Jurnale - Sfârşit de august pe Negoiu

Sfârşit de august pe Negoiu - Spre Călţun

Ultimele zile de concediu, ultimele zile de august... teoretic rezervasem mai mult timp pentru Făgăraş dar aşa s-a întâmplat, să ne rămână doar 3 zile. Prognoza nu era grozavă, pentru vineri erau anunţate ploi dar sâmbătă şi duminică speram în vreme bună. Am optat pentru Negoiu...

Aşa că ne-am pregătit rucsacii şi pe la ora 14: 00 eram gata de plecare din Piscul Negru, eu şi Moniq. Am stat puţin în cumpănă dacă să urcăm sau nu la Călţun, cerul fiind acoperit mai tot drumul până la munte, aici la fel, dar plafonul de nori nu părea foarte jos şi nici prea ameninţător.

Câţiva stropi de ploaie au început totuşi să cadă, înmuind puţin praful de pe drumul forestier care urcă din spatele schitului de la Piscul Negru, pentru început pe marcajul comun, triunghi albastru (Călţun) şi punct albastru (Paltinul).

Afară de mici afluenţi de pe stânga (cum urci), Căprioara (Dănuţ Călin, Ică Giurgiu, 2001; pârâul Paltinul la Ilie Fratu, 1986) se formează practic din pârâul Călţun care coboară vijelios peste o ruptură a peretelui şi pârâul Paltinul care vine mai domol în cascade mici din dreapta (cum urci). Cele două văi sunt separate de un picior puternic ce coboară dinspre Lăiţel. Între cele două fire de apă şi văile lor pietroase se întinde o mare de vegetaţie, mai ales jnepeniş, pe unde se strecoară poteca. În curând ea se separă: triunghiul albastru continuă să urce spre stânga, către Călţun, pe când punctul albastru se depărtează spre dreapta, către Paltinul.

080831_157_a

Poiana Paltinului
080831_153_a

Jocul soarelui într-un ochi de apă de pe pârâul Paltinului.
[ Imaginile sunt din ziua de coborâre, aşa se explică prezenţa soarelui ]

Către sfârşitul jnepenişului, o altă căldare; trecem din nou apa, urmează o porţiune mai domoală apoi iarăşi una mai abruptă către ultima căldare de unde începe urcuşul final către lac. Peretele din stânga (cum urcăm) care se prăvale dinspre Lespezi "creşte" văzând cu ochii pe când în partea cealaltă se văd tot mai bine pantele ceva mai blânde de sub Lăiţel. Înainte de această ultimă pantă vine din dreapta o altă potecă, marcată cu cruce albastră (pe hărţile mai vechi, cruce roşie, Ilie Fratu, 1986), care pleacă din şosea, de la tunel. Văzând stâlpii de marcaj de pe Lăiţel şi din şaua Lăiţei creasta pare aproape dar mai avem aproape o oră de urcat.

În fine ajungem la Călţun pe la 16: 30, destul de bine ţinând cont că am urcat 950 metri diferenţă de nivel. Refugiul, construit în anii 1973 - 1974 de salvamontiştii din Sibiu sub coordonarea lui Toma Boerescu, este încă în stare bună. După cum era de aşteptat, vântul era mai puternic aici, în căldare. Deocamdată fără semne de ploaie dar ceaţa îşi făcea de cap, de-abia dacă vedeam până-n Portiţa Negoiului.

După masa de seară ne-am îmbrăcat bine si ne-am mai plimbat încolo şi-ncoace, pe lângă lac şi-n sus, pe poteca spre Lăiţel. Pentru scurt timp am văzut şi Negoiul dar de partea cealaltă a crestei valuri groase de ceaţă se ridicau într-una până când au înghiţit complet toată căldarea Călţunului aşa că s-a întunecat destul de devreme; nici vorbă de apusul după care tânjeam.

080829_002_a

Seara la Călţun... ceaţă, linişte, nicio adiere de vânt...
080829_005_a

Un moment în care s-a spart ceaţa...

Noaptea vântul a bătut la modul foarte serios că se zbătea bietul cort din toate ancorele, mai-mai să-şi ia zborul. Cu tot vântul, ceaţa nu s-a ridicat deloc. Cortul a rezistat totuşi eroic chiar dacă noi nu ne-am odihnit prea bine din cauza zgomotului şi a curentului din interior, inevitabil prin faptul că pereţii se tot zbăteau sub presiunea rafalelor de vânt.

Dimineaţa situaţia era aceeaşi... vânt, ceaţă... aşa că după o scurtă plimbare pe-afară am luat micul dejun în cort şi ne-am pus pe aşteptat că altceva nu prea era de făcut. Curând însă a început să plouă, nu puternic dar suficient să te ude. Ne-am hotărât să ne mutăm la refugiu unde nu mai erau decât 3 locatari şi, deci, loc din belşug. Deocamdată cel puţin... La ora stingerii, după o zi întreagă de vânt, ceaţă şi ceva ploaie, eram 16 persoane în refugiu, grămezi de rucsaci, haine ude întinse la uscat (chiar şi saci de dormit, spre nefericirea proprietarilor)... dar şi mult optimism că a doua zi va fi mai bine...

Chiar dacă toată ziua a fost ceaţă cu foarte puţine excepţii în care doar s-a mai subţiat dar nu s-a ridicat complet... chiar dacă a mai şi plouat... chiar dacă vântul a bătut fără încetare, uneori în rafale care aproape te dădeau jos... undeva, noaptea, lucrurile s-au liniştit iar duminică dimineaţa, după mai bine de 24 de ore de vijelie continuă, a fost complet senin. Pe la 6: 30 am ieşit din sacul de dormit pentru că oricum, de atâta stat, mă durea şi spatele şi eram curios să văd ce se întâmplă afară. Am încercat să calc atent printre cei culcaţi pe jos, nu peste ei:-) şi când am văzut ce minunat e afară am trezit-o pe Moniq şi-am ieşit să ne bucurăm de răsărit. Peticele de apă dintre pietre erau îngheţate bine ceea ce arată că noaptea a fost destul de rece.

080831_003_a

6: 40 am, Negoiu în toată măreţia lui.
080831_008_a

Călţun, la fel de minunat în lumina dimineţii...

Era lumină dar soarele nu se ridicase dincolo de creastă aşa că am prins primele raze peste Negoiu şi toată creasta care-l leagă de Lespezi. A meritat să aşteptăm o zi şi două nopţi pentru această dimineaţă... aproape incredibil dar niciun fir de nor cât vedeai cu ochii... toate văile clare, fără nicio urmă de ceaţă... vârfurile care au început să se înroşească în lumina dimineţii, puţin câte puţin, într-un joc de fin de nuanţe sângerii... totul într-o linişte absolută, un spectacol demn de munţii Făgăraş care a durat ceva mai puţin de o jumătate de oră, căci soarele a prins puteri tot mai mari şi lumina a crescut repede în intensitate anunţând o zi minunată...

080831_013_a

Lespezi - Călţun şi peretele care coboară spre lac.
080831_015_a

Marius şi Moniq (de la stg. la dr.:-))

Autor: Marius Radu
Înscris de: Marius Radu
Vizualizări: 4026, Ultima actualizare: Miercuri, 1 Oct 2008

Muntii FAGARASULUI
Şerban-Alin Pontoş Şerban-Alin PontoşAdministrator Alpinet , Miercuri, 1 Oct 2008, 11:00

Nu este corect pentru cititorii de pe Alpinet sa fie trimisi pe alta pagina pentru a citi articolul complet. Dupa mine, articolul acesta ar trebui completat sau sters de pe site. Sper sa nu se mai aprobe articole "partiale" pe site.

Marius Radu Marius Radu, Miercuri, 1 Oct 2008, 12:13

OK, Alin, am eliminat link-ul de la sfarsit (odata ce se aproba modificarea articolului)... poate ca ai dreptate, eu am intentionat sa postez aici doar ce era important vis-a-vis de traseu... sper ca link-ul cu imaginile nu deranjeaza pt ca nu puteam sa pun prea multe.

Si-n alta ordine de idei, nu sunt singurul care a procedat astfel si nu dau decat un exemplu recent... "Khan Tengri - Lord of the sky" la adresa http://alpinet.org/main/articole/show_ro_t_khan-tengri--lord-of-the-sky_id_2800.html nu contine decat o pagina cu finalul "continuarea: http://www.g...com":-?

Dar eu mi-am insusit critica ta!

Emi Cristea Emi CristeaAdministrator Alpinet , Joi, 2 Oct 2008, 8:01

Salut Marius. Am avut o discutie pe aceeasi tema si cu autorul articolului mentionat de tine.
Niciodata nu va deranja un link catre albume foto. Nu deranjeaza nici macar sa pui un link catre pagina personala. Si eu procedez la fel. Dar in privinta continutului unui articol sunt de aceeasi parere cu Serban. Un articol trebuie sa fie complet pe un site.
Daca ai inteles punctul nostru de vedere inseamna ca totul este in regula.

Şerban-Alin Pontoş Şerban-Alin PontoşAdministrator Alpinet , Joi, 2 Oct 2008, 8:14

Multumesc pentru intelegere. Sincer!
Imi parea rau ca nu este articolul complet pentru ca in primul rand mi se pare un articol foarte bun, imi place, este o descriere excelenta a turei, bine ilustrata. Referintele spre albumul foto si pagina personala nu deranjeaza absolut deloc, atat timp cat pe Alpinet exista un material unitar.