Alpinism şi Escaladă - Vartopel-Arpasel la sfarsit de toamna

Vartopel-Arpasel la sfarsit de toamna

Toamna...sau nu? - IMG_2533     1 noi 2008. Dupa o saptamana in care temperaturile au depasit cu mult pe cele normale reusim sa ne mobilizam; o scurta conversatie la serviciul regional de prognoza meteo Sibiu (le multumim pe aceasta cale pentru acuratetea informatiilor si bunavointa in furnizarea lor) si inca una cu domnul Adrian David (sa stim si opinia forumurilor abilitate) hotaram sa ne indreptam spre munte. La rasarit trecem pe langa noua baza salvamont Cota2000, oprim, nu e inca miscare asadar plecam mai departe si in scurt timp poposim sub refugiul din Portita Zmeilor. Aici muntele se dezvaluie in toata splendoarea lui. Zapada - petice ici si colo - renuntam la echipamentul de iarna si luam cu noi cele necesare. Tinta: cresta Vartopel-Arpasel. Conform prognozei, umiditate, 1-2l la metru patrat, ploua, cred tocmai pentru acuratetea datelor primite. Plecam la drum cu gandul ca vom poposi la refugiu in caz de... [toată pagina]
Creasta Vartopel - IMG_2544     Veselie mare, iarba este destul de uscata, stanca e relativ ok; pe partea sudica vantul a uscat aproape complet totul. In sa am luat echipamentul la purtator, dar am hotarat sa folosim coarda doar atunci cand vom simti nevoia. Daca cu doua saptamani in urma am cautat acel valcel descris in cartea "Pe Custurile Fagarasene", acum urcam direct din fereastra. urcusul este usor si in scurt timp suntem pe creasta Vartopel.   Incet si sigur muntele isi arata splendorile sale. Creasta este relativ usor de parcurs, trebuie sa fim atenti la zonele umede sau noroioase ce pot face ca aderenta incaltarilor sa scada. Trecem cateva tancuri, diferentele de nivel sunt reduse. Urechile de iepure nu se lasa asteptate. Trecem in curand in revista muchia Albotei. Doua bucati de coarda ne aduc cu gandul pe pamant. Coborarea de pe Vartopel este mai dificila in primul rand deorece stanca este uda, pe... [toată pagina]
Creasta Arpasel - IMG_2589 Urmeaza urcarea pe urechea estica, zarim pitoanele, pregatim coarda. Echipez rapid primele doua pitoane, pioletul este de un real folos pentru a prinde cateva mici fisuri. Ceva mai sus descopar al treilea piton, apoi urc cu incredere, trec urechea si gasesc cablul de otel ce leaga doua pitoane. Din cauza vantului imi dau seama ca nici semnalele de coarda nu isi au rostul asa ca imi trag coarda, pun o lonja si ma cobor inapoi pentru a avea contact vizual cu Dragos; stiu ca vantul face ca temperatura sa scada brusc mai ales in momentele de repaos. Urca calm si sigur, pregatim rapelul. Un diedru frumos, in graba arunc un capat de coarda, vantul o intorce in jurul urechii, se blocheaza. Avem nevoie de coarda, mai bine in plus decat in minus; Dragos ma fileaza si incep o traversare orizontala in jurul urechii, reusesc sa deblochez coarda.   Am trecut si de ureche vestica. Creasta pare... [toată pagina]
In loc de incheiere - Dupa ce vom studia si fotografiile echipei de sprijin ramase in caldare sa ne surprinda in cadru (le multumesc pe aceasta cale) poate am sa gasesc firul exact pe care ne-am intors. Materiale tehnice folosite: corda dinamica 55m folosita din plin la rapeluri; coarda dinamica ~20m din care am taiat cateva bucati pentru amenajarea regruparilor etc. Starea pitoanelor este relativ buna, nu am ciocanit nici unul deoarece nu am considerat necesar; cu putina atentie, mai ales cele care au prinsa cate o bucata de coarda/cordelina se gasesc relativ usor. Daca memoria nu-mi joaca feste am folosit simultan trei bucle la echiparea urechii estice, in nici o alta portiune mai multe; plus anou+caraba la regrupare/om. Vantul foarte puternic ne-a incetinit mult inaintarea pe urechile de iepure. Felicitari lui Dragos pentru reusita si multumiri pentru ca este un coechipier de nadejde. ... [toată pagina]