Prezentul ca trecut

Data publicării: : 5 Nov 2009, vizualizări:: 1598
Localizare geografica: România, Muntii CEAHLAU, Politele cu Crini
Album (slideshow): Monografii
Echipament folosit: Modificată digital în Paint.
Descriere: Dacă raţiunea mi-ar permite şi natura m-ar ierta, aş şterge cu radiera toţi arborii şi-aş desena în loc doar pâlcuri rare de zadă şi poienile poliţelor scăldate-n soare şi pe baciul Cozma privind cu drag spre satul natal sau mânându-şi mioarele spre stâna din Poiana Maicilor, aşa cum erau acum 70 de ani aceste locuri descrise de dr. Iacomi în cărţile sale… Dar natura şi-a urmat cursul, locurile au devenit de nerecunoscut astăzi încât, fără să vrem ne-am fi întrebat ce aptitudini de căţărători aveau acei ciobani şi cu ce calităţi alpiniste le erau înzestrate oile, de coborau de prin poienile poliţelor prin prăpăstiile din Fundul Ghedeon până pe Drumul Tuţuienilor, la stâna lor… Încercând o astfel de modificare îndrăzneaţă după descrierile locurilor, am realizat că punctul terminus din Fundul Ghedeon nu este punctul zero al Drumului Ţutuienilor şi că acei ciobani ocoleau 'pe deasupra' prăpăstiile Ghedeon, pe lângă Poliţa din Cremeniş, pe aprox. aceeaşi potecă pe care şi noi am urcat şi-am coborât de-atâtea ori, dar fără să ştim şi fără să vedem...
Daniela Ursu - Galeria personală
Galeria Foto Alpinet
Georgescu Marius Georgescu Marius, Joi, 5 Nov 2009, 20:54

Salut doamna Daniela. Sarbatori fericite!

Fără foto Dan Loghin, Vineri, 6 Nov 2009, 10:05

A iesit ceva interesant.
Mutatis-mutandis, cei care au cartografiat (si) zona Piatra Sura si Bitca Neagra (pe care o numeau altfel) spuneau cam acelasi lucru. Asta acum tz zeci de ani.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Vineri, 6 Nov 2009, 14:49

Da, la o rezoluţie mai mare ar fi fost mai plăcută privirii...:-)
Ar fi greşit să se înţeleagă că urmărim promovarea unor astfel de imagini modificate. Scopul este altul şi pe cât se poate de serios: toate cărţile (inclusiv cele apărute după anul 2000) abundă de descrierile acestor locuri. Dar ele numai corespund cu realitatea din teren. Ele au fost preluate din primele ghiduri ale dr.-ului Iacomi, din anii '60, îmbunătăţite cu metafore şi epitete şi nimeni nu a îndrăznit, nu şi-a permis, să modifice ceva în conţinul lor. Cea mai frumoasă imagine (publicată) a Poliţelor cu Crini este deocamdată, fără doar şi poate, aceasta:
O astfel de foto ar fi fost interesant de simulat: pe-atunci erau numai poieni, brâne şi stâncăraie...

Cea mai mare provocare ar veni, însă, din partea Pietrei Sure, da. Dar o astfel de simulare nu înseamnă numai să-ţi testezi abilităţile într-un editor foto. Presupune şi o corectă documentare!
Versantul estic al Pietrei Sure, cel pe care-l vedem din traseul spre Jg. lui Vodă sau de pe brâna vestică a Ocolaşului Mare, este astăzi împădurit până aproape de vârf. Pădure relativ tânără, uşor trecută de prima tinereţe. Ştim din spusele pădurarilor că întreg versantul a fost doborât de vânt. Acum începe căutarea şi aflăm că "cea mai veche şi importantă doborâtură de vânt se consemnează în primăvara anului 1916, datorită unui ciclon puternic care a doborât peste 200.000. mc masă lemnoasă de răşinoase."[...] "O a doua doborâtură de vânt, mult mai întinsă a avut loc în toamna anului 1947 şi iarna lui 1948, cuprinzând o masă lemnoasă de cca. 1.500.000 mc răşinoase pe o supr. de peste 65.000 ha."[...] "Cauzele acestor doborâturi au fost de bună seamă vânturile puternice, deseori cu caracter de uragan ale căror ravagii au fost cu-atât mai mari cu cât ele s-au suprapus perioadelor de ploi abundente care-au înmuiat solul, slăbind rezistenţa arborilor". Pentru o localizare precisă a acestor, recurgem la hărţi vechi şi foarte vechi.
Un necaz asemănător s-a abătut în urmă cu puţini ani şi asupra unui versant din Bâtca Neagră. Eu o mai ştiu cunoscută sub numele de Piatra Neagră. Probabil şi ea era pe-atunci numai piatră aşa cum astăzi e mai mult pădure.
În ghilimele am reprodus spicuri din rapoartele CEIL (Combinatul de Exploatarea si Industrializarea Lemnului) Neamţ.

Daniela Ursu Daniela Ursu, Vineri, 6 Nov 2009, 14:54

În ghilimele am reprodus spicuiri din rapoartele CEIL (Combinatul de Exploatarea şi Industrializarea Lemnului) Neamţ.

marius schmidt marius schmidt, Vineri, 6 Nov 2009, 20:37

21 Ian
Păpuşa
Soare George
Ce telepatie...! Pentru că nu văzusem încă anul acesta Culoarul Bran-Rucăr, m-am tot gândit la el şi la fotografia ta http://alpinet.org/main/foto/showfoto_ro_item_96635.html jucându-mă cu setările... şi vii tu acum cu Păpuşa asta de imagine, de m-apucă oftatul...:-)

La Mulţi Ani, jupâne Soare, să ne trăieşti!
6 Ian
se lasa noaptea in Bucegi
Ioan Panaite
Hai, şi din Ciucaş să fie...! :-)
19 Nov
se lasa noaptea in Bucegi
Ioan Panaite
Sincere felicitări, Ionuţ!
Coştila am mai văzut-o, şi de pe Ocolaş şi de pe Toaca, dar Caraimanul din Ceahlău - niciodată!

Visul meu este şi va mai rămâne: să văd Ceahlăul din Bucegi...
19 Nov
Ocupaţi poienile!
Paul Airinei
Bariera aia e la 100 de metri, iar La Chilii e suficient loc "de parcare". Nici măcar atât nu se putea merge pe jos...:-(
12 Oct
Cu degete ostenite, iţirea...
Daniela Ursu
Hai Hume, știm că rubrica de Poze membrii este din ce în ce mai rar accesată. Mulți dintre noi am uitat și de clasicul LMA... :-(
10 Oct
Nowhere - Now here
Daniela Ursu
Narcis, nu, nu fac reclamă :-) Am și cadre fără aparat, dar numai acest instantaneu se potrivea cu titlul... Mai ales că fotograful era niciunde sau poate pe urmele excursioniștilor de aici: http://alpinet.org/bin/articole/show.php?lng=ro&id=3632&what=all, pe Valea Aței...
10 Oct
Valea Mălăieşti
Lori Balogh
Ce surpriză plăcută! Bine-ai revenit, Lori!

Ce-ti face genunchiul?
4 Oct
Ceahlău - anticamera zeilor
x y
Foarte frumoasă, Alex!
Pe lângă încercările mele, acesta mi se pare a fi cel mai 'curat' HDR. :-)
27 Sep
Canyoning în cascadele unui munte de nota 10
Daniela Ursu
Voi adăuga zilele acestea pe Alpinet și un articol cu o descriere a zonei, cu mai multe poze recente și un filmuleț (dacă-l voi putea insera) de acum 10 ani din același loc.
24 Sep
Cu degete ostenite, iţirea...
Daniela Ursu
Mulțumesc și pe această cale echipei Bucovina Guides, mai ales pentru recipientul ermetic în care am avut aparatul foto.:)
Canyoning în cascadele unui munte de nota 10
Daniela Ursu
Zona nu este marcată și nu există trasee turistice pedestre și nici de escaladă. Până pe pragul primei cascade se poate ajunge, dar înainte nu se poate decât prin astfel de procedee...
Mulțumesc!
Calea împlinirilor
Vă mulțumesc!
Am rămas și eu mută de uimire când am vizualizat fotografiile, pentru că, de sus privită, așa cum am văzut-o și eu, dulbina aceasta are formă circulară...!
Diafan
Paul Airinei
E o poza nouă, recentă. Pe 1 mai am observat si eu aceeași decopertare, pe un perete.
20 Sep
iezerul olanelor si godeanu
nicusor bobocea
13 Sep
Plimbare prin parc
Soare George
Sunt o elevă ascultătoare:). Cât va ţine coloritul lui octombrie sper să mă învăţ să pozez apele, cu plumburiu lui noiembrie voi exersa HDR-ul şi după prima zăpadă mă ocup numai de soare. Şi un ISO, te rog, pentru comparaţii.
Lumină bună!
13 Sep
Beyond my imagination
Daniela Ursu
George, ce surpriză plăcută! Mulţumesc pentru comentariu.

După ce-am plecat la vânătoarea de cascade în cea mai secetoasă vară, pe unde-am ajuns eu toate mergeau pe dos, inclusiv Tarcăul curgea la deal...:-D
Şi pentru că nu am avut cu cine să mă sfătui, m-am tot străduit singurică să învăţ să pozez căderile de apă, că mult mă fascinează. Dă-mi te rog, eventual pe mail - deşi nu mă deranjează deloc, aici - toate detaliile greşelilor mele. Poate eu nu-mi dau seama încă, ce trebui şi cum sau cât... Mulţumesc!
10 Sep
September for me
Daniela Ursu
Mulţumesc, Daniel! Orice sugestie e binevenită.
10 Sep
despre lumina
Daniel HumelnicuAdministrator Alpinet
Minunată, Hume! Sincere felicitări!
30 Aug
Varful Ocolit
Oana Găgenel
Din anii '40 ai secolului trecut nu mai e Ocolit...