=coperta= =continuare= =autor= I I C   i u l i e / 2000

Brana aeriana  (Bucegi)

Text si fotografii   -   Vasile Cotovanu

E simplu de parcurs brana propriu zisa,  mai greu e sa ajungi pana la nivelul ei...  Deci sa purcedem la drum.  Se pleaca din Busteni,  din gara,  sau de unde va lasa ocazia,  si se apuca usor-usor clasicul drum al Munticelului.  Poate unii s-au saturat,  poate altii nu,  poate unii vor telecabina pe aici,  cine stie...  Dupa ce mergem pe poteca triunghi rosu,  circa 50' socotite de la gara,  poteca devine "bulevard" si face un mare cot dreapta.  E momentul sa purcedem inainte pe urmele unui vechi marcaj triunghi galben ce urca prin padurea deasa.  Se apuca un hatas ce face dreapta si lasa triunghiul galben sa mearga in Poiana "La Verdeata" dupa care se ajunge la un izvor,  de unde putem sa ne aprovizionam pentru ultima oara cu apa.  Aveti grija sa pastrati acest izvor asa cum l-ati gasit...  Mai ne tragem un pic sufletul si ajungem dupa 40',  urmand un vechi marcaj banda albastra,  dar un hatas de nepierdut,  in dreptul limbii de zapada din Valea Costilei.  Refugiul este in dreapta,  deasupra noastra.

Este momentul sa vedem ce ne ofera acest "coltisor" de Bucegi care se cheama Muntele Costila.  De la stanga la dreapta putem vedea intr-o dimineata insorita,  de pe poteca Munticelului  (triunghi rosu)  la traversarea vaii Costilei detalii de stanca din trei mari pereti ai masivului:  Peretele Vulturilor,  Peretele Costila si Peretele Galbenele.  In dreapta, separat, este Coltul Galbenele.  Muchia ce desparte ultimii doi pereti se termina in Tancul Ascutit,  la baza caruia se afla cunoscutul refugiu Costila.
   Valea Costilei  desparte in partea superioara Peretele Vaii Albe de Peretele Costilei,  iar in zona refugiului Costila ,  Tancu Mic de Tancul Ascutit.  In dreapta,  intre Peretele Galbenele si Coltul Galbenele,  se adancesc cele doua valcele ale Galbenelelor,  firul principal,  respectiv cel secundar.
   Aici este o "mare" rascruce.  Daca mergem in continuare la stanga,  trecand un brau expus si urcand un horn pamantos,  se ajunge in Circurile Vaii Albe,  cu variante de continuare in Valea Alba  (vezi revista Muntii Carpati).  Deja din locurile acestea se pot vedea foarte clar detallile de stanca ale Varfului si ale Crestei Picaturii.  Astfel,  de la stanga la dreapta,  putem enumera Varful Picatura,  urmat de Strunga Marelui V,  apoi Varful Marelui V, urmat de Varfurile Turnul,  Fata Inalta,  etc.  O descriere mai ampla a acestui traseu o gasiti la http://come.to/cotzo.
   Dupa acest popas binemeritat pe braneagul ce conduce in Circurile Vaii Albe,  revenim in punctul "La Panda".  De aici,  urcand in lungul unui valcel plin de zade,  pigmentat ici colo cu cabluri vechi,  subtiri,  iesim la baza unui perete napadit de jnepeni.

Facem in curand dreapta,  traversand marea de jnepeni si dupa un alt traverseu  (un pic expus datorita friabilitatii)  iesim pe un promontoriu  (creasta secundara)  ce lasa sa se vada adancite detaliile Valcelului Policandrului,  relativ greu de aici in aval.  Insa efortul de a urca toate pantele de pana aici sunt rasplatite de o noua perspectiva a Peretelui Vulturilor.

Nu uitati! Si dumneavoastra puteti contribui la realizarea Invitatiei in Carpati.
Orice contributie avind legatura cu
Muntii Carpati este binevenita.