Diaries - Cum fu de Craciun

Prima parte

Supermotto :

"Doi tineri din Craiova care doreau sa strabata un traseu turistic pe Virfu Cirja din Masivul Paring s-au ratacit din cauza ninsorii abundente si au fost gasiti de salvamontisti dupa 36 de ore petrecute intr-un cort. "Cei doi au avut noroc ca erau bine echipati si au putut sa ne anunte cu ajutorul unui telefon mobil cam in ce  zona se gasesc", ne-a declarat Marcel Oanta, seful echipei Salvamont  Petrosani. Actiunea de salvare s-a desfasurat cu mare greutate din cauza viscolului si a echipamentelor precare de care dispun salvamontistii din Paring.(Editia de Transilvania)".

A fost odat ca niciodat ca de n-ar fi nu s-ar povesti o obsesie: Parangul iarna (cu deosebire traseul IEFS -> Groapa Seaca pe creasta si apoi muchia Sliveiului, stana Rosiile, refugiul Agatat, Groapa Seaca). Se povesteste aici despre a cincea incercare. De doi ani petrecerea Craciunului la munte a devenit o traditie pentru mine. De fiecare data cu echipamentul "imbunatatit", acum cortul. Acu o luna se facea ca-mi luam o piesa, ziceam eu de exceptie si anume cortul Salewa Expedition II. L-am testat in Iezer cu 2 saptamani in urma.

Cortul in Iezer

A fost ceva vantulet; s-a comportat bine cu exceptia condesului (chiciura). Fata de alte ture pe asta o pregatim din timp. Ne gandim (eu si Daniel) la creasta Parangului (fie pana la Ranca fie pana pe Parangul Mare si intoarcere pe Muchia Sliveiului precum zice obsesia). Alegem asta varianta pentru ca nici unul din noi nu are experienta mare de iarna si cunoastem Parangul cred eu cel mai bine. Pericole de avalansa nu prea exista si nici de picat nu pici prea mult. Vreau sa fie prima tura cu adevarat de iarna. Punem 5 zile la bataie si iata incepem:

Pe 22 dimineata la ora tri aem suntem in trinul de Petro alaturi de alti prieteni mai "domoli" iarna care aleg Groapa Seaca. Ne varsam pe la 8 si ne inghesuim intr-o dacie (mare minune romanul si Dacia asta - incapem 5 turisti cu ai nostri doi mari rucsaci si schiurile si rucsacei celorlalti 3; si sa nu uitam nenea driveru [de masina]). Ajungem la baza telescaunului, ne dam jos din minune si vad cu amarciune ca betele mele de schi nu mai exista. Sunt pe drum spune driveru lasa ca ti le aduc io, mai zice isi ia banii si pleaca. Imi pare rau ca erau bune la cort, la mers pot si fara desi m-am cam obisnuit cu ele, de fapt am observat ca se mere bine cu un bat si piolet: in partea dinspre vale tii batu iar inspre panta pioletu - acu depinde ca mie mi-e cam greu sa tin pioletu cu mana stanga. Intram intr-un barut sa bem ceiuc si sa se echipeze Daniel. Eu ma gandesc in continuare la bete - mai bine mi le-ar fi furat nebunu ala acu 2 saptamani in Iezer (auzi si tu "le-am luat din drum ca sa nu dea cineva peste ele" da le varse sub pat, noroc ca l-am surprins si am fugit dupa el). "Minunea se reintoarce", de data asta sub forma de aro si un tip intreaba de bete. Sarumana, sarumana iete ca se poate si la noi. La 9 trecute inepe sa se invarta telescaunu. Il luam si noi nu de alta da drumu pe jos l-am facut cred de vreo 10 ori din care 5 pe noapte si sunt satul. Uitai sa va zic ca l-am intalnit si pe dl Barlida din echipa Salvamontului la care am stat prin martie trecut. Il intreb de zapada si ii spun intentiile noastre. La 10 cred ca ne aflam in starea de pedalare pe curba de nivel; eu insistam sa mergem pe creasta de la inceput da cica nu-s probleme de avalansa pe acolo. Ne intalnim cu un nene din Petro care preia conducerea el avand ranita nesemnificativa. Facem o pauza la intersectia cu creasta principala.

Cirja

Nenea se intoarce la IEFS dar pe Parangu Mic, ne ureaza drum bun si noi la fel. Ne continuam drumul, eu nu prea sunt in forma nici de data asta. Atat ma enerveaza si rucsacul care sta prea jos, ca de pentru astia mai mici romanii nu "stie" sa faca rucsaci. Ma gandesc la punctul de campare ca fiind dupa vf Carja la intersectia crestei principale cu muchia Sliveiului insa inaintam greu si vrem sa avem cel putin 1h de lumina pentru cort. Vremea e buna, se vad pin departare nori cam negrii (oare semn?) si bate ceva vant.

Cel putin pe mine ma cam lasa puterile ca uneori ne mai afundam printre gaurile dintre lespezi. Nu ma gandesc decat la somn si locul de campare ideal este adapostul de pietre de sub vf Carja. Acum cam 70 cm ca este plin cu zapada. Fie precum zicem si incepem sa sapam in zapada si sa facem ceva teren drept (foarte utila este o lopata, sau macar ceva atasabil la piolet). Vantul se intensifica tocmai cand incepem sa montam cortul. Apare si ceata. Vizibilitate 20m.

Cred ca am gasit raspunsul la intrebarea pusa mai ieri de mine. Pe vant trebuie sa fi foarte atent sa nu lasi lucruri usoare sa fie luate (baga-le in buzunar, in rucsac, stai pe ele, analizeaza-ti fiecare miscare). De exemplu la cort este bine ca coechipierul sa stea pe el, iar tu sa infigi cuiele (iarna ~ 50 cm), betele de schi, pioletii; cu schiurile e mai problematic ca poate ti le rupe vantul (nu glumesc); atentie insa si la piolet ca daca ingheata zapada poate nu-l mai recuperezi.

Dave si cortul

Cred ca e bine sa se lase unul de rezerva sau sa nu se infiga prea mult. Montam apoi betele si supratenta.

Folosim la ancorare si bolovani grei pentru ca sunt din plin si zapada e cam pufoasa si cuiele nu au stabilitate. Gata cortul este servit.E ora, cred, 4 piem. E sambata. Ne aranjam, mancam ceva, ne sunam prieteni. Apoi urmeaza somnul. Si e liniste rau. Ia te uita, nu pot decat sa multumesc ca invataram sa-l punem si pe vant. Dar ceata e din plin si ni se cam termina sperantele de a continua tura; Daniel trebuie sa se intoarca mai devreme. In fine hotaram sa plecam a doua zi; dar pana atunci sa ne refacem.

Cortul (intreg)

Asa ca somn; ma trezesc cateva ore mai tarziu si furtuna in toata regula. Adica furtuna acceptabila. Ies pe afara sa mai verific (de la grija mea pentru cort pe o furtuna de vara mi-am capatat porecla de cpt Nemo). Totul pare OK. Intru la loc in puf. Vantul creste in puteri la fel si somnul nostru. Pe la 6 dimineata e chiar rau vantul asta si imi iau gandul de a mai pleca desi se poate inainta cu grija. Ceata nu ar fi o problema ca avem busola si stim ca directia e Nord-Nord-Vest. Dar totusi avem cort bun, de furtuna ca ete asa scrie pe el. Bine e ca vantul bate uniform. Avem hrana destula pentru 5 zile, de ce ne-am chinui pe vremea asta. Pe la 10 insa parca mai scade din vant si incepem sa strangem. Tot cu atentie sa nu ne fure ceva. Minune gasesc si toate cuiele. Impachetam tot, dar surpiza vantul tare reapare. Parca mai tare ca niciodata; Daniel isi spune rucsacul si face cativa pasi, eu insa ma chinui, caci efectiv cele 20 de kile mi le intoarce vantul. Injur, nu stiu daca e frumos dar nu prea-mi vin alte cuvinte. ... Povestea merge mai departe ca vantul din creasta... Daniel se opreste la stalpul aflat la 10m mai incolo si se tine de el. De-abi se putea respira si prin cagula. Merg pana la el si ii tip ca ar fi o prostie sa plecam, deci la loc comanda, remontam. De data asta pe si mai vant si acu din toate directiile insa predominant cea dinspre sud. In timpul asta apare si ideea de a anunta salvamontul; eu nu prea sunt de acord; sincer mi-era cam rusine. Eu dau un tel la un prieten din Petro. Imi zice ca vremea nu are de gand sa se imbunatateasca. Nasol.

Author: Stefănescu Daniel
Uploaded by: Daniel Stefănescu
Views: 10614, Last update: Tue, Jan 1, 2002

Muntii PARING

A photo [Not found]

An article [Not found]

A trail
Saua Piatra Taiata-Varful Coasta Lui Rus-Varful Iezerul Pietros-Varful Ciobanu-Saua Groapa Seaca-Varful Scovarda-Saua Poiana Muierii

Fără foto Ana Bulgăr, Fri, Mar 15, 2002, 4:58 pm

Bravo ,baieti! Ati fost minunati.Tatal meu,Sandu Bulgar,care a fost alpinist ,a ramas placut impresionat de ce ati facut voi.El spune ca totul e sa-ti tii cumpatul.

Fără foto Raluca Zugravu, Mon, Nov 4, 2002, 12:40 am

Bine.io sunt un pic cam inconstienta de felul meu...da' suna super misto.:-D

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Sun, Nov 18, 2007, 10:30 pm

Ca-n cartile pe care le citeam cu drag, cand am inceput sa merg pe munte...:-)