Liste Alpinet - alpinet2k

De la: szenner zoltan <s...@yahoo.com>
Data: Luni, 29 Aug 2005, 19:44
Subiect: [a] RT Vf. Korjenevskaya si Comunismul - Pamir
Acu vreo citeva luni am postat un mesaj prin care cautam partener pt. escaladarea virfurilor Korjenevskaya (7105m) si Comunismul (7495 m) in Tadjikistan. Cum nu s-a prezentat nimeni in lipsa de altcineva mai bun am plecat singur. Pt. Tadjikistan avem nevoie de viza, eu am luat-o de la ambasada lor din Viena, cea mai apropiata. 60 Euro - 30 zile, 100 euro 60 zile.
Avion direct este doar din Munchen sau Istanbul - eu am luat din Istanbul, e mult mai ieftin 760 USD bilet clasa economic valabil 1 an si 2, 5 USD/kg excesul de bagaj peste 20 kg. Eu am platit vreo 100 USD pt. ca fiind singur aveam aproape 60 kg.
La Dushanbe am stat 2 nopti pina am luat un avion care parca era piesa de muzeu spre Djirgital, o mica localitate la vreo 300 km de Dushanbe de unde am luat eicopterul spre tabara de baza Moskvina 4200 m. Este si varianta in care la Djirgital se ajunge cu camionul si de acolo tot cu elicopterul in tabara de baza, e mai ieftina dar niste polonezi au incercat-o si au facut 23 ore pe drum in caldura de 38 grade.
Tabara de baza este comuna pentru Korjenevskaya si pt. Comunismul, eu am inceput cu Korjenevskaya datorita zapezii foarte mari care era pe Comunismul.
Pe Korjenevskaya sunt 5 tabere la 5100, 5300, 5800, 6100 si 6400 m.
Traseul dintre BC si 5100, cu exceptia ghetarului care trebuie traversat la inceput, e fara zapada numai pe pietre, toate se misca si sunt frecvente caderile de pietre. Pentru inceput e destul de obositor sunt multe suisuri si coborisuri iar urcarea e destul de abrupta. Mie mi-a luat in medie cam 4 ore sa-l parcurg dar fiind singur aveam un rucsac foarte mare.
Intre 5100 si 5300 traseul e scurt, dar abrupt, 1- 1, 5 ore poate fi parcurs pe stinca, unde sunt si niste corzi fixe foarte vechi, dar sunt caderi masive de pietre, sau pe ghetar, care e abrupt, nu sunt corzi fixe dar nici pietrele nu prezinta un pericol atit de mare. Eu am mers pe ghetar pentru ca aveam 2 pioleti tehnici la mine. Pe portiunea asta de ghetar crevasele nu prea prezinta o problema gheata e compacta.
Dupa 5300 tot traseul e pe zapada, intii e o portiune de vreo 250 m dif. de nivel de urcus abrupt, sunt citeva crevase, apoi e o portiune orizontala plina de crevase, o parte echipate cu corzi fixe o parte fara. De aici pina la tabara de la 5800 iar e un urcus abrupt care iti scoate sufletul mai ales daca bate soarele si se inmoaie zapada. Si pe portiunea asta erau citeva crevase dar puteau fi sarite usor. Tabara de la 5800 e la baza crestei care urca spre virf. La intersectia cu panta de zapada peretele de stinca e surplombat astfel incit se pot pune corturile in siguranta la baza lui fara pericol de la pietrele si zapada care cad de pe creasta. Dezavantajul este ca trebuie sapat zdravan ca sa faci platforma pentru cort si nu sunt multe locuri, incap cam 6-7 corturi. Altfel e o tabara foarte sigura.
De la 5800 la 6100 trebuie mers la baza crestei, 6100 este deja pe creasta. Traseul urca in citeva locuri foarte abrupt prin zapada mare in rest problema e ca trebuie mers aproape pe curba de nivel prin cimpuri de zapada inclinate la 45 de grade. E foarte periculos dupa ninsoare.
Tabara de la 6100 e foarte mica si expusa, creasta e foarte ingusta, numai sapind zdravan in zapada e loc pentru 2-3 corturi. De la 6100 la 6400 se merge pe creasta, la inceput e o portiune verticala dupa aceea creasta e ingusta si abrupta. Dupa ninsoare e foarte greu si aici, mai ales singur si fara asigurare, seamana cu portiunile mai inguste de la creasta Pietrei Craiului doar ca se pune zapada mai mare.
Tabara de la 6400 e pe o mica platforma pe creasta, e expusa vintului dar e loc si se poate sapa adapost pentru cort.
De la 6400 pina pe virf traseul urmareste creasta, pe alocuri e ingusta, urca in mai multe trepte, sunt urcusuri destul de abrupte si obositoare datorita zapezii mari.
Eu am avut probleme cu zapada, a nins mult, cind am facut virful era vremea foarte proasta, vint, ninsoare, ceata. Cei care au facut virful cu o saptamina inaintea mea si au mers pe firn au facut chiar si 4 ore de la 6400, mie mi-au trebuit 7-8. Nu erau urme deloc si era obositor la urcusurile abrupte in zapada pina peste genunchi. La coborire la fel, urmele erau deja complet acoperite de vint.
Pentru Korjenevskoy, ca echipament tehnic in mod special e nevoie de casca datorita caderilor de pietre, pioleti, coltari, ham, jumar - pentru corzile fixe, opt pentru rapel si coarda daca se merge in echipa.

Dupa Korjenevskoy am luat 3 zile pauza in BC si deoarece mai aveam 5 zile pina la sosirea elicopterului, am hotarit sa incerc si Comunismul. In mod normal, daca vremea e buna pentru Comunism sunt necesare cam 7 zile dar fiind bine aclimatizat, si sarind citeva tabere mi-am facut planul ca se poate face si in 5 zile cu conditia ca toate sa mearga struna.
Pe Comunism am mers cu 2 frati danezi, Hans si Erskild, pe care ii cunosteam inca din Dushanbe si care m-au chemat sa merg cu ei. In prima zi am urcat cu ei la tabara de la 5100 m. De la BC pina la baza muchiei Borordkin se merge pe linga ghetar, pe morene iar dupa aceea se traverseaza ghetarul, in total 2-3 ore. De la ghetar pina pe muchie se urca pe un serac imens, plin de crevase care e la baza peretelui Comunismului. Din aceasta cauza trebuie traversat dimineata devreme pentru ca in momentul in care incepe sa bata soarele in perete avalansele vin cu regularitate. Noi am ajuns cam tirziu, au trecut 4 avalanse pe linga noi pina am ajuns pe muchia Borodkin. Nororcul este doar ca peretele are aproape 2 km in inaltime, e abrupt, cam 70 grade nu sta multa zapada pe el, si cind se aude zgomotul avalansei pina ajunge jos mai e timp sa te feresti daca esti vizat. Problema e mai mult cu seracurile mari care sunt pe perete, cind se rup acestea atunci e jale. Pina la 5100 muchia este cu
pietre, e la fel ca la Korjenevskaya - toate se misca, sunt citeva portiuni de catare dar sunt corzi fixe, bineinteles vechi. Pe un site am vazut o remarca despre corzile fixe din Pamir "corzile fixe rusesti sunt ca ruleta ruseasca". Prima tabara este la 5100, pe muchie sunt citeva terase unde incap vreo 7-8 corturi dar poti cu greu sa pui un cort mai mare de 3 persoane. Mai e o tabara pe muchia Borordkin pe la 5800 m.
Intre 5100 si virful muchiei Borodkin la 6200 m, muchia este larga dar abrupta cu foarte multe seracuri si crevase zapada era mare fara urme batute. O parte din seracuri se ocolesc, citeva trebuiesc catarate.
De la 6200 se coboara pe o creasta la platoul aflat la altitudinea de 6000 m unde e si tabara 3. La coborirea spre platoul trebuie avut mare grija la crevase, trebuiesc traversate citeva care nu se vad deloc.
De la 6000 se urca pe Virful Dushanbe, iar tabara 5 e in saua dintre Vf. Dushanbe si Vf. Comunismul la 6900 m. urcarea pe Dushanbe nu mai prezinta probleme si mai e o tabara si la 6400 m.
De la ultima tabara trebuie traversata oblic o panta de aprox. 45 grade pina la creasta care duce spre virful Comunismul. Muchia este scurta de acolo se ajunge usor pe virf.

Noi am ajuns pina pe platou de acolo a trebuit sa ne intoarcem. Planul nostru era sa urcam folosind doar taberele 1, 3 si 5, e perfect realizabil, dar pe la 5400 pe un serac, la o portiune de catarare in surplomba unul din danezi a cazut in coarda fixa, rucsacul mare l-a rasturnat cu capul in jos, era sa cada din ham si si-a desfacut rucsacul. Acesta s-a oprit cu 500 mai jos intr-o crevasa. Am incercat dar n-am putut sa ajungem la el pentru ca si coarda noastra era in rucsac asa ca am continat mai departe cu celalalt danez, Hans, fara coarda. Primul, Erskild, a trebuit sa coboare pentru ca avea tot echipamentul in rucsacul care s-a pierdut. Problema a fost ca din cauza rucsacului am pierdut 2 ore astfel incit, incetiniti si de zapada mare am ajuns in virful muchiei Borodkin exact cind se insera. Ca sa fie mai distractiv s-a lasat si ceata si a inceput sa viscoleasca. N-am putut sa punem cortul in virful muchiei, nu era loc si a trebuit sa coborim pe intuneric in directia in care
banuiam ca era tabara. Pe la mijlocul coboririi ceata s-a ridicat un pic astfel incit am putut zari pentru o clipa luminile de la 2 corturi. Hans a luat-o in fata si inceput sa se grabeasca sa nu piarda directia si peste vreo 10 metri disparut intr-o crevasa care nu se vedea fiind complet acoperita de zapada. A cazut in cap si pe spate de la 10-12 m. Am reusit sa-l scoatem peste vreo 1, 5-2 ore, nu si-a rupt nimic dar nici nu arata bine asa ca a dupa o noapte chinuita a doua zi a trebuit sa cobor cu el.
Mesajele sunt preluate ca atare de la sursele menţionate.

Muntii PADUREA CRAIULUI - Platoul Carstic Imasul Batranului
Muntii PIATRA CRAIULUI - Valea Pietrelor
Muntii PIATRA CRAIULUI - Varful Piatra Mica
Muntii PIATRA CRAIULUI - Curmatura Pietrei Craiului
Muntii PIATRA CRAIULUI - Brina Caprelor (Craiului)
Muntii PADUREA CRAIULUI
Muntii HARGHITA si PLATOUL VULCANIC
Muntii PIATRA CRAIULUI
Muntii GURGHIU

Nu există comentarii pentru acest mesaj