Alpinet lists - alpinet2k

Date: Sat, Aug 9, 2003, 12:19 pm
Subject: @ RT: Calimani
Salut,

Saptamana trecuta am fost prin Calimani, traversand masivul de la Vatra Dornei la Lunca Bradului. Vreau sa va dau in cele ce urmeaza cateva informatii despre traseul parcurs.

Ziua 0 - Vatra Dornei (800 m) - Varful Ousorul - Vatra Dornei

Deoarece nu reusim sa ne adunam toti in dimineata de luni, mai ramanem o zi in VD, si hotaram sa facem o mica excursioara de antrenament pe Ousorul (1630m), din Muntii Suhard. Din VD. traseul urca pe la Cabana Runc, pe creasta (banda albastra, prost marcat); tine drumul de creasta si in circa 3 1/2 ore ajungem sub Ousorul, la stana de-acolo. De aici, marcajul (si drumul) se pierd; urcam drept in sus de la izvor, si in scurt timp, la liziera padurii prindem o poteca de vite; urca in serpentine largi si ne scoate in poiana de sub varf; de aici, urcam "brusc", panta de 45 de grade si ajungem in varf dupa 4 4 1/2 ore de la plecarea din Vatra Dornei. Panorama superba in toate directiile - Calimanii cu Lucaciu, 12 Apostoli, Pietrosul; Suhardul, Rodna cu Ineul, Obcina Mestecanis cu pasul omonim, etc.
Intoarcerea in Vatra Dornei dureaza circa 3 1/2 ore, cu opririle de rigoare la zmeura si afine.

Ziua 1 - Vatra Dornei (800 m) - Varful Diecilor - Poiana Spanzului - Poiana Snopului (Serbii)

Plecam dimineatza din Vatra Dornei, in echipa completa de 11. Urcusul pe traseul triunghi albastru se sfarseste brusc in defrisarea masiva de deasupra parcului, unde il pierdem, dupa circa 200 de metri de la iesirea din parc. Mergem drept in sus prin dezastrul creat de tractoarele forestiere, si ne orientam spre culmea dealului. Urmarim linia de inalta tensiune care alimenteaza releul de comunicatii de deasupra orasului, si in cele din urma ajungem la el. De aici, urmand drumul de culme (care este pe cealalta parte a crestei aici), orientandu-ne spre dreapta, ajungem in circa 1 ora la releul din Varful Diecilor. De la plecarea din Vatra Dornei am "bajbait" prin boschetzi circa 2 ore.

Ca alternativa la acest "traseu" ar fi mers varianta pe sub telescaun, a carui statie de sus este in apropierea Varfului Diecilor.

Parasim varful Diecilor, pe la ora 13, orientandu-ne spre SV pe drumul forestier ce intra in padure. Intalnim din nou marcajul, pe copaci, rar, dar exista. Mergand pe drum, acesta incepe sa coboare, la inceput lent, pe urma in panta destul de accentuata si intr-o mica sa, coteshte brusc la stanga. Aici "parasim" din nou marcajul - sau mai bine zis ne paraseste el pe noi; totusi, directia indicata este "inainte", pe unde se serpuieshte o mica carare. Urmam cararea; urmeaza o portiune in care pe 100 de metri sarim 2 garduri; tinem linia crestei, paralel cu o ramasita de transee. Creasta face usor dreapta, si sarind din nou un gard cu sarma ghimpata, trecem pe langa un desis de conifere ca sa ajungem din nou intr-o sa. Aici, un drum de care vine dinspre stanga; il urmam in directia V-S-V (dreapta).

Sarim inca un gard si drumul incepe sa ocoleasca prin dreapta, pe curba de nivel. Trecem printr-un zmeurish imens. Mmmm. Dupa circa 4-500 de metri, mergand pe drumul care la un moment dat devine carare, ajungem intr-o sheutza, unde pe copacul de la iesirea din poteca intalnim o cruce cioplita. Aici ne odihnim.

In caz de necesitate, in aceasta sa este loc pentru 2-3 corturi (si vatra de foc).

Din aceasta sa, orientandu-ne din nou spre dreapta, in urcus usor pe langa liziera padurii, ajungem in circa 50 de metri la intrarea in padure. Aici exista 2 semne de marcaj, triunghi albastru si cruce albastra, care urmeaza in urcus drumul; drumul de care ocoleste pe curba de nivel pe stanga, si in circa 15-20 de minute iesim intr-o noua poiana cu zmeurish, unde traseul dispare. De aici, urmarim drept inainte poteca care coboara intr-o sa, ca sa urce pe urma destul de mult. Urmeaza o portiune destul de lunga prin padure, fara marcaj; la capatul careia iesim intr-o poiana unde se intalnesc 3 drumuri de care.
Cel inspre stanga urmeaza pe o bucata o creasta secundara, si pare sa coboare pe urma intr-un sat; cel inainte coboara brusc imediat din poiana.

Aici ne odihnim din nou; de la plecarea din varful Diecilor, am mai facut 2 1/2 ore.

Luam drumul spre dreapta, V-S-V, care in urcus usor, pe la liziera padurii ne poarta intr-o taietura; aici trebuie putina atentie pentru ca drumul se pierde sub taieturi si ierburile inalte. Mergand tot inainte, dupa o perioada incepe sa apara marcajul pe copaci; mai un semn aici, altul mai departe. Fiecare semn este salutat cu chiote de bucurie, dupa ce am mers toata ziua pe "bun simtz";-) Urmeaza o jumatate de ora de padure plina de cazaturi ("in care mana omului n-a mai pus cam de multishor piciorul";), in care traseul se orienteaza spre V, pe urma spre N, si pe urma din nou spre V; coboram putin si trecem pe langa un gard care imprejmuieste o poiana, pe dreapta. Putin mai incolo traseul traverseaza poiana printre garduri, si padurea trece pe dreapta, lasam poiana spre stanga.

De aici, traseul este aproximativ marcat; mai urcam putin, mai coboram putin prin padure; urmeaza o coborare mai accentuata si ajungem intr-o poienitza pe care o traversam tot in coborare; la intrarea in padure o sageata de marcaj ne indica faptul ca trebuie sa urmam drumul de care din stanga, in timp ce drumul pe care am venit pana acum se lasa in padure inspre dreapta.

In continuare traversam o zona cu copaci cazuti, care bareaza trecerea; cu greu ne facem loc printre ramuri si prindem din nou drumul. Dupa ce merge inainte circa 200 de metri, traseul coteste la stanga pe culme; de aici vom urma culmea, cu urcusuri si coborasuri, pana in poiana Snopului, care este si ea imprejmuita cu un gard.

Intram pe poarta "drumului forestier". In urcus usor, drumul traverseaza poiana, si la un moment dat se bifurca. Luam drumul din dreapta (pe care curge un paraias). Sarim din nou gardul, si in circa 10 minute de urcus prin padure ajungem la izvor. Luam apa si facem o pauza, in care decidem sa ne intoarcem in poiana sa innoptam. Este deja ora 19.

Ne intoarcem in poiana Snopului, si punem cortul in curtea unui om foarte de treaba. Avem ca supliment la cina vreo 5 litri de lapte cald, de vacutza.

Ziua 2 - Poiana Snopului - Buza Serbii - Apa Rece - Lucaciu - 12 Apostoli - Pietrele Rosii - Cetatea Tamaului.

Din poiana Snopului plecam pe la 10: 30. Urcam accentuat pe celalalt drum (care este si el marcat cu triunghi albastru, dar de culoare mai inchisa). Dupa ce trecem din nou - gardul - de la copacul cu marcaj luam drumul spre inainte-stanga. In curand ajungem intr-o poiana unde este o casuta de barne; aici traseul face un cot de 90 de grade spre dreapta si urca accentuat; gasim marcajul pe doi copaci care strajuiesc intrarea drumului in padure.

De aici nu vom mai gasi marcaje pe o distanta relativ mare, dar mergand pe drum in urcus usor, in curand ajungem intr-o poiana in care este o alta casuta de barne. Marcajul de pe celalalt drum ajunge si el in partea nordica a aceste poiene, in care noi am intrat dinspre est.

Afine.

Orientandu-ne spre sud (stanga), marcajul urmeaza un intrand in padure, pe care-l urmam. Sarim din nou un gard si poteca urca printre braduti pana cand ajungem intr-o poiana plina de jnepenis, situata pe culme. In mijlocul acestei poiene vom gasi o cruce (troitza).

Tinand inspre stanga, la 90 de grade fata de directia in care am venit, vom regasi din nou cararea marcata, intrand intr-un lung sir de poienite inguste aflate pe culme. Suntem pe Buza Serbii. Vom merge pe aceasta carare printre jnepeni si brazi circa o ora; iesim intr-un luminis mai larg, in care tinem tot directia inainte; dupa inca vreo 30 de minute iesim din nou intr-o poiana in care se gaseste o cruce, de data aceasta din metal; coborand usor circa 2-3 minute am ajuns in Saua Apa Rece.

De la plecare, am facut pana aici 2 ore 30 minute.

In stanga este izvorul si cararile cu punct rosu si triunghi albastru; in dreapta se construieste un schit, pana la care este un drum de acces. Si apa este intr-adevar _rece_.

De aici, traseul nostru va urma punctul rosu. Care, nici el nu este foarte vizibil la inceput.

Urmand linia crestei trecem intai printr-o taietura in padure, pe urma mergem pe liziera jnepenilor tot inspre dreapta, urcand usor, pana ajungem sub varful Lucaciu (cu o stanca tesita in varf). Traseul continua inainte pe curba de nivel (marcaj pe unul dintre monoliti), dar o urcare pe Lucaciu ne ofera o panorama superba asupra traseului parcurs pana acum. Cei 12 Apostoli sunt pe "dealul" din fatza noastra, unde ajungem in circa 30 de minute.

Aici facem pauza, fotografii, etc.

Plecam pe la 4 dupa amiaza.

De la 12 Apostoli, traseul merge tot pe creasta, in directia Pietrelor Rosii, care se pot vedea inspre SV. Traversand in coborare usoara un sir de poienite, ajungem intr-una in mijlocul careia gasim un bolovan pe care scrie H2O. Apa este in stanga, la circa 50m, dar izvorul este destul de anemic. Oricum, nu vom mai gasi apa in traseu pana la izvoarele de sub varful Maieris.

Din poiana cu H2O, urcam si ajungem intr-o poiana mai mare, in care este de obicei o stana; de aici, urcand prin dreapta crucii, ajungem in curand intr-o a doua poiana; din care, urcand in continuare, ajungem la un moment dat pe o curba de nivel. Mergem pe aceasta curba de nivel prin padure, destul de multisor. Trecem de intersectia cu traseul cruce albastra de sub Tamau, si ocolindu-l prin stanga, ajungem in curand la o poienita aflata intr-o mica sa, chiar sub Cetatea Tamaului.

Pentru ca este usor tarziu, hotaram sa punem corturile aici. Este ora 19: 30

Ziua 3 - Cetatea Tamaului - Maieris - Saua Fundul Pietrosului - Creasta inalta a Calimanilor - Pietrosul - Negoiul Unguresc - Saua Fundul Pietrosului.

Pe la 10: 30 plecam din Cetatea Tamaului; urmand aceeasi curba de nivel, ajungem intr-o poiana unde gasim 2 izvoare anemice; unul dintre ele este captat si da intr-un valau pentru adapat oi. De aici luam din nou apa.
In scurt timp ajungem intr-o poiana cu stana, pe care o traversam pe la limita ei superioara; urcam usor pe o curba de nivel; intalnim un parau cu debit mai mare. Dupa o alta traversare a unei poieni si un urcus accentuat, fortam nishte jnepeni, dupa care urmeaza coborarea spre Saua Fundul Pietrosului. Unde ajungem pe la ora 12: 45.

Hotaram sa lasam bagajele aici si sa dam o tura pe sus, pe creasta care domina locul. Plecam pe la 13: 30; coborand pe punct rosu inspre Retitis, la traversarea paraului dam de un indicator - Pietrosul 1 1/4 ore, care arata drept in sus, pe vale. Il urmam. Traseul urca, urca, urca. Depasim prin dreapta o saritoare de vreo 10 metri, si in circa o ora suntem sus in creasta. Facem o pauza de regrupare. Inca un urcus pe lespezi de piatra si in curand vedem varful - Pietrosul - pe care se afla o cruce de lemn. Dupa un ultim urcus suntem pe varf - de unde se deschide panorama pana la releul de pe Vf. Diecilor din Vatra Dornei;-) Se pot vedea cei 12 Apostoli, Pietrele Rosii, Varful Negoiul Romanesc distrus de masiva exploatare de sulf; lacul "fistic cu vanilie" in care se decanteaza reziduurile.

Ne dam jos;-) de pe varf, si mergem pe creasta acum lata, urmand banda rosie; de pe Negoiul Unguresc urmeaza o masiva coborare. Jos dam de marcajul punct rosu, pe care il vom urma inapoi spre Fundul Pietrosului.

Traseul ce pare promitator la inceput, se infunda in jnepenis si ienuperi. In unele locuri trecerea este suficient de dificila si fara bagaje, incat ne face sa renuntam la ideea de a aduce rucsacii in sa pentru a cobori a doua zi in vale. Dupa 2 ore de luptat cu ramurile, ajungem in sfarsit inapoi in Fundul Pietrosului. Punem corturile, si asistam la un al doilea superb apus de soare. Este din nou, 19: 30.

Ziua 4 - Saua Fundul Pietrosului - Drumul Maria Tereza - Varful Risca - Stana de sub Rasca - Paraul Pietros - Valea Ilvu - Lunca Bradului

Plecam la 10: 15, in drumul de retragere spre casa; mergem circa o ora pe banda albastra, urmand poteca lata a drumului Maria Tereza; la un moment dat, pe un bolovan se (mai) poate citi, scris cu galben - "Spre Lunca Bradului - 8 ore". Urcam, traversam creasta, intr-o zona cu stanci; pe partea cealalta a crestei ne orientam spre stanga, pe curba de nivel, spre un varf cu stanci care se vede la circa 2-3 km. Marcajul (cruce galbena) - de negasit. Ne-am cam saturat de bajbaiala.

Vedem oi, si o stana, mergem sa intrebam, in speranta ca vom gasi o carare care sa ne duca drept in vale. Un baiat ne indruma pe cararea folosita de stana; un izvor ne potoleste setea, si pe urma coboram "fortzat", abrupt. Cararea se pierde in padure, dar o regasim repede intr-o taietura; coborand din ce in ce mai tare, ajungem intr-un capat de vale, pe un drum de tractor; in scurt timp suntem pe drumul forestier, unde dam de un marcaj triunghi albastru - pierdut. Nici nu vreau sa ma gandesc cum ar fi de urcat aceeasi poteca cu 20-25 kg in spate.

De aici urmeaza circa 24 de km de drum forestier pana in Lunca Bradului, cu inca 2 km pe drum asfaltat pana la gara. Pe la 19: 00 ajungem in gara din Lunca Bradului, unde se incheie traseul nostru.

Ca si concluzii:
In afara de cateva portiuni din ziua a 2-a si a 3-a, marcajele in Calimani sunt inexistente. Triunghiul albastru din Vatra Dornei poate foarte bine fi considerat uitat; la fel marcajul pe valea Ilvului, si marcajul pe creasta ce coboara in Lunca Bradului.
Semnele indicatoare indica (si atat, eventual batute de vant, aiurea). Nu mai exista decat nishte pete de culoare in culoarea traseelor, nici un fel de informatii, nimic.
Potecile sunt neintretinute - exemplul portiunii Saua Fundul Calimanilor - Saua Retitis. Pe sub Pietrosul, poteca este impracticabila cu bagaje din cauza ienuperilor care au napadit-o.
Am auzit (si am vazut urme de) - motociclete cross-country. Se pare ca devine un sport destul de interesant parcurgerea (si distrugerea) potecilor cu motocicleta.
Daca, coborati in Lunca Bradului, aranjati sa va astepte cineva cu masina la capatul drumului forestier; veti scuti 20 de km de mers pe jos, si posibil besici la picioare dupa aia.

Fotografiile - in circa o saptamana, pe site.

Ionut Nechita
Alpinet.org - ghidul tau montan
Web: http://www.alpinet.org
The messages are provided by the mentioned sources.
We take no responsability for their form and content.

Muntii SUHARD - Satul Romanesti
Muntii SUHARD - Varful Diecilor (1631)
Muntii SUHARD - Sub Varful Ousorul (1634)
Muntii SUHARD - Varful Runc
Muntii SUHARD - Popasul Turistic Runc
Muntii SUHARD - Varful Suhardul Mare (1326)
Muntii SUHARD - Sub Varful Omului (1932)
Muntii CALIMAN - Varful Lucaciu
Muntii CALIMAN - Valea Runc
Muntii CALIMAN - Satul Runc (Comuna Neagra Sarului)
Muntii CALIMAN - Valea Pietroasa
Muntii CALIMAN - Mt. Cica Mica
Muntii CALIMAN - Satul Calimanel
Muntii CALIMAN - Varful Pietrele Rosii (1681)
Muntii CALIMAN - Piciorul Harlei
Muntii CALIMAN - Varful Pietrosul
Muntii SUHARD
Muntii CALIMAN

There are no comments for this message