Zăvoarele Stănilelor!...

Înscrisă de: Daniela Ursu
Zăvoarele Stănilelor!...
Data publicării: : 9 Nov 2010, vizualizări:: 1268
Localizare geografica: România, Muntii CEAHLAU, Piatra Sura
Album (slideshow): Monografii
Echipament folosit: Nikon, Hoya. Canon.
Descriere: Perete adiacent Cheilor Bistrei (Mari, numite în secolul trecut şi Cheile Mari), este cunoscut astăzi numai cu denumirile de Piatra Curmăturii şi / sau Piatra Stănilelor. Rânduit providenţial între Piatra Sură şi Curmătura La Scaune, este locul în care Bistra (Mare) îşi desfată apele prin cele mai sălbatice, nepătrunse şi neştiute cascade din Ceahlău. Este locul de întretăiere al drumurilor - în stânga: poteca ce vine din Obcina Lacurilor, marcată şi acum cu punct roşu şi în dreapta - drumul dinspre Pârâul Slatina, încă păstrând marcajul cruce albastră, cale de acces acum atât de puţin circulată. Este acelaşi loc cercetat între anii 1953-1960 şi în preajma căruia arheologii au descoperit atunci mai multe unelte preistorice. Este locul prin care treceau "de sute de ani" locuitorii din satul Schit, veniţi de la 12 km, pe Drumul Schitenilor, să-şi ducă oile şi vitele la stâna din Poienile (din faţa) Stănilelor. Este locul în care ciobanii opreau drumeţii - ce urcau spre Jgheabul lui Vodă prin Curmătura La Scaune, apoi îşi opreau şi oile şi îşi trimiteau câinii spre vale, "să ţină ursu’ cât mai departe" până când erau în siguranţă. Este locul căruia îi spuneau atât de minunat "Zăvoarele Stănilelor"!.. Foto: 1. Vedere SSE din Poienile Stănilelor. 2. Tărâm şi tainic şi cumplit, vedere estică înspre zona împădurită. 3. Vedere vestică, foto Claudiu-Mircea Bîrliba. 4. Vedere nordică. 5. Vedere sudică, foto Claudiu-Mircea Bîrliba. Cu mulţumiri colegului deja amintit pentru cele două fotografii puse la dispoziţie şi cu dragă dedicaţie domnului Roşca Adrian, care indirect m-a ajutat să descopăr şi să redau locurilor acest dezrădăcinat toponim.
Daniela Ursu - Galeria personală
Bookmark and Share
Galeria Foto Alpinet
Claudiu-Mircea Birliba Claudiu-Mircea Birliba, Miercuri, 10 Nov 2010, 9:24

Pana acum sunt trei zavoare in Ceahlau: Polita La zavoare, La zavoare cele de la Claile lui Miron si ultimul zavor, ferecat cum ai spus mai demult. Sunt curios cum l-ati aflat si cum de o ramas sau cum de s-o pierdut, cred ca povestea ar fi tare interesanta.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Joi, 11 Nov 2010, 10:22

Eu nu ştiu de 3 "zăvoare". Există Poliţa (La) Zăvoare, una din cele şase cu Crini. Dar de o alta n-am auzit! O fi pe lângă cea de-a treia Claie, pe care (încă) n-am identificat-o...
"Zăvoarele Stănilelor" este un toponim... cules de mine. Am început şi eu să strâng mărturii. De ici, de colea... M-am mirat apoi cum să nu fi apărut - cu acelaşi nume - şi în însemnările dr.-ului Iacomi, căci pe toate schiţele întocmite de dânsul era trecut Piatra/Peretele Curmăturii. Piatra Stănilelor este o denumire pe care mi-au spus-o şi alţii (din zonă). Într-un final, am găsit toponimul şi în notiţele dr.-ului.
Cine sunt cei pe care i-am întrebat? În niciun caz oieri. Eu nu am întâlnit şi nu am auzit vreunul să mai cânte la fluier. Ciobanul pe care îl cunoşteam eu şi pe care l-a cunoscut şi Adrian are, din mare nefericire, alte preocupări...

Claudiu-Mircea Birliba Claudiu-Mircea Birliba, Vineri, 12 Nov 2010, 7:23

Pe langa citatul preluat de Paul din cartea dr Iacomi si inscris aici
http://alpinet.org/main/foto/showfoto_ro_item_102099_position__display_comm.html

si readus aminte:
"După ce treci printr-un zmeuriş, faci un ocol spre dreapta,
urcând o mică creastă pietroasă, după care poteca se înşiră în linie dreaptă, deasupra Jgheabului Clăilor. Partea cea mai îngustă a brânei se numeşte „La zăvoare”.
Acolo era cândva o portiţă din răzlogi, hotar între păşuni şi care parcă despărţea două lumi: cea a pădurii, întunecată şi plină de taine, de lumea stâncilor, deschisă, luminoasă îmbietoare.”

am mai gasit un argument in favoarea acestui toponim
cartea scrisa de Dr Iacomi si doamna Sanda Nicolau in 1961 Ceahlau ghid turistic citez:
"Ieşirea din pădure se face printr-o portiţă de lemn, construită pentru delimitarea păşunilor şi care desparte parcă două lumi: a pădurilor şi vieţuitoarelor ascunse în adîncul lor şi a stîncilor cu lumea deschisă, luminoasă, plină de monumente masive cu nenumărate forme şi linii. Din pădure, poteca te scoate imediat sub pripoarele stîncilor. În dreapta ţîşnesc din adînc, drepte şi ascuţite, două ţancuri de conglomerat, aidoma unor căpiţe de fîn prelungi şi ascuţite, cea mai mare numită Claia lui Miron. "

Daniela Ursu Daniela Ursu, Vineri, 12 Nov 2010, 12:37

Aşa e, Claudiu. Am răsfoit şi eu aseară târziu ediţia din 2006 şi am găsit citatul şi denumirea dată acelei porţiuni, "La Zăvoare". Personal, nu am identificat-o în teren. Nu-i bai, important e că sunt două şi nu trei Clăi.

Pe de altă parte, aşa cum unii renunţă la Top, o dată cu ultimele trei colaje înscrise, pot spune şi eu că am renunţat la (fotografii) Documentare (Deşi, am rămas oarecum 'datoare' cu seria despre Ţara Hangului! - poate la anul, dacă nu voi considera capitolul definitiv încheiat...)

Motive: fiecare şi le ştie pe-ale lui. Dacă cei din Top se simt (şi sunt lezaţi) de conturile fantomă care dau calificative gen "E banală" unor fotografii f. bune numai când acestea sunt pe locul I în Top, şi pe mine mă incomodează activitatea unui alt tip de conturi fantomă, care produc (şi aduc) cuvinte de laudă, de preamărire, exagerate.
Poate şi lipsa unor comentarii de calitate mă determină să mă opresc aici sau chiar însăşi lipsa lor fizică - fapt care duce la transferul automat al unei fotografii documentare în galeria celor neglijate.

Galeria Foto Alpinet
Autentifica-te sau inregistreaza-te pentru a inscrie comentarii
Comentarii înscrise de Daniela Ursu
 1-20 din 1657
  > [21-40] [41-60] [61-80] >>
FotografieComentariuData
Iovanu'
Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet
O desfătare, Hume, felicitări!

P. S. O întrebare. Pet-uri nu fură deloc p-acolo?
31 Oct
Amurg de toamnă
Paul Pătrăţanu
Se vede și Piatra Sură... Mă bucur că ai revenit!
30 Sep
Muntele Ciucaș
Emi CristeaAdministrator Alpinet
Mi-aţi făcut un dor nebun de Ciucaş, cu pozele voastre... Şi tu şi tătăitza Teo...:-) Până ajung pe creste, nu-mi rămâne decât să mă mai urc pe nush ce bloc din Braşov să-l văz şi să-l salut...
26 Aug
Răbufnire
Cosmin-Ovidiu Stan
Oliver, Buddha & Bonsai! Şi ce se potriveşte!
22 Aug
Cetatea şi Plăieşii
Daniela Ursu
Mulțumesc. Mă bucur că place ochiului domniei tale.
Brâna dintre Cetățuie și Călugări, inaccesibilă și lipsită de interes până mai ieri, are acum o potecă bine conturată și bătută adesea de cei care poposesc la Camera Pătrată.
21 Aug
De vorbă cu solomonarii
Daniela Ursu
Ating. Sunt singură în această atingere.
21 Aug
Aleile zeilor
Daniela Ursu
Și într-o altă ordine de idei, pentru domnii admini: pe când ne vom desfăta privirea în Galeria Fotogeografica 2013?
28 Iun
Aleile zeilor
Daniela Ursu
Vă mulțumesc pentru comentarii!
De precizat că acea poiană nu este vizibilă de jos, nici de pe cărăruile spre creastă, ci probabil numai cățărat fiind pe stâncile cele mai înalte și cele mai periculoase - deopotrivă. Personal, nu am văzut-o. Voi încerca o "suprapunere" a unor aerofotografii cu hărțile de la începutul secolului XX.
Pe de altă parte, am solicitat d-lui Zaharia astfel de fotografii în speranța că voi vedea în ele, de sus, și înșiruirea de cascade ce delimitează la Nord și Sud Masivul Piatra Sură - cascade pe care le-am traversat în totalitate anul trecut, despre care sper că într-o bună zi voi scrie un articol, dar despre existența cărora nu au auzit nici nea Puiu nici cei ce promovează turismul montan în Neamț.
28 Iun
Ora 6 a.m.
Viorel Borteş
Foarte frumos, Viorel!
29 Mai
Absint și culoarea dulce a ochilor mei
Daniela Ursu
Din păcate, toate fotografiile primite au fost procesate înainte, astfel că unele au contrastul prea accentuat. Eu am intervenit asupra lor în anumite limite.
20 Mai
Absint și culoarea dulce a ochilor mei
Daniela Ursu
Da, Emi. Sunt realizate de dl. Puiu Zaharia dintr-un motodeltaplan şi postate cu acordul domniei sale. Ideea mea era să pun denumirile tuturor stâncilor văzute din această perspectivă. De altfel, dintre câte aerofotografii cu Ceahlăul am văzut, fie din parapantă sau deltaplan, numai în galeria d-lui Zaharia am regăsit Piatra Sură, ceea ce mă interesa şi cel mai mult.
20 Mai
Surpriza din miezul muntelui
Daniela Ursu
Hristos a înviat, mulțumesc pentru comentarii!
Încerc să am răbdare câteva zeci de ani, dar parcă nici degeaba nu pot să stau până atunci...
Ai dreptate. Și fără să-mi fi dat seama, realizez acum că mi-am schimbat involundar, dar la propriu, perspectiva: în multe ture în doream să ajung cât mai sus și tot mai sus, să aflu altitudinea (cât de cât) exactă, dacă e într-adevăr 1525 m cu trecută pe toate hărțile turistice sau dacă 1534 m după cum figura pe o altă categorie de hărți, pentru că-mi spuneam că 9 metri pot face diferența. Și uite că de ceva vreme mă tot atrag adâncurile ei...
Voi posta pentru tine câteva aerofotografii realizate de dl. Puiu Zaharia, ptr. care am primit acordul de a le publica pe Alpinet.

Referitor la această postare, fotografia de sus este realizată pe 1 mai 2012, iar cea de jos, în sept. 2011.
19 Mai
french sunset
Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet
Minunat moment!
17 Mai
Şi acuma pe unde o luăm?
Claudiu-Mircea Birliba
Eu mă gândeam la vestale în loc de scufițe...:-)
VESTÁLĂ, vestale, s. f. Preoteasă care întreținea focul sacru în templul zeiței Vesta; femeie virtuoasă.
Vestalele în număr de șase întrețineau focul sacru care se înnoia la 1 Martie în fiecare an. Dacă focul se stingea, pontificele biciuiau vestala vinovată...
29 Mar
Şi acuma pe unde o luăm?
Claudiu-Mircea Birliba
Teribil Vestale!:) Ori e cocoțat mai sus ori e cocoțat mai jos...
http://alpinet.org/main/foto/showfoto_ro_item_109104.html

Felicitări pentru tură!
28 Mar
Încremenire
Claudiu-Mircea Birliba
Ai dreptate. Iar brâna aia e grozavă!
28 Mar
Poienile stanelor, stânelor şi stănilelor
Daniela Ursu
Mulțumesc pentru interesul manifestat față de fotografii și continuarea conversațiilor.
E clar că excursioniștii au plecat/urcat din Durău spre Toaca via Cabana Fântânele. Au traversat platoul, au coborât spre Fântâna Mitropolitului, apoi (Bănui eu!) spre (fostul/primul) Jgheabul lui Vodă (”În fața noastră se deschide în coasta muntelui o adâncă spintecătură, care se aseamănă foarte mult cu Valea Cerbului din Bucegi. De-aici încolo nu mai e cărare”) Și pentru că ”ne lăsăm pe vale în codrul brăcuit de sub Piciorul șchiopului. Printre copaci trântiți, printre hârtoape și bolovani, scoborâm mereu, ca-n adâncul unei prăpăstii.” înclin să cred totuși că au trecut din Vodă-n Drumul Prințului, potecă străbătută la acea vreme (anul 1900) deși traseul Dochia-Piciorul Șchiop-Duruitoarea-Viezuri-Durău despre care se știe că a fost descris de Vlahuță, e omologat abia în 1936 și marcat cruce roșie pe fond alb, socotit fiind traseu istoric.

Desigur, Gardul Stânelor NU e sub nicio formă Gardul Stănilelor. Conform descrierii, pare mai degrabă Gardul Panaghiei, așa cum spune și Titus.
28 Mar
Zbor deasupra unui Munte sfânt
Daniela Ursu
Mulțumiri! Ar mai fi fost multe de adăugat, dar se încărca fotografia: în partea de sus - Piatra cu Cerdac, Piatra Ciobanului, spre dreapta - Polițele cu Crini, jos - Bâtca Neagră.
Denumirile suferă modificări și ele. Pe Google Maps, Stănilele Mari pe care le știam noi de-i viață sunt ”Tronurile Zeilor”...
28 Mar
Încremenire
Claudiu-Mircea Birliba
Bun unghiul... Știi că era menționat prin toponime și Turnul Stancăi. Acum se vede de ce.
28 Mar
Şi acuma pe unde o luăm?
Claudiu-Mircea Birliba
Faină pespectiva!
Vestale?
28 Mar
Comentarii înscrise de Daniela Ursu
 1-20 din 1657
  > [21-40] [41-60] [61-80] >>
©Proiectul Alpinet 1999 - 2021