dreapta se misca si nu ar sustine o cadere. Mai sus pe fisura prindem o placa desprinsa din perete, care trebuie tractionata in jos fiindca se misca. Cautam pitoane in fisura si mai sus iesim intr-un horn destul de larg, care nu mai ridica probleme. Urcam pana deasupra crestei, pe care o traversam inspre nord, unde coboram 2-3m pana pe o brana (pe partea spre Hateg). Mergem pe brana pe directia muchiei (spre vest) si asiguram la un piton batut pe placa din stanga noastra. Dupa brana urcam oblic, iesim iarasi pe creasta si coboram 2-3m pana la o portiune orizontala a acesteia, unde regrupm la doua cuie (unul la baza crestei, unul la jumatate de metru catre nord).

A cincea lungime: plecam pe o portiune orizontala si ingusta a crestei, aproximativ 10m pana la baza ultimului jandarm, unde gasim patru cuie. Se putea regrupa si aici, insa este incomod. De aici exista posibilitatea retragerii prin rapel (unul lung sau doua scurte) in valcelul dinspre sud. Urcam pe linia pitoanelor, pe o fata cazuta, unde ne ajuta un prim cui foarte subred, apoi pe partea stanga a unei proeminente care formeaza un fel de surplomba. Urcam deasupra ei si continuam in sus pe o noua fata cazuta. In continuare urmeaza o zona verticala, cu pitoane mergand atat direct in sus cat si prin stanga. Noi am ocolit prin stanga, probabil varianta cea mai simpla. Se traverseaza orizontal pe stanga partea de sus a jandarmului, pana la un cui din care se poate rapela in strunga de dincolo de el. De asemenea, se poate descatara. In partea de jos a jandarmului este un cui, de unde se continua cativa metri pe creasta pana la baza peretelui din fata, unde regrupam. De aici se poate iarasi rapela spre sud pentru retragere.

A sasea lungime: este si ultima lungime de catarare si include zona cu faimoasa placa prabusita. La baza peretelui care te scoate in creasta e regruparea, trei cuie cu inel. Dupa rugina de pe cuie, nu pare noua dar e solida. Iar placa s-a prabusit de undeva din dreapta regruparii, la 2m sub traseu (cel putin fata de pozitia actuala a cuielor) si nu deranjeaza cu nimic. Problema e ca in traversare, inainte de a asigura la vreun cui poti sa cazi in haul din dreapta, direct in regrupare (nu pe ea...). Se recomanda legarea si egalizarea tuturor celor trei cuie, iar secundul sa fileze la cativa metri mai jos de regrupare, pe partea dinspre Peleaga, asigurat la un bolovan (mai multa coarda in eventualitatea caderii). Se urca deasupra regruparii si se traverseaza spre dreapta, pe deasupra locului de unde a cazut placa. Urcarea deasupra regruparii este destul de dificila, cu un picior pus la aderenta te ridici usor, la echilibru. Plecarea este de pe o creasta foarte ingusta, trebuie sa te ridici cu picioarele la nivelul pieptului si nu prea sunt prize la mana. Spre dreapta asiguram la o nuca bine fixata, asezata in traseu in locul cuiului lipsa, dupa care ne ridicam pe picioare si ne intindem in dreapta pana la urmatorul cui. Si tot asa, mai vreo doua cuie, dupa care traseul merge in sus (putin in dreapta ultimului cui al traversarii si apoi urcam pana la cuiul de sus). Intalnim o regrupare unde continuam, intr-un horn putin surplombat. Asiguram la un cui si urcam cu spatele pe partea stanga si picioarele pe dreapta, pana intr-o zona in care hornul se adanceste si unde gasim un nou cui. De aici sunt prize bune pentru a iesi pe fata stanga a hornului. In continuare se urca lejer, pana in creasta, unde se poate regrupa la tancuri. Atentie la bolovani, jumatate se misca. De acolo incepe o portiune usoara de creasta, pana deasupra potecii, mai vreo 20 de m.

Author: Florin Stana
Uploaded by: Florin Stana
Views: 7356, Last update: Tue, Nov 16, 2010

Muntii RETEZAT
Serban Leoca Serban Leoca, Mon, Nov 29, 2010, 11:42 pm

Multumiri pentru aceasta prezentare.