Jurnale - Aven-tura in Cheile Tisitei

Aven-tura in Cheile Tisitei
Aven-tura in Cheile Tisitei Era in toamna lui '98, pe la inceputul lui septembrie. Imi terminase-m stagiul militar la Tuzla, la aviatie si dupa atata impins la elicoptere, pentru ca nu prea functionau normal, aveam asa un dor de mers la munte, de catarat, de dormit in cort, de baut o supa fierbinte facuta la primus, incat m-am pus pe treaba (adica sa bat pe toti amici la cap sa mearga la munte). Numai ca nu am avut noroc. De ce ? Majoritatea baietilor de la clubul la care activam si eu (Asociatia Sportiva "Omnia" Tecuci - Alpinism si escalada ) ca si cei da la parasutism "Smaranda Braescu" (de fapt ambele cluburi aveau acelasi sediu ), aveau servici si binenteles mult de munca, in asa fel incat nu a mers niciunul, desi ar fi vrut toti, dar dee … "munca inainte de toate". Neavand cu cine sa plec, ma refer la baietii cu care plecam de obicei, nu am mai putut pleca undeva in Bucegi sau Fagaras, de unul singur, asa ca l-am "pacalit" pe un vecin, mai mic cu 8 ani ca mine, Razvan, sa mearga, atuul meu fiind distanta mica intre Tecuci si locul in care m-am hotarat sa plec pana la urma: Cheile Tisitei - Vrancea. Razvan nu mai fusese niciodata pe munte, deci am fost nevoit sa-I dau cateva indicatii pretioase pe munte, indicatii pe care la randu-mi le-am primit si eu de la oameni de munte mult mai in varsta ca mine, carora nu pot decat sa le multumesc. I-am facut rost de rucsac, sac de dormit si niste fasuri si eram gata de plecare. Chestia era ca nici eu nu mai fusesem niciodata in Cheile Tisitei, pana atunci. Aveam o harta facuta de mine dupa o descriere destul de sumara, dintr-un numar al revistei "Muntii Carpati", si uite ca mi-a prins bine in momentul acela. Era intr-o vineri dimineata pe la 06, cand am plecat impreuna cu Razvan spre ocazie (caci cu acazia am plecat). Ne-a luat o masina pana la intersectie la Tisita, de aici alta pana la Panciu iar de aici am luat autobuzul pana la Soveja. De aici am avut "norocul" sa parcurgem vreo 13-14 km, relativ repede, netrecand nici o masina, pana la Lepsa si de aici inca vreo 2 km pana la Cascada Putnei. Ajunsi aici, am montat cortul in campingul de la cascada, am mancat si apoi am plecat prin imprejurimi. Am montat o coarda deasupra bulboanei (12 m inaltime si l-am initiat pe Razvan ca sa zic asa, in arta rapelului. A invatat repede. Cascada Putnei din cate m-am interesat, are vreo 80 de metri lungime, 15 metri diferenta de nivel si bulboana sau mai bine zis lacul are cam 12 metrii adancime ( cred ca se poate spala un bloc de trei etaje in el ). Oricum, cascada este foarte frumoasa, formand cateva bulboane foarte bune pentru balacit si se poate face si plaja in timpul verii (bronz… nu gluma). In esenta cam asta a fost prima zi la Cascada Putnei. Seara am facut mancare si un foc potrivit in fata cortului, dupa care ne-am culcat urmand ca a doua zi la prima ora sa plecam spre Cheile Tisitei. Dimineata ne-am trezit pe la 06.30, iar dupa ce am facut ceai si cafea (eu fiind bautor de cafea), am inceput sa ne incarcam rucsacii cu tot ce ne putea fi necesar in deplasare: coarda, cateva carabiniere, un ham, un sac de dormit, o foaie de cort, cutit, lanterna, busola si binenteles mancare pentru o zi. Pe la ora 07.10 am plecat spre intrarea rezervatiei, care se afla cam la un kilometru de camping. Am platit intrarea (3000 lei) si am inceput distractia. Drumul forestier ne-a condus in susul Tisitei, ajungand la un pod care ne-a trecut pe malul stang al Tisitei unde se intinde o vasta lunca inierbata, numai buna pentru o zi de trandaveala la cort, dar e rezervatie si nu se poate. Dupa un cot intram intr-un prim sector de chei, cel mai lung si mai frumos cu diferente de nivel de 500 de metri, cu falii imense de gresii. Apoi am intrat intr-un coluar stancos format de Tisaru Mare si Culmea Porcului si dupa cateva sute de metri am intalnit un nou pod care ne-a trecut pe malul drept al apei. Mai sus, in spatele cheilor am ajuns la Cantonul silvic Tisaru, aici aflandu-ne cam la 4 Km de gura vaii, in punctul numit "La Pandar". In acest loc sunt Bazinetul Tisaru Mare (1280 m) si Tisaru Mic (1268 m) si Altarul Tisitei, un monolit piramidal, unde conform descrierii pe care o aveam, sunt capre negre iar in varful lui chiar "floarea de colt", asa o fi, dar eu nu am vazut nici o capra cu toate ca tot m-am iutat, iar floare de colt nu aveam timp sa urcam sus pe varf. Am continuat pe drumul forestier pe langa Rapa Caprei (1248 m) pe partea dreapta a apei pana la confluenta Tisitei Mari, care soseste din sud-vest su Tisita Mica, care vine din vest-dreapta noastra. Am urmat drumul pe Valea Tisitei Mici printr-o noua serie de chei si prin doua asa zise tuneluri (mici). Nu dupa mult timp am ajuns la un nou pod, care traversandul ne-a dus dupa cateva curbe pe la baza peretelui, la un tunel de aproape 180 de metri lungime care ne-a scos in Valea Tisitei Mari. Tunelul necesita o mare atentie, datorita blocurilor de piatra care se pot dizloca din tavanul tunelui, trebuie lanterna obligatoriu.Pana aici am avut marcaj triunghi rosu. De aici problema se pune altfel, pentru ca intram intr-o pura salbaticie. Dupa ce am iesit din tunel, am traversat apa si am urcat in amonte pe un vechi traseu de cale ferata trecand de pe un mal pe altul al apei prinse in chei de cateva ori. Inainte sa iesim din acest ultim sector de chei care seamana cu un canion, a trebuit sa urcam pe versantu stang (dreapta) pentru a evita o mare saritoare, de fapt tot o cascada, acest ocol laindu-ne cam un sfert de ora, apoi am reveni la apa Tisitei Aurii. Dupa ce am trecut printr-o lunca strajuita in stanga, la sud de Creasta Gurguiatei, am mers mai sus pana la Gura Gurguiatei unde este o stana. Aici in mod normal, daca luam cortul cu noi, ar fi trebuit sa dormim, urmand ca a doua zi, sa plecam mai departe spre Coza, dar am fost nevoiti as ne intoarcem. Ajunsi la gura tunelului, ne-am gandit sa o luam in avalul apei ca sa iesim la confluenta Tisitelor, la pod. Ne-am dezbracat de pantalonii lungi si la bermude si in picioarele goale, am inceput sa coboram prin apa, printre stanci, sarind de colo-colo. A fost foarte frumos si foarte friguros, dar frumusetea peisajului intalnit ne-a facut sa mergem mai departe. Dupa mai bine de un kilometru parcurs in avalul apei strajuita de o parte si de alta de pereti destul de inalti, am ajuns la un valcel care se termina la apa cu putin nisip. Pana aici avusesem numai stanca care se cobora pana in apa. Razvan uitandu-se din intamplare la limba de nisip din dreptul valcelului, a observat o urma si m-a strigat sa o vad si eu. Cand am vazut urma, primul lucru care l-am spus a fost: "Razvan, ne intoarcem." Era o urma proaspata de urs. Ne-am intors pe acelasi traseu pana am ajuns in camping. Era ora 18.40 cand am ajuns. Am facut de mancare si apoi am stat la foc si am palavragit cu oamenii veniti si ei la cascada cu cortul. Duminica, am mai fost prin imprejurimi, am facut cu noii amici un gratar, am stat la o bere cu ei si asa a trecut si duminica. Am mai calculat si lungimea dintre un copac de deasupra bulboanei si un stalp de pe terasa Pensiunii Cascada Putnei, pentru ca intr-o viitoare placare la Cascada Putnei, sa montez un funicular pe deasupra cascadei (ar avea cam 100 de metri lungime si o inclinatie de vreo 15ş). In final vreau sa spun ca rezervatia Cheile Tisitei este de o frumusete extraordinara si merita vizitata, pentru ca nu ai ce pierde ci numai de castigat.Cam asta a fost tot.
Autor: Florin Limbovici
Înscris de: Florin Limbovici
Vizualizări: 11026, Ultima actualizare: Miercuri, 9 Ian 2002

Muntii VRANCEI
Fără foto IRINA IONESCU, Duminică, 3 Mar 2002, 2:18

Te invidiez ! :)

Florin Giurcă Florin Giurcă, Miercuri, 16 Aug 2006, 16:50

Am parcurs si eu Cheile Tisitei, superb intr-adevar! Am publicat pe Alpinet cateva poze din vecinatate, cu Cascada Putnei, dar nu stiu cum sa dau link la ele (albumul Vrancea).