=cuprins= =continuare= =autor= I I C   s e p t e m b r i e / 2001

Revenim în saua Stănuletilor. Nu vom urma banda rosie care se îndreaptă spre saua Soarbele (loc unde zona calcaroasă ia sfârsit si de unde începe masivul Godeanu) ci ne vom abate pe poteca marcată cu triunghi rosu ce se lasă în sud, spre Scocul Jiului, spre cantonul silvic Câmpusel. Coborâm spre inima muntelui de calcar. În scurt timp descoperim cu uimire în stânga enorma prăpastie a căldării Găuroane, un amfiteatru urias adăpostit între Piatra Iorgovanului si Stănuletii mici, căldare glaciară săpată în calcare, raritate în Carpati.
Retezat: Găuroane - foto: Laura Sârbu

Retezat: Găuroane / foto: Laura Sârbu
   Abrupturile alb-cenusii, ametitoare, perspectiva extraordinară îti taie răsuflarea. Undeva în perete se deschide, vizibilă, Pestera cu Cui. Furati de măretia hăurilor din stânga mai că nu observăm că si pe dreapta sălăsuie o altă lume de creste si turnuri. E muntele Iaru, adânc tăiat de văi înguste si canioane.    Coborâm continuu până în Curmătura Găuroanelor (1605m) de unde o potecută se desprinde în stânga spre stâna din căldare. Ne mai oprim din când în când si aruncăm câte o pietricică în găurile care ciuruie muntele. Ascultăm zgomotul căderii încercând să ghicim până unde coboară mult prea îngustul aven. Ne propunem să revenim pentru a explora văile si vâlcelele întrezărite.
   De la Curmătură poteca intră în pădure. Ceva mai jos depăsim deschizătura Cheii Scocului si ajungem într-o poiană cu câteva fire de apă. Imediat iesim în drumul auto care străbate pasul Jiu-Cerna (intersectie de poteci, indicatoare). Urmăm spre stânga drumul, pe sub peretele La Table. Dupa 1.5 km ajungem si la cantonul silvic Câmpusel (loc de campare amenajat).
   Recapitulăm traseul si inventariem rapid ce ar mai fi de cercetat: Scorota, valea si căldarea de la Găuroane, Iaru, Soarbele, Oslea peste vale, câte si mai câte...

Durate orientative:
Plaiul mic - Piatra Iorgovanului 2-3 ore (semn: bandă rosie si triunghi albastru);
Piatra Iorgovanului - cantonul silvic Câmpusel 2-3 ore (semn: triunghi rosu).

De-a surda i-o fost însă jivinei siretenia căci Iovan tinea pasul mereu în urma ei. Si cum o simtit hiara că voinicul împutinează calea, o luat-o vârtej la goana, mai departe...
   Prin dreptul Oslei Românesti - acolo unde Naiba coboară din munte - s-o strâns zmeul între ciucevele Cernei de nu mai putea iesi la liman, nici înainte si nici îndărat, că tare mai erau strâmti muntii pe aici.
   Iar novăceanul si-o proptit asa de avan armăsarul în copite, că - si amu, în zilele nostre - i se văd potcoavele, ca zugrăvite si cioplite în piatră, sus pe steiuri. Si de acolo, bine cumpănit pe cal, o suierat Iovan cumplit din palos si o purces de istov să tot reteze din capetele balaurului.
   Când o rămas bala numai cu un cap, încrâncenată de nesuferita durere, o răcnit năpraznic, s-o zmucit cu mare mânie din strânsoarea muntelui si o fugit de auia valea.
   Dar urma trupului i-o rămas tipar între steiuri, că si acum se vede cât de mare era sarpele...
Retezat: pe Piatra Iorgovanului / foto: Laura Sârbu
   Si o fugit sarpele să scape de urgie, ascunzându-se la Mehadia în scorburi de munte. Si de acolo - din sângele lui scârnav, care bolboroseste în toate gâtlejurile retezate de palosul novăceanului - se face o baltă puturoasă în mâzga căreia creste musca golumbacă, de strică vitele oamenilor mai rău decât balaurul. Mai apoi o încercat el, voinicul, să afle iarăsi urma hiarei, dar de-a surda i-o fost truda.

Fragmente preluate din:
Emilian Iliescu - Peste Retezat, la Herculane (1957)