Alpinet lists - alpinet2k

From: Dinu Mititeanu <d...@cluj.astral.ro>
Date: Wed, Sep 17, 2003, 3:00 pm
Subject: @ Jurnalul unei premiere
Dubla traversare de iarna a CRESTEI ARPASELULUI (martie 1973) - actiune dedicata memoriei celor 4 disparuti cu 10 ani mai inainte.

Articol scris de Mihai Pupeza in revista "Romania Pitoreasca" din luna mai 1973, pag. 12 si tastat de catre Dinu Mititeanu (care a facut unele adaugiri), pentru cei care doresc sa-l citeasca. Rog sa va ganditi lq ecchipamentul acelor vremuri...

Creasta Arpaselului, care de pe varful Vanatoarea lui Buteanu apare ca o spinare zdrentuita de balaur, a constituit si constitue unul dintre cele mai grele trasee alpine hivernale de creasta din muntii nostri. Dificultatea i-o dau atat pasajele de catarare libera, cat si lipsa posibilitatilor de asigurare in lungimile de coarda ce se succed de-a lungul crestei deosebit de ascutite si ascunse iarna sub cornise.
Traseul se intinde chiar in mijlocul crestei principale a Muntilor Fagarasului, intre varful Vanatoarea luiButeanu la vest si varful Vartopel la est, pe circa 1 500 m. lungime si este cotat iarna cu gradul de dificultate 5B. Prima parcurgere a ei (Nota: E mai corect " parcurgere" decat "traversare"!- D M) apartine unei echipe conduse de Al. Floricioiu a fost efectuata in sensul est-vest (DM: Al. Floricioiu si Teodor Hurbean, in 27apr. 1959).
In 1963, o echipa formata din patru alpinisti de la Clubul Stiinta a efectuat prima parcurgere in sens opus: vest-est, sens mai dificil, care include pasaje lungi de catarare (DM: care in sensul est-vest se depasesc prin rapeluri. Adaug numele celor patru: Marius Anitia, Igor Popovici, Ioan Silca, Constantin Zamfir. Daca doriti, recititi mesajul "Victime ale crestelor fagarasene din 31.08.2003)). La intoarcerea din tura, echipa a fost ingropata de o avalansa in caldarea Fundul Caprei. Valul negru asternut de acest tragic accident in lumea alpinistilor, a facut ca traseul sa nu mai fie repetat in sensul vest-est (in sensul est-vest l-au mai parcurs in aprilie 1972 doua echipe, dar nu mai erau conditii de iarna).

La 26 martie 1973, echipa formata din maestrul sportului Iosif Ghetie si semnatarul acestor randuri (DM: asadar MIhai Pupeza) a efectuat prima traversare de iarna dus-intors a traseului dintre varful Buteanu si varful Vartopel. Alegerea parcusului dublu a avut doua motive: efectuarea unei premiere in acceptiunea alpina a cuvantuluisi evitarea pericolului creat de avalanse la intoarcerea prin caldarile Caprei. Iata mai jos un extras din jurnalul acestei premiere:

23 martie: Prima noastra zi la Balea. Vremea pare sa se fi schimbat in bine. Hotaram sa mergem pana la intrarea in traseu. Zapada este relativ buna. Doar la coborarea spre <V>-ul Arpaselului formeaza "papuci" pe coltzari. Coborarea abrupta ne obliga sa sa ne oprim des si sa-i scuturam. Dupa doua ore de la plecare, suntem la baza peretelui care permite accesul pe creasta. Aproape 80 m de stanca plina cu zapada care acum sub actiunea soarelui se inmoaie curgand in mici avalanse si formand pe perete siroaie de apa. Ne legam in coarda si Iosca ataca prima lungime. Hornul din prima parte este plin cu gheatza. Sapand prize cu pioletul, dupa circa o ora ajunge in regrupare. Urc la el. Este randul meu. Urc a doua lungime de coarda. Un horn cu zapada, o fatza de stanca uda- am urcat cam 10 metri. Bat un piton de asigurare. Stau sub o streasina cu rol de dush. Mai urc vreo 8 metri si scormonesc in zapada dupa un piton stiut de vara. Dupa circa 10 minute, timp in care sunt udat pana la piele, il gasesc. Montez o coarda fixa si cobor. Deasupra este o fatza de iarba de 50-70 grade acoperita cu circa 60 cm. de zapada, care nu asteapta decat sa plece cu cel ce-ar vrea s-o atace in conditiile de azi.

25 martie. Azi ne odihnim. Ieri ne-am antrenat tot in peretele <V>- ului. Maine urmeaza sa intram.

26 martie. Am stabilit sa ne sculam la 1.30. Am si facut-o. Afara este innorat si bate un vant de zguduie cabana. Inapoi in pat. Ne sculam din nou la 7. Norii s-au mai imprestiat si vantul nu mai bate asa tare. Desi este tarziu, plecam la traseu urmand a hotari acolo daca intram sau nu. Luam cu noi toate materialele necesare parcurgerii lui.
La ora 11 suntem la intrare. Iosca face prima, eu a doua lungime de coarda pana la creasta. Pe fatza de zapada, Iosca a sapat cu doua zile inainte un adevarat transeu. La ora 12- prima lungime pe creasta; vant nu prea intens, soare, zapada multa si moale.. Inaintam incet.. Zapada uda face "papuci". Trebuie sa fim in permanenta cu atentia incordata.. Datorita lipsei mele de experienta in mersul de iarna pe custuri, am stabilit ca Iosca sa faca in cap de coarda pasajele de creasta, iar eu pe cele de catarare.. Cu doua lungimi inainte de cei doi jandarmi numiti "urechile de iepure", trec in cap. Megem asa pana aproape de Vartopel; ma simt bine. Cataratul mi-a creat o stare de buna dispozitie.
La ora 19 suntem pe Vartopel., gata de intoarcere. Am fixat intr-un piton o cutiutza cu un bilet cu numele noastre si data.. Am mancat pe platoul din care se desface creasta Albotei. Ne pregatim pentru intoarcere.. Iosca glumeste: premiera de noapte. Lanternele frontale ne fac inaintarea posibila aproape ca ziua. Rapelurile pe "Urechile de iepure" (unde fixam a doua cutiuta cu numele nostru) imi strica buna dispozitie.. Neplacuta manevra (mie) si inca noaptea.. Se vad splendid asezarile din Tara Fagarasului. Este senin dar vant puternic.. Fara probleme deosebite, la ora 24 suntem inapoi, deasupra peretelui <V>-ului.. Vantul patrunde prin pufoaica si hanorac.. Montarea primului rapel imi cere 45 de minute!. Vantul sufla corzile in sus si le mai si incurca. Coboara Iosca. Trei ore ii trebuie ca sa scoata pitoanele batute, acum acoperite cu gheatza si sa descalceasca coarda de rapel numai noduri.. Eu stau sus si clantzan la stele. Ca sa treca vremea, numar asezarile luminate de jos. Sunt 49. (DM: inclusiv satul meu natal!). Mi-e foame. Am luat cu noi numai dulciuri de care acum mi-e sila.. Deci rabd... In sfarsit pot cobori. Montez al 2-lea rapel. Ajung jos. Cand vine Iosca e deja ora 4 a zilei de marti. 17 ore in traseu. Se pare ca am reusit. Ca sa strang coarda incalcita, inghetata imi trebuie o ora.
Urcam pe Buteanu. Rasare soarele. Facem poze. Totul in jur este in lumini de basm. Mergem relaxat. La 7 suntem la cabana. Totul pare pustiu. Ne intampina veseli doar cei doi caini ai cabanei.

29 martie: Zi in care coboram. Ne hotaram sa traversam creasta Fagarasului inspre sud, la Cumpana. (DM: inca abia incepuse lucrarile la transfagarasan -inaugurat in sept. '76) Trecem pe la monumentul ridicat in amintirea celor 4 disparuti in Caldarea Caprei. Gandurile se invalmasesc.. Am parcurs traseul "lor", am efectuat prima dubla traversare. Un modest omagiu adus inaintasilor; bucuria reusitei e ceva nou. Bucuria era de fapt mai mare inainte. In noi se casca un gol. Coboram ingandurati.

Fagarasul ramane in urma, singur si rece. In lunca Argesului a inverzit iarba. revenim la cursul normal al vietii.
Mihai Pupeza CSU- IPGG

PS: Multumesc Mihai pentru ca m-ai facut inca o data sa ma simt acolo, sa simt din nou gerul cum ma pisca de obraji, cum ma inunda cald bucuria ori de cate ori eram din nou privilegiat musafir al Mariei Sale Muntele. Si in iernile cand am parcurs Arpaselul cu Misi, Vali, Miki, Doru, Gelu si altii si admirandu-l din nou in urma cu cateva luni de pe Albota si de pe Vartopel- m-am gandit la cei patru si la tine si Iosca, la Dan, Mitica, Doctorul si la multi altii. Clipele traite in munte, camarazii intru pasiune, nu se pot uita.
Dinu
The messages are provided by the mentioned sources.
We take no responsability for their form and content.

Muntii HARGHITA si PLATOUL VULCANIC - Dealul Cere
Muntii HARGHITA si PLATOUL VULCANIC
Munceii INTORSURII
Muntii FAGARASULUI

There are no comments for this message