=cuprins= =continuare= =autor= I I C   i a n u a r i e / 2001

Baticu
text:  Dinu Mititeanu

În 20 ianuarie 2001, alpinisti si fisuri, surplombe, muchii, hornuri din Carpati, din Bucegi mai ales, au lăcrimat la 3 ani de la trecerea în nefiintă, în al 89-lea an al vietii, a lui Niculae Baticu (25 mai 1909 - 20 ianuarie 1998).
   A fost "unul dintre titanii alpinismului romanesc", cum l-a numit Mircea Săndulescu în nr.4 al revistei "Muntii Carpati". A fost "un Whimper al Carpatilor", cum îl numeste Mihai Vasile în România Pitorească nr. 8/'92. "A fost un Om, care după multi ani de detentie în temnitele comuniste, nu era un învins, nici fizic, nici moral, de la care am primit o lectie de demnitate si fortă" - a scris Anda Raicu în suplimentul MONTANA, nr. 2/98, al revistei România Pitorească. Multi îl cunoasteti sau îl puteti cunoaste din cărtile sale: "Amintirile unui alpinist" - 1981 si "Pe crestele Carpatilor" - 1985, apărute, în ciuda piedicilor numeroase, datorită energiei, tenacitătii sale, dorintei ca începuturile alpinismului românesc să poată fi cunoscute de generatiile care vor veni.
Niculae Baticu
Pagina din Buletinul Alpin, nr. 3-4/1935
în care este descrisă
premiera traseului "Furcile"
   A fost unul din pionierii alpinismului în Carpati, o stea a alpinismului interbelic, alături de  Nicu Comănescu,  Sorin Tulea,  Costică Contes,  Dan Popescu,  Toma Boerescu, si altii.
   Toti au merite, care reies din cărtile sale, dar Baticu a fost cel mai tenace, mai pasionat, mai perseverent, mai talentat, mai aducător de nou si mai longeviv. El a punctat "marea cotitură" în alpinismul românesc, când, in 20 octombrie 1935, în cap de coardă, secondat de Ion Trandafir si Dan Popescu, cu doar 7(!!!) pitoane, a realizat "dintr-o singură intrare", primul traseu de perete din Carpati: FURCILE - în peretele Gălbinele (pană atunci se urcau doar văi si creste). A avut un curaj iesit din comun: cu echipamentul de atunci ascensiunea se putea sfârsi tragic, ca a lui Andrei Ghitescu, mai târziu, în 3 iulie 1955, în Trei Surplombe - coarda de cânepă s-a rupt. Cele trei surplombe, alt traseu celebru urcat în premieră în 20 iulie 1946 de echipa Emilian Cristea, Niculae Baticu, Sorin Tulea, Gicu Nicolescu.
   Dar Baticu îsi cunostea bine posibilitatile, valoarea; amintindu-mi un citat se poate spune că el a intrat în Furci să le urce, nu să cadă!    Apropo de Furci si de longevitate: a fost longeviv si ca viată biologică, dar si ca "viată de munte". A rămas toată viata alături de munte, căci acesta era chiar viata lui.
   Asa cum am mai scris, prin '83 sau '84 un infarct l-a obligat să nu mai urce o vreme "acasă", la Ref. Costila. Dar era de gasit aproape în fiecare sâmbătă - duminică pe o buturugă din pădurea Munticelului (nu era atunci banca de la crucea pentru George Nechita). I-am oprit acolo, din avântul lor, pe tinerii alpinisti clujeni, de a trece grăbiti prin fata acelui "mosulică" -pentru ei-, devenit apoi Titan, dupa ce le-am spus: "o plecăciune în fata D-lui Baticu!". În vara lui '85 l-am ajuns din urmă tot pe acolo. Urca singur, agale, de data aceasta spre Refugiu unde avea loc etapa de vară a Cupei municipiului Bucuresti la alpinism (stiu că zâmbiti ironic, dar erau ocazii faine să ne întâlnim cu prieteni, să ne facem noi prieteni, să urcăm noi trasee). Mi-am acordat ritmul cu al Domniei Sale. Stiam că voi pierde un traseu, dar stiam si că voi câstiga 2-3 ore cu Nea Baticu! Mi-a mărturisit că se pregăteste ca în 20 octombrie, la 50 de ani de la premiera Furcilor, să încerce să mai urce o dată traseul. Nu sunt dovezi că ar fi facut-o. Poate a ajuns până la bază, până la primul piton doar. Dar ideea în sine trebuie admirată. Avea 76 de ani!
   N-a participat la multe premiere alpine. Nu le însir aici. Nu însir aici, acum, un CV al său. Mentionez doar că, după ce a invătat multe în două iesiri în Italia si Austria, a propus, organizat si condus prima si a doua scoală de cătărare modernă din România, la Refugiul Costila, între 21 august si 11 septembrie '38 (elevi au fost atunci si fratii Vlad si Sergiu Cunescu) si în Piatra Craiului 6-15 august '39. A venit curând razboiul, apoi inchisorile.
   Dar si dacă ar fi urcat doar Furcile îsi avea un loc de frunte în istoria alpinismului nostru. Baticu rămane ca UN FENOMEN, un mod de viată, dedicată pană la adânci bătraneti alpinismului.
   Am stat de multe ori de vorbă cu acest Titan, "acasă" la dânsul în Bucegi, dar si la Cluj unde venea des, nu la mine special, (dar mă căuta de fiecare data), ci ca să reorganizeze în '90 Clubul Alpin Român; în anii '80 venea des să se documenteze la Arhivele Statului si la Biblioteca Acadmiei - filiala Cluj pentru cartea sa, o adevarată istorie, (cu lipsuri nu din vina sa) a alpinismului românesc. Sigur că iubea Muntele ca întreg dar vorbea doar de trasee, fisuri, hornuri, surplombe, prize, bavareze, spraituri...
Niculae Baticu
Pe Creasta Costila-Gălbenele,
împreună cu Gicu Nicolescu
si Emilian Cristea
   Apropo de asta: În 1971 am constatat că alpinismul e muribund în Cluj. În frunte cu Vali Craciun, cei 8-10 care ne mai cătăram am hotărat să-l revigorăm apelând la entuziasmul specific mediului studentesc. Afisele "Curs teoretic si practic de initiere în alpinism", au umplut sala la refuz. După lectia de "Istoria alpinismului" tinută de mine în care am vorbit si de (înca proscrisul) Baticu a venit la mine un student mai... vârstnic. M-a intrebat dacă îl cunosc pe "Domnul Baticu". I-am raspuns că da si în clipa aceea m-am dumirit întrebându-l: "Tu îl cunosti de acolo?". "Da, am fost o vreme în aceeasi celulă!". Si îmi spunea cum colocatarii săi "evadau", se "teleportau" din celulă în Munte, cum se legau în coardă, cum "se cătărau", cum vorbeau numai în "argou alpin". Asta i-a tinut în viată "acolo", cum am scris în MC 18, ca religia pe Tutea, Paleologu si altii. I-am povestit la refugiul Costila maestrului Baticu - cu scuze ca îi trezesc amintiri dureroase - de Petrică Stanciu. Îsi amintea de el, Dumnezeu să-l odihnească; are o plăcută de inox la baza Traseului Creasta Cocosului din Cheile Turzii.
   Pereti de stâncă, pereti de închisoare... Câtă diferentă între recele unora si altora. Câte ascensiuni uluitoare ar mai fi făcut după război intransigentul, incoruptibilul, impetuosul, agilul, inepuizabilul Baticu?
   Acum, la 3 ani de când "a răspuns chemării unor impăratii mai inalte" (Anda Raicu), să-i acordăm o lacrimă de gând si să-l căutam acolo unde îl vom vedea parcă aievea, în fata refugiului Costila, această Mecca a alpinismului românesc.

Notă:  textul de mai sus a apărut sub forma unui mesaj trimis în 18.01.2001 pe lista de discutii Alpinet si a fost reprodus cu permisiunea autorului. Imaginile sunt rezultatul prelucrării unor fotografii dintre cele care însotesc volumul "Amintirile unui alpinist" de Niculae Baticu.
Alpine.t Mailing List
o lista de discutii pentru cei care iubesc Muntele