PIRAMIDA HOLOGRAFICA
DIN CEAHLAU
Umbra varfului Toaca
se poate vedea in orice dimineata si seara cand e senin, dar pentru a fi umbra holografica clara trebuiesc îndeplinite cel putin aceste
conditii:
1.
Fenomenul are loc la răsăritul
soarelui, se observa de pe varful Toaca si durează cam o oră. Se aplatizeaza si
dispare pe masura ce soarele se ridica pe cer.
2.
Proiectia este clara si
tridimensionala in jurul celei de-a 49 dimineti inainte si dupa solstitiul de
vara.
3.
Intre soare si munte sa nu fie nori,
adica lumina sa fie suficient de puternica incat sa formeze umbre.
4.
Trebuie sa existe un ecran pe care să se formeze imaginea
tridimensională spre vest, intre Piatra
Ciobanului si Piciorul Schiop. Ecranul este in principal din ceata sau nori rarefiati.
5.
Fluorescenţa oxigenului sub actiunea
razelor ultraviolete da impresia de corp distinct ce lumineaza in diverse
nuante.
6.
Curcubeele din varf se formeaza
probabil prin difractia luminii pe particule fine de ceata sau aerosoli.
Este o suprapunere a minim 4 umbre date de formaţiunile
reliefului zonei. In jurul datei de 6 August dimineaţa, vârful Toaca, ce are
forma de piramidă regulată cu baza pătrat, sub radiatia soarelui dinspre est
formeaza umbra triunghi isoscel, ca în oricare dimineata senină din an. Stânca numită Piatra Ciobanului
fiind mai mica si mai jos face altă umbră prelungă, la fel Piatra Vulcanului si
peste toate astea se suprapune lumina ce trece prin şaua muntelui (Lespezi).
In varful
umbrei varfului Toaca uneori apare si umbra persoanei ce priveste ce pare
invaluita in halouri multicolore. Aceasta se poate vedea si in alte zile ale
anului.
În această
perioada, datorită poziţiei soarelui, toate umbrele se suprapun unite in vârf
ca intr-un într-un buchet, astfel se creează imaginea tridimensionala cunoscută. In alta perioada
umbrele formeaza imagini plane pentru ca soarele nu rasare din locul potrivit.
Eu urmaresc fenomenul din anul 2003. In acest an 2011 eram sus, aproape de cer in zi sfanta de 6 August.
Asteptam impreuna cu multi altii strania aparite. La rasarit erau nori deci lumina soarelui nu era suficienta pentru a
creea suprapunerea umbrelor, asa ca ne-am bucurat de maretia muntelui si peisajul alpin. Turistii au plecat
descurajati unii la Cabana, altii spre corturi dar cei mai multi la schit sa
asiste la slujba de Schimbarea la Fata.
Mi-am petrecut ziua pe carari
montane, seara impreuna cu Adi si Casian coechipierii mei la
un pahar de vin rosu, iar noaptea pe
platoul din spatele cabanei Dochia privind din hamac sub cerul liber stelele. Pe la ora 5 in dimineata zilei de 7 August am
plecat iar spre Varful Toaca desi erau
nori la est cu probabilitate mica sa se risipeasca. Nu mai erau asa de multi
oameni sus din cauza vantului taios cetii
si frigului asa ca majoritatea au plecat dezamagiti.
Am ramas putine persoane, toti impacati cu situatia, dar
contempland maretia, traind sentimentul de a fi deopotriva cu zeii din vechime.
Conditiile meteo pe Ceahlau sunt
schimbatoare de la minut la minut asa ca
nu am fost prea surprins cand dintr-o data plafonul de nori la rasarit
s-a ridicat, au aparut valuri de ceata spre apus, iar soarele stralucea
magnific. Ne-am bucurat de imaginea terifianta a piramidei holografice, am
inteles anul acesta si mai bine complexitatea fenomenului in plus mi-au iesit fotografii
frumoase.
Ritualul urcarii pe munte in
aceasta perioada este cunoscut si se practica de milenii. Motivatiile s-au
schimbat si se schimba permanent. In antichitatea pagana se celebra sarbatoarea
soarelui si cultul inaltimilor apoi sarbatori
crestine (Schimbarea la fata pe 6 August si Adormirea Maicii Domnului pe 15 August). De curand a ajuns la moda
turismul montan festivitatile prilejuite de ziua muntelui si mai nou
fenomenul holografic descris aici.
Exista totusi un
fapt putin cunoscut. Ceahlaul a fost
considerat MUNTE SACRU. Oamenilor le era interzis sa ajunga sus in
alta zi decat 6 August. Ciobanii aveau
crestate semene pe scoarta copacilor ce marca limita peste care nu treceau
pentru ca acolo dupa cum spun legendele traiau intelepti, sacerdoti, sihastri, calugari, si nu era bine sa fie deranjati. Romlus
Vulcanescu a urcat in perioada interbelica si a fost profund marcat, fapt ce
i-a marcat destinul fiind apoi inclinat
spre studiul esoteric si etnologic pentru ca in anul 1985 sa apara la editura Academiei Romane lucrarea: “Mitologia
Romana”. Mi s-a parut relevant un
fragment asa ca am sa-l pun aici:
Ritul urcarii
pe munte
In
dimineata ajunului sarbatorii s-au urcat pe Ceahlau patru buciumasi cu buciume
de alun. Pana dupa amiaza au strans vreascuri de jnepeni si brad si au intocmit
patru ruguri mari in cele patru puncte cardinal ale muntelui. Dupa masa la
inceputul asfintitului, pentru a se anunta urcarea pe munte, au aprins rugurile
simultan si au inceput sa buciume indelung. La palpaitul rugurilor pe cer ca
niste luceferi si la chemarea buciumelor s-a inceput escaladarea muntelui de
pelerini, in convoaie domoale, din cele patru parti ale poalelui muntelui.
Convoaiele care urcau in monom muntele erau calauzite de batrani. La convoaie
participau maturi tineri si copii, toti
imbracati in straie de sarbatoare. Barbatii si tinerii purtau desagi cu
vinaturi, iar femeile pe cap merinde, copii in maini plosti si vase de lut cu
apa. Nu vorbeau mergeau solemn in pas
incet caci ritualul impunea sa ajunga sus, pe culme inainte de miezul noptii.
Cum drumurile erau prin padurea submontana, care abia sub culme lasa locul
jnepenisului, si noaptea cazuse, pelerinii urcau orbeste. Din 5 in 5 pelerini
unul purta o facile. Cand in padure intunericul a luat proportii de bezna
facliile au fost aprinse. Convoiul urca solemn intr-o tacere tulburata numai de
fitilul flacarilor fumegande, de trosnetul vreascurilor calcite in picioare sau
de vreo pala de vant care fermata bolta inalta a frunzisului des.
Odata ajunsi sus, pelerinii
s-au strans in cerc, in jurul rugurilor unde dupa traditie trebuiau sa
vegheze pana la rasaritul soarelui,
mancand glumind cantand si jucand hore Flacaii
si fetele se retrageau in jepi si se harjoneau.
Cum rasarea soarele, toti se
ridicau in picioare cu fata spre rasarit, ridicau mainile spre soare apoi
ingenuncheau si multumeau cerului ca li s-a dat prilejul sa mai urce un an pe
munte sis a traiasca aceste clipe fericite chefuind si horind de se cutremura
muntele. Petrecerea pe munte tinea toata dimineata. Dup ace luau masa de
pranz pe culme, trebuiau sa coboare indata ca sa nu-I prinda asfintitul pe
culme. Coboratul era liber, fiecare cum dorea singur sau in grup. Tineretul
cobora harjonindu-se in fuga. Dupa datina muntele trebuia sa ramana gol la asfintitul soarelui. Se credea ca apusul
soarelui trebuia sa-I prinda pe oameni in sat la casele lor ca sa le mearga
bine tot anul.
Aceasta urcare colectiva pe
munte a fost asimilata de biserica. in convoiul de pelerine urcau si preoti cu
dascali, purtand prapuri si cadelnite. Pe culme faceau o slujba dimineata la
rasaritul soarelui, la locul numit Altarul. Astfel ritualul urcarii pe munte si
a inchinarii la soare a fost inclus in in sarbatoarea unei zile de praznic
crestin.
(Romlus
Vulcanescu: “Mitologie Romana”)